Philips Pro 12

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

cyrano

Re: Philips Pro 12

Berichtdoor cyrano » vr mar 02, 2018 1:23 am

4 spoors recorders genoeg...

Wat ik wil is een degelijke machine die na lange stilstand meteen dienst kan doen. Geen gefrunnik aan de koppen oid.

Ik had de weergave curves in de sm al gezien. Maar die zijn niet gemeten, maar getekend, denk ik.

Dat wordt overigens ook niet omgezet in mp3, maar in wav aan 48 kHz, 24 bits. Daarom is ruis ook belangrijker dan frequentieband. En signaalverlies betekent meteen een lagere S/R, dacht ik.

Vaak gaat het om gesproken woord en ik wil bewerking achteraf zo minimaal mogelijk.

De ervaring met de recorders die we nu hebben is dat die niet teveel mogen stilstaan. Als ze weer eens een jaartje niet gebruikt zijn, loopt er meestal iets niet goed. Maar 't is een beetje een wilde verzameling oude spullen. Cassettes met 4, 6, 8 sporen en daar steekt het nauw om er nog iets van te maken. Smalle spoortjes. En dat komt ook maar één keer per jaar voor.

Ik had hier een heel veel gebruikte en erg steampunk uitziende UHER report 4000 voor. Maar die is te versleten om nog werk van te maken. Ik heb 'm dan maar weggegeven aan iemand die onderdelen zocht. Misschien dan toch maar zo'n rare UHER Royal? Die zijn voor een habbekrats te koop, omdat ze maar één VU-meter hebben.

En, ja ik ben "koppig". Ik wil echt een 2-spoors recorder. :lol:

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr mar 02, 2018 3:05 pm

ok dan neem je toch gewoon een N4522, beter kan haast niet. Let alleen op de laagste snelheid die er op zit.

Party on, 2 track heads!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

cyrano

Berichtdoor cyrano » za mar 03, 2018 8:57 pm

Aantal op 2dehands.be: nul
Aantal op marktplaats.nl: nul.

Nu ja, ik kan wachten. 't is alleen dat ik die NXXX modellen niet kan uit mekaar houden en vaak vermeldt de verkoper dat niet eens.

We zien wel. In ieder geval bedankt voor de wijsheid.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » zo mar 04, 2018 10:13 am

bij typenummervragen: gewoon een linkie hieronder zetten en vragen, we zitten hier gezellig als audio nerds bijmekaar dus dan heb je zo het antwoord. maar het is niet echt ingewikkeld hoor, toen ik hiermee begon maakte ik gewoon met MPL fotos een overzicht van alle modellen en dan zie je het snel genoeg. schuiven en knoppen tellen :lol: inmiddels zijn er ook zat hobby websites met overzichten en we hebben de folders op de mfbfreaks.com homesite ook nog.

Succes!

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » zo mar 04, 2018 10:55 am

Een N4522 is een veel gezochte machine bij een erg schaars aanbod. Als zoiets op MP opduikt is die meestal in no-time weg, tenzij verkoper meent een beleggingsobject aan te bieden.

Hier een defect exemplaar op ebay Duitsland:
https://www.ebay.nl/itm/122838127942?cl ... 6714633220

cyrano

Berichtdoor cyrano » zo mar 04, 2018 8:32 pm

Sorry, maar 495 € geef ik misschien aan een defecte Studer of Telefunken, maar niet aan een 4522.

Trouwens, voor die prijs heb ik een werkende, professioneel gereviseerde Lyrec Fred.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » ma mar 05, 2018 5:25 pm

misschien is voor incidenteel gebruik die Pro 12 dan toch nog niet zon gekke keus. mits goeikoop natuurlijk. ik zou er zelf nooit meer dan 25 eu voor neertellen (in relatie met de kwaliteit van de magnocontrollers). maar dat mag iedereen natuurlijk zelf weten. :)

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma mar 05, 2018 7:04 pm

Nou, een werkende mag best 50 € kosten hoor. En dan hoeft die niet mooi te zijn. 't is niet om naar te kijken, alhoewel het uiterlijk me wel bevalt. Beter dan de Uhers die om één of andere reden betaalbaar blijven, in tegenstelling tot TEAC/Tascam, AKAI en REVOX.

Ik heb een aanbod voor een gereviseerde PRO12 voor 100 €. Jammer genoeg in 't Noorden. Te ver dus. Als die in pakweg Eindhoven stond, was ik 'm meteen gaan halen.

De Uhers zijn ook technisch een probleem. Ze bestaan bijna allemaal in 2-spoors, maar de meeste verkopers weten niet eens wat dat betekent. Ofwel krijg je "het is stereo" als antwoord, ofwel "huh?". Maar als dat achter de hoek is ga ik wel even kijken. En ondertussen loopt een zoekopdracht op marktplaats. Hier in Belgistan is 't aanbod aan bandopnemers aan 't opdrogen. Op Marktplaats (nog) niet.

En ik weet ook wel dat hier de freaks er alles van weten. 't is meer dat mijn geheugen geen logica ziet in de NXXX reeks. Dat blijft niet hangen, dus zoek ik het elke keer weer op. Vaak hier.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma mar 05, 2018 8:46 pm

Uher is bijna altijd 4 spoor. Bij sommige modellen kun je de koppen unit uitwisselen naar de 2 spoor koppen unit, maar die kom je niet vaak tegen.
http://www.svema.info
Analoog ingesteld. Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, Dynavox ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, 312, 222 draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204. NAD C352, C422, C521BEE met FB820-22RH544/79R.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma mar 05, 2018 8:53 pm

Zoek eens op Telefunken (zei je al) en Grundig, zeker bij de oudere types, ook de niet professionele Telefunken, vind je vaker 2spoor exemplaren. Die zijn uit dezelfde tijd als de Pro12, als ik het goed heb.

Of zoek je een 2 spoor stereo? Dus waarbij je een tweespoors kop hebt en de band maar in een richting gebruikt en daarna terugspoelt?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

cyrano

Berichtdoor cyrano » di mar 06, 2018 1:42 am

Telefunken ken ik. Mijn pa heeft er enkele versleten...

Maar de gewone Telefunken TGXXX zie ik nooit in 2-spoors.

En ik heb zelf een M15 van de container gevist toen de BRT het Flagey gebouw sloot. Ik had die M15 nooit mogen weg doen. Ik kan mezelf nog steeds voor de kop slaan.

En, nee, geen 2 spoor stereo. Dat is waar ik op afga als 't er weer eens niet bij staat. Als er een schakelaar 1/3 - 2/4 is, is 't een 4 spoors. Behalve bij Uher, waar een aantal modellen een uitwisselbare koppendrager hebben.

Grundig heb ik tot nu toe links laten liggen omdat ik er niks van weet. En sommige modellen zouden aardig complex zijn, heb ik me laten wijsmaken. Ik weet dus niet eens of ze 2-spoors gemaakt hebben. Aanraders?

recycle

Berichtdoor recycle » di mar 06, 2018 11:05 am

Een aanrader om aan informatie te komen: http://www.forum2.magnetofon.de (Bandmaschinenforum)
Er is daar veel kennis aanwezig, zowel over cassette- als spoelenrecorders.

BMW635

Berichtdoor BMW635 » di mar 06, 2018 2:39 pm

Philips EL3516 is 2 spoors en wordt vaak voor weinig aangeboden.
Groeten, Rob

cyrano

Berichtdoor cyrano » di mar 06, 2018 9:28 pm

Wel, Rob, dat is misschien nog de beste tip. Toen ik een plaatje ervan zocht, schoot me te binnen dat er nog een Philips bandrecorder die er sterk op lijkt, ergens moet rondslingeren. Ik heb 'm alleen nog niet gevonden. Hij is aan de kant gezet omdat de helft van het plastic deksel ontbreekt en omdat het een lampen machine is. Ik werk niet graag aan lampen apparatuur.

De volgende dagen eens zoeken. Misschien is dat wel een EL3536.

cyrano

Berichtdoor cyrano » di mar 06, 2018 9:46 pm

Een aanrader om aan informatie te komen: http://www.forum2.magnetofon.de (Bandmaschinenforum)
Er is daar veel kennis aanwezig, zowel over cassette- als spoelenrecorders.
Die link werkt alleen als ik de 2 weghaal :D

Eens doorlezen. Kan ik meteen m'n Duits een beetje ophalen...

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”