N2521 jengelt (OPGELOST)

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Bert1964
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 dec 2017, 16:28
Locatie: Limburg

11 mar 2018, 17:43

Beste Forumleden,

Ik heb hulp nodig.
Sinds kort ben ik na 30 jaar weer in het bezit van een N2521.
Een mooi deck waar ik vroeger menig uurtje mee in de weer ben geweest.
Toen ik onlangs op marktplaats een N2521 zag staan in optisch zeer mooie staat was de deal dan ook snel gesloten.
Nu doet zich het volgende voor:
Geluidstechnisch functioneert alles goed, afspelen, opnemen en alles functies werken zoals het moet.
Alleen bij het afspelen (en ook opnemen) jengelt het deck verschrikkelijk in een hoge frequentie. Niet om aan te horen.
Spoelen vooruit en achteruit gaat goed, bandloop is ook in orde. De capstan en de aandrukrol zien er goed uit en slingeren niet. Rubber van de rol vertoont geen deukjes of barstjes. Alle tandwielen gecontroleerd, zien er ook nog goed uit, geen tandjes kwijt of afgesleten.
Bij het controleren van de snaren viel het me op dat de twee snaren (vliegwiel en windas) erg trilde.
Als je een kleine druk op de snaartjes zet voel je de trilling die de jengel veroorzaakt.
Mechanisch is er echter niets mis. Als je de snaren los maakt dan draait alles soepel.
De v-groef van wielen waar de riemen in lopen zijn schoon en hebben geen verontreinigingen.
Dan iets electrisch?
Vervolgens maar begonnen aan een elco vervanging in de voeding en de motorcontrol print. Vervolgens alle transistors van voeding en motorcontrolprint vervangen. Meteen ook de trimmers op voeding en motorcontrol print vervangen en voedingsspanningen exact volgens manual afgeregeld.
Dit heeft ook niets gebracht.
Volgens mij kan nu alleen nog maar de motor het probleem geven. Bij het bekijken van de aansluitingen van de motor valt me wel op dat het lijkt alsof hier al eens aan gewerkt is.
Kan het zijn dat de motor dit fenomeen veroorzaakt?
Ik weet het even niet meer. Wie kan me helpen?
Zijn deze motortjes nog te krijgen? Kan iemand me aan eentje helpen, zodat ik de motor ook kan uitsluiten.

Afbeelding
Als het goed is staat hier een foto van de motor.

Alvast bedankt!

Bert1964
Sittard
Bijlagen
IMG_3671.JPG
Laatst gewijzigd door Bert1964 op 15 mar 2018, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
When nothing goes right, go left.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3898
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

11 mar 2018, 18:52

Twee kleine drupjes olie voor de motor kunnen helpen.

Wat je beschrijft lijkt op een uitgelopen of droog lagertje. Op speling van een asje kun je vrij makkelijk controleren.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7502
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

11 mar 2018, 18:58

en als het dat niet is is er mogelijk in het motortje wat stuk bv een onderbroken/defect commutator segmentje? dat zou ie ook kunnen gaan trillen (dooie plek die langskomt = heel even inhouden).
ben benieuwd!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6598
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

11 mar 2018, 19:00

In de voeding zitten twee voedings elco's t.w. 4700uF en 680uF. Om verder zomaar iets te vervangen heeft weinig zin. De motor is een motor-tacho unit. Het probleem zal waarschijnlijk in het tacho gedeelte zitten. Heb je daar al de signalen gemeten conform de S.M. ?
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Bert1964
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 dec 2017, 16:28
Locatie: Limburg

11 mar 2018, 20:26

Beste heren,
Dank voor jullie snelle reactie!
Het motortje had ik nog niet gesmeerd. Ik heb aan iedere zijde van het motortje een klein druppeltje olie aan de lagertjes gedaan.
Heeft helaas niet het gewenste effect gehad.
Op alle asjes van het loopwerk zit een beetje spelling, maar volgens mij niet meer dan toegestaan is (op basis van eigen ervaring uit het verleden). Radiale spelingen zijn te verwaarlozen en axiale spelling zit er op iedere as wel iets (motortje, vliegwiel en windas.) Maar deze kunnen volgens mijn bescheiden mening deze trilling niet veroorzaken.
Ik ben bang dat er toch een probleem in de motor of de tacho regeling zit.
Hoe kan je meten of het tacho signaal goed is? In de manual staat er niets over beschreven
In de manual staat over de snelheid alleen dat je de snelheid met een trimmer kan instellen. Er wordt dan wel gesproken dat de jengel niet meer dan 0,15% mag bedragen. Hiervoor heb je en wow- en flutter meter nodig om een waarde af te lezen. Deze heb ik niet. Echter er staat ook niet beschreven wat er moet gebeuren indien deze waarde te hoog is, want te hoog is hij...
Is het tacho signaal te meten of is dit een interne aangelegenheid in de motor?
Wat ik nog niet heb gedaan is rechtstreeks aan de motor de spanning meten. Ik betwijfel echter of de fluctuaties zonder scope te meten zijn. Ik heb helaas ook geen scope meer, alleen nog een digitale multimeter, dus mijn meetmiddelen zijn beperkt.


Groetjes, Bert
When nothing goes right, go left.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6598
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

11 mar 2018, 21:00

Het tacho signaal is te meten. Instellingen van de snelheid met R467. Het probleem is nu de scoop. Wat ook nog kan is dat de koppeling tussen motor en tacho niet goed is, ook te meten met een scoop.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Bert1964
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 dec 2017, 16:28
Locatie: Limburg

11 mar 2018, 22:11

Beste forumleden,
Wie is genegen om me te helpen met het meten van het tacho signaal van de motor met een scope.
Eventueel een sloop deck of een losse tacho-motor is ook welkom.
Ik zou het erg fijn vinden om een stukje Philips history weer technisch 100% in orde te krijgen.
Nu staat het deck alleen maar mooi te wezen.

Groetjes, Bert
When nothing goes right, go left.
Gebruikersavatar
Fotohuis
Berichten: 6598
Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
Locatie: R'stein soms Mykolaiv
Contacteer:

11 mar 2018, 22:23

Ik kan een scoop en een motor-tacho opsturen .... (rest per P.B.)

Je kan het N2521 deck ook opsturen of langsbrengen. Limburg is natuurlijk lang gerekt maar als het Noord Limburg is zal dit geen probleem zijn.

Ik geef ook garantie op N2521 decks .... dwz. tot de deur. 8-) . In verhouding is het een vrij gecompliceerd apparaat. M.n. de deck schakelaars zijn een erg zwak punt, de netschakelaar niet veel beter. Hetzelfde type netschakelaar vind je in de tape decks N4504-N4506, draaitafels 212-312-222-209 en in 80% van de gevallen defect of snel defect na opnieuw te gaan gebruiken.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
BMW635
Berichten: 239
Lid geworden op: 20 dec 2012, 12:03
Locatie: Den Andel

12 mar 2018, 07:25

De motor voeden met een regelbare gestabiliseerde voeding.
Kijken of de trilling er dan ook is.
Zo ja, motor RIP
Groeten, Rob
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7502
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

12 mar 2018, 16:44

goed idee, als ie dan wel mooi loopt is het de tachogenerator die erin zit. geen idee hoe die werkt, als het zon gemagnetiseerde schijf is als in een N4510 kan daar een dooie plek op zitten zodat ie gaat jengelen. Als het een tandradje is als bv een N4414 dan kan er een tandje af zijn (of geleidende troep tussen twee tanden zitten) maar hoe groot is die kans... makkelijkste is dan toch motortje wisselen.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3898
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

12 mar 2018, 17:12

Aansluiten op een losse voeding is inderdaad een eenvoudige test. Vooraf de voedingsspanning van de motor effe meten.

Een tacho is een generatortje, gewoon een fietsdynamo. Er komt dus een wisselspanning van een bepaalde frequentie en spanning uit. In het schema kun je zien dat de positieve en negatieve puls/fase gebruikt worden. Verder denk ik dat ze de frequentie belangrijker vinden dan de spanning: het signaal stuurt twee transistors als schakelaar (blokgolf uit) en wordt dan met een condensator gemiddeld.
Zie verder mijn topic over de 977 van Tim, daar staat wat over de tacho in de platenspeler. En in de manual van de N2510 is de werking van de tacho ook uitgelegd.
Let op: de tacho in de echte magnocontrollers die Grom noemt, werken een beetje anders.

Het tachosignaal van de motor kun je ook met de voltmeter meten (wisselspanning).

Je kan ook de tacho losnemen van de motor. Dan heb je geen losse voeding nodig voor de test. De motor zal dan vermoedelijk te snel draaien.

In de tachoschakeling kan niet veel stuk gaan, omdat het blijkbaar "hoogfrequent" oscilleert kan daar een slecht condensatortje of diode in zitten. De transistors had je al vervangen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Bert1964
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 dec 2017, 16:28
Locatie: Limburg

12 mar 2018, 22:35

Beste forumleden,
Ik krijg een tacho-motor en een scope opgestuurd. Als de oude motor de boosdoener is, dan zal ik hem proberen open te maken en te fotograferen ter lering en vermaak.
Tot nu toe bedankt voor alle reacties! :D
When nothing goes right, go left.
mae
Berichten: 4455
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

13 mar 2018, 05:15

Bipolaire elco achterop de motor al gecontroleerd? Misschien heb ik er overheen gelezen, maar lijkt me een prima kandidaat voor dit mankement.

Verder, als het in vervuiling van de commutator van de motor zou zitten, helpt het soms om de motor los te koppelen en even stevig heen en weer te jagen met bijvoorbeeld 12V.
Bert1964
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 dec 2017, 16:28
Locatie: Limburg

13 mar 2018, 10:17

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik deze nog niet vervangen had. :oops:
Gaat vandaag of morgen gebeuren.
When nothing goes right, go left.
recycle
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 okt 2014, 19:40

13 mar 2018, 11:34

Al eens gedacht aan het vervangen van de snaren? In je eerste bericht stond dat ze trilden, dat kan veroorzaakt worden door uitrekken door ouderdom.
Plaats reactie