Philips Pro 12

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

cyrano

Philips Pro 12

Berichtdoor cyrano » vr feb 23, 2018 12:09 am

Ik ben al een tijd op zoek naar een 2-spoors bandopnemer. Eerst wilde ik grote spoelen, om de domme reden dat ook kleine spoelen daar op werken. Maar goede recorders met grote spoelen zijn zeldzaam en de prijzen zijn vaak belachelijk. En het dient voornamelijk om bestaande banden te digitaliseren voor die volledig weg zijn.

De Pro 12 was al een paar keer op m'n radar verschenen, maar hier in Belgistan zijn die niet zo talrijk. Dus was ik meer Revox/Studer georiënteerd. Maar 2-spoors Revoxen zijn alweer zeldzaam en duur. Door een post in "grappige marktplaats advertenties" kwam de Pro 12 weer in zicht.

Bij het zoeken naar info kwam ik deze site tegen:

http://www.ron-berry.co.uk/page8.html

De naam "Ron Berry" deed een belletje rinkelen. AL weet ik nog steeds niet welk belletje. Maar 't is gewoon een interessante site. Hij had ook een paar Pro 12, naast andere recorders. En hij bouwt zelf synthesizers, naast muziek maken. Z'n muziek ligt me ook wel.

Als iemand een Pro 12 kwijt wil, of er eentje in 't zuiden te koop weet, geef een gil. Ook een defecte is welkom. En interessante weetjes natuurlijk ook. De service manual vond ik al, bij een mysterieuze Nederlander die zich Sterremuur noemt. Vreemd genoeg is hij meer met fotografie bezig.

Een ham vraag voor mij is welke koppen erin zitten en of die nog nieuw of NOS te vinden zijn voor een redelijke prijs.

En blijkbaar bestaan er ook vier spoors koppen voor? En zelfs drie spoors?

Wie maakt me wijzer?

Remi

Re: Philips Pro 12

Berichtdoor Remi » vr feb 23, 2018 11:37 am

Sterremuur ken ik van Audiofreaks, aardige man hoor.
Ik meen dat je de pro12 in zowel 2 als 4 spoor kon krijgen. een 3 spoor bestaat niet.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr feb 23, 2018 1:36 pm

maar waarom een 2 spoor? 4 spoor speelt die banden keurig af (halve aftastbreedte merk je niks van). dan heb je opeens heel veel meer keus. Pro 12 is toch al niet zon goede afspeler ivgl met de navolgende magnocontrollers... duidelijk achterhaald in 1972.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Remi

Berichtdoor Remi » vr feb 23, 2018 3:43 pm

huh? de binnenkant wel eens gezien van een pro12?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

snameroc

Berichtdoor snameroc » vr feb 23, 2018 4:38 pm

maar waarom een 2 spoor? 4 spoor speelt die banden keurig af (halve aftastbreedte merk je niks van). dan heb je opeens heel veel meer keus. Pro 12 is toch al niet zon goede afspeler ivgl met de navolgende magnocontrollers... duidelijk achterhaald in 1972.
Misschien moet je dit eens lezen. Daar denkenken ze anders over 4 spoor vs 2 spoor.
http://quadrevisie.nl/nakamichi/pdf/a01.pdf

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » vr feb 23, 2018 6:00 pm

Sterremuur heeft een eigen webstek: tapedeckforum.nl

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » vr feb 23, 2018 7:25 pm

Ook daar behulpzame mensen.

En ja wat fotografie betreft .... :idea:
http://www.svema.info
Analoog ingesteld. Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, Dynavox ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, 312, 222 draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204. NAD C352, C422, C521BEE met FB820-22RH544/79R.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » za feb 24, 2018 10:54 am

huh? de binnenkant wel eens gezien van een pro12?
jazeker al heel lang geleden toen we probeerden die extra lange 8baansnaar te determineren (McT had zon ding - of twee).
Ik bedoel de geluidskwaliteitspecs. dat was met de N4510 al overtroffen heb ik uit diverse bronnen begrepen en volgens mij is dat hier op het forum ook gemeld door ervaringsdeskundigen. kan wel zijn dat dat ging om de 4spoors versie. ik ga het even opzoeken hopelijk staat het nog ergens.

[edit: ja nog net!: http://www.forum.mfbfreaks.com/viewtopi ... ilit=pro12]

Rob

Berichtdoor Rob » za feb 24, 2018 1:35 pm

Als iemand een Pro 12 kwijt wil, of er eentje in 't zuiden te koop weet, geef een gil. Ook een defecte is welkom. En interessante weetjes natuurlijk ook.
Wie maakt me wijzer?
Er wordt nu in de "Bandrecorders fans Nederland" groep op Facebook 3 tuks voor 150 euro aangeboden (incl. wat banden)

En aan Eric (steremuur) is niets mysterieus ;-)

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma feb 26, 2018 1:37 am

maar waarom een 2 spoor? 4 spoor speelt die banden keurig af (halve aftastbreedte merk je niks van). dan heb je opeens heel veel meer keus.
Ben je daar heel, heel zeker van?

Ik heb altijd gehoord dat die kopspleet niet helemaal overeenkomt en dat je dus verlies hebt. Maar ik heb 't nooit geprobeerd. En de recorders die pa in huis had, waren allemaal 2-spoors om "doorlekken" te vermijden.
Pro 12 is toch al niet zon goede afspeler ivgl met de navolgende magnocontrollers... duidelijk achterhaald in 1972.
Echt?

Ik ga af op de service manual. Dan lijkt de Pro 12 een machine die rustig 2 jaar mag stil staan en bij uit de kast halen meteen werkt. De latere lijken niet zo service-friendly. Integendeel.
Sterremuur heeft een eigen webstek: tapedeckforum.nl
Thanks! Interessant. Maar alweer een registratie... Zucht. Waarom moet dat altijd achter een muur zitten. Wat is er mis met openheid?

Ik bedoel, de service manual kan ik van z'n andere site zondermeer downloaden, zonder boe of ba van uitleg. Lijkt me niet echt slim.
Er wordt nu in de "Bandrecorders fans Nederland" groep op Facebook 3 tuks voor 150 euro aangeboden (incl. wat banden)
Zelfde bezwaar. Alweer registratie, misschien alleen om te zien of ze nog niet weg zijn. En ik hoef er geen drie, eigenlijk. Maar bedankt voor de tip.
En aan Eric (steremuur) is niets mysterieus ;-)
Star Walls? :lol:

Harry

Berichtdoor Harry » ma feb 26, 2018 8:59 am

Sterremuur is een plantje :wink:

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma feb 26, 2018 11:34 am

Owwww.... Muur. Stellaria.

Wel in 't Zuid-Afrikaans, dan. Die link kon m'n door griep verpeste brein niet aan hoor! :lol:

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo feb 28, 2018 5:12 pm

tja in mijn boekkies (uit die tijd) staat dat het zonder meer kan, je tast alleen de bovenste helft van elk spoor af dus halve opbrengst in mV vanaf de kop. Volume iets harder zetten ter compensatie.

commerciele voorbespeelde tapes waren dus ook op die manier bespeeld dan werkte het op elk model recorder. zelfs mono.
http://www.forum.mfbfreaks.com/viewtopi ... de#p126678

Remi

Berichtdoor Remi » wo feb 28, 2018 7:05 pm

ik dacht ook dat een van de kanalen net iets minder van het spoor meepakte dan de ander en zo de balans ietsje scheef komt te staan. Ik heb het in ieder geval wel bij een 2-spoor tape afspelen op een N4520. Verder inderdaad geen probleem met afspelen, je moet alleen eerst terugspoelen want een 2-spoor tape wordt vaak afgespeeld weggezet. Geen idee of dat echt helpt of een broodje aap met bandsalade is :P

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » do mar 01, 2018 5:10 pm

ik zou de topicstarter voorstellen om bij een medefreak in de buurt (jammer weer iemand die zijn locatie niet ingeeft, dat vermijdt deze vragen) eens een 2 spoors band af te spelen op een 4 spoors recorder. Dan kan je je overtuigen van de bruikbaarheid. Voor verdigikloten naar MP3 is het sowieso geschikt... wie heeft het dan nog over 2 spoors dynamiek. :(
Mocht er een snufje kanaalongelijkheid zijn wegens afwijkende tussenruimten op de spoorindeling dan schuif je dat eenvoudig weg bij de opname. veel kan het niet zijn ik betwijfel of je het merkt. in het ergste geval stel je de 4spoorskop gewoon tijdelijk ietsje lager er is plek zat op dat 2 spoors medium.

Je zou zelfs als het je echt stoort een 2 spoors afspeelkop (old stock of sloop) in een gewone goedkope stereorecorder kunnen zetten, dikke kans dat dat zo werkt. maar lijkt me gezien de toepassing allemaal veel te veel moeite.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”