Welke DCC is de beste? DCC900 of DCC951

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Beeldbuisje

06 feb 2018, 14:56

Vandaag een luxeprobleem opgedoken...

Enige tijd geleden om mijn tweede 900 series keten compleet te maken een DCC900 inorde gezet. Bekende euvel: op de R/W print en het digital board de nodige SMD meuk uitgelopen. Vervangen, hoopje draad erbij om de opgeloste doorverbindingen te herstellen en werken maar. Toestel doet het prima.

Vorige week bij stom toeval een DCC951 bemachtigd. De kast ziet er niet meer uit, front is ok. Er hing een smurrie tegen de kop waar ik 5 minuten op zitten schrobben heb voor ze er af was. (Alcolhol, wattenstaafje... volgens de regels van de kunst) Dit gelukt zijnde werkt ook die nu perfect.
Ik mis de VU meters, maar verder lijkt dat een leuk toestel. Sneller vooral in het tape-transport.

Het is de allereerste 951 die ik onder handen krijg. Ik hoopte erop dat ik zo mijn zelf opgenomen DCC tapes namen kon geven dmv de titelgenerator. Dit gaat, maar de DCC900 geeft de titels niet weer :| . Tegenslag.

In een andere keten staat er ook een DCC900, die houd ik sowieso.

Goed, wat vinden de ervaringsdeskundigen? De keten die zonet compleet gemaakt is ga ik het meeste gebruiken. Staat in m'n bureau. Hou ik er de DCC900, of vervang ik hem door de 951?
Geluidskwaliteit en duurzaamheid zijn natuurlijk prioritair.
movieman

06 feb 2018, 15:12

De Marantz DD-82. :ugeek:

Maar ff serieus: de DCC900 is robuuster, de DCC951 heeft meer snufjes en betere digitale techniek (18-bit). Klopt wat je zegt, titels die je met de DCC951 hebt opgenomen, kan de DCC900 inderdaad niet weergeven, alleen een (gedeelte van) de fabrieks-TOC van voorbespeelde cassettes.
Yde

06 feb 2018, 16:41

Ze hebben allebeide hun charmes, ik ben het met Movieman eens dat de 900 robuuster is (op de SMD meuk na dan).
Het loopwerk is ook beter dan de 951 en natuurlijk niet te vergeten de VU meters.

Een grote fout bij de 951 is het weglaten van de VU meters welke ik dan ook mis, het loopwerk heeft een soort turbo drive wat het heen en weer spoelen ten goede komt.
De digitale techniek is bij de 951 weer wat beter dan de 900 ook omdat er weer een paar jaar verschil tussen de twee zit.

Mijn voorkeur gaat uit naar de DCC900 omdat ik dit nu eenmaal een mooier deck vind ondanks de 16-bit techniek, het verschil in weergave is praktisch nihil.

Ik bezit ook nog de Marantz DD-82 en DD-92 met hetzelfde loopwerk en R/W print als de DCC900 van Philips alleen de digitale audioverwerking is een flink stuk beter wat de weergave ten goede komt.
Ik ben nog op zoek naar een Technics (Panasonic) RS DC10 DCC recorder met ook hetzelfde loopwerk als de DCC900.
DD-82
DD-82
RS-DC10
RS-DC10
Beeldbuisje

06 feb 2018, 18:41

haha, precies hetzelfde probleem dan waar ik mee zat :lol:

Hoe zit het eigenlijk met de smd elco's in de 951? De 900 heeft standaard prijs. Ik heb er nu in 5 jaar tijd evenveel onder handen gehad en allemaal hadden ze ervan.
De 951 is 100% gaaf. Op de twee printen 0,0 niks uitgelopen. Heb ze onder de loep bekeken, soldeerbout even tegen gehouden en totaal geen elektrolyt geur.
De kans lijkt me even groot dat nieuwe ook ooit gaan lekken na vervangen :wink:

Beide foto's lijken erreeuuuug goed op Philips materiaal :roll: . Ik wist alleen niet dat die Technics ooit ook in Panasonic bestaan heeft.
movieman

06 feb 2018, 19:08

Ik zou ze preventief vervangen in de DCC951 want ooit zijn ze een keer aan de beurt... Ze zijn kwalitatief wel beter dan de troep in de DCC900 maar ik zou toch geen risico's nemen...
Yde

06 feb 2018, 19:30

Technics was meer voor de Europese markt, Panasonic werd meer in Japan verkocht, de DCC recorder is dezelfde.

De SMD elco's van de DCC951 zijn van een veel betere kwaliteit dan de DCC900, ik heb er nog nooit eentje zien lekken t.o.v. de DCC900 welke ik al enige malen in handen heb gehad met altijd lekke SMD elco's.
Ook de Marantz DD-82 en DD-92 hebben hier helaas last van.

Ik vervang de SMD elco's altijd voor Nichicon miniatuur elco's en de R/W en AD/DA printen worden goed schoongemaakt in een zeepsop badje om het zuur te neutraliseren en droog geblazen met een föhn.
Hierna controleer ik de verschillende doorverbindingen op onderbrekingen en mocht dit het geval zijn worden deze doorgeboord en voorzien van een nieuw te solderen koperdraadje zodat er weer een verbinding is.
Soms zijn de printjes zover aangetast dat herstel niet meer mogelijk is maar dat heb ik tot nu toe maar 2 keer meegemaakt.

Er staan er op zolder nog 5 DCC900 recorders welke ik al heb geprobeerd te herstellen maar behalve de printjes zijn hier meer defecten te betreuren.
T.z.t. zal ik hier eens wat dieper in gaan duiken, demonteren kan altijd nog.

Mijn enige wens is om nog eens een Technics RS-DC10 DCC recorder te bezitten, in tegenstelling van de RS-DC8 kom ik deze maar weinig tegen.
Beeldbuisje

06 feb 2018, 20:52

De Technicsen ook nog nooit tegengekomen. Op de zaak bij ons verkocht men die Technics ketens enorm veel. Ik ken iemand die zo'n peperdure Technics heeft staan uit die tijd. Ik kan er eens op letten als ik er nog eens kom.

Ik zal beide decks (900 & 951) eens gebruiken, dan weet ik dadelijk meer.
jac_goudsmit

15 feb 2018, 20:46

Welke DCC recorder het beste is is een kwestie van smaak, denk ik.

De DCC-900 (en Technics RS-DC10, en vele anderen) zijn eerste generatie en zijn bijna allemaal grotendeels gelijk aan de binnenkant. Uitzondering: De Marantz DD-82/DD-92 hebben een TDA-1547 D/A converter dus die klinken schijnbaar beter als je een audiofiel bent. Het probleem met de lekkende condensators van alle eerste-generatie recorders is natuurlijk bekend, maar verder is de elektronica wel goed (hoewel veel ingewikkelder dan latere DCC recorders), en het mechanisme is solide gemaakt. Je krijgt een VU meter maar geen mogelijkheden zoals titels opslaan. Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan geweest van de 900-serie dus ik heb er geen.

Mijn eerste DCC recorder was een DCC-730 die van binnen hetzelfde is als een DCC-951 (dit zijn derde-generatie recorders). De 730 is een mooie recorder en hij spoelt lekker snel door het Turbo mechanisme; titels opnemen was ook handig, maar daar gebruikte ik liever mijn DCC-175 voor want daarmee kon ik gewoon mijn computer toetsenbord gebruiken en tekens zoals de apostrof ( ' ) intypen. Geen VU meter maar die miste ik niet echt, ik nam toch alleen maar van CD op via de digitale ingang en dan heb je geen VU meter nodig. De 18-bit A/D/A converters boeiden me nooit zoveel; CD's hebben toch maar 16 bits en ik zou het verschil toch niet kunnen horen, destijds niet en nou al helemaal niet meer.

Dus als je het mij vraagt om te kiezen tussen de 900 en de 951, dan heeft de 951 mijn voorkeur vanwege het snellere loopwerk, de betere features en de hogere stabiliteit (condensators). Maar sinds ik in 2015 de DCC hobby weer heb opgepakt, en een paar recorders van eBay gekocht heb, is mijn nieuwe favoriet de hele serie 2e generatie recorders: DCC-600, DCC-300/380, DCC-451/91 enz. Die gebruiken hebben dezelfde chips als de eerste generatie, maar gebruiken wel gewone "through-hole" elco's als condensators, dus geen gezeik met lekkage. Ze spoelen misschien wel niet zo snel als de DCC-730/951 maar het mechanisme is verder gigantisch snel, bijvoorbeeld als je van stop naar play gaat of andersom. Ze hebben ook niet de features zoals titels opslaan, maar om een of andere reden vind ik die "portrait mode" mechanismes (waarbij het bandje dus met de "korte kant" de recorder in gaat) heel charmant, en er zit een lichtsensortje in waardoor ze de band snel omkeren en je dus niet 10 seconden mist als je een doorlopende opname maakt en hij komt bij het eind van kant A. En ze zijn (in mijn ogen althans) ook gewoon mooi vormgegeven.

===Jac

PS het verbaast me om te horen dat de Technics RS-DC8 in Nederland makkelijker te krijgen zou zijn dan de RS-DC10. De RS-DC10 is eerste generatie en gewoon afgeleid van de DCC-900, maar de RS-DC8 is hier in Amerika heel zeldzaam en dat is de meest veelzijdige DCC recorder die ooit is gemaakt, nadat Matsushita zelf hun eigen DCC chipset ontwikkeld heeft. Je kunt er zelfs 4 teksten per track mee invoeren en weergeven, dat kan zelfs met de DCC-175 en DCC-Studio niet.
snameroc

15 feb 2018, 21:10

Behalve de krak tandwielen in de dcc600 en soortgenoten.
Ik ben ervan overtuigt de de loopwerken van de 900 alle andere overleven.
jac_goudsmit

15 feb 2018, 21:15

Behalve de krak tandwielen in de dcc600 en soortgenoten.
Ik ben ervan overtuigt de de loopwerken van de 900 alle andere overleven.
Daar heb ik persoonlijk (nog?) geen last van gehad gelukkig.

Heeft er trouwens, tussen drie haakjes, iemand wel eens aan gedacht om die bij Shapeways een stel te laten maken?

===Jac
Plaats reactie