N4501...?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
suretrak

27 dec 2017, 18:01

Ik kreeg vandaag een bericht van een audio liefhebber uit Polen waar ik al een aantal jaren contact mee heb en die vertelde mij dat zijn favoriete Philips recorder een N4501 was, die hij overigens in Polen nooit heeft kunnen vinden. Dus ik op zolder kijken en daar vond ik veel recorders maar geen N4501. Dus even internet afgestruind, maar geen informatie kunnen vinden over de N4501. Ook op de site van bandrecorder.be geen N4501. Daar gaat het in het overzicht van de gebruiksaanwijzingen van de N4500 naar de N4502 en dan naar de N4504 dus ook daar geen N4501.

Mijn vraag: is er iemand weet hoe dat precies in elkaar zit met die N45xx nummers? gewoon nummers overgeslagen of speciaaltjes die de winkel nooit gehaald hebben..?

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd of iemand dat hier weet.
Afbeelding
gromsound
Contacteer:

28 dec 2017, 12:04

nog nooit van gehoord na decennia recorderknutselen. inderdaad zijn lang niet alle nummers op rij gebruikt. hij zal wel een ander model bedoelen. vraag maar eens om een fotootje :lol:

Had ooit het idee om zelf een ''overgeslagen'' model op te bouwen en die dan hier als zoldervondst op te voeren: N4508. Dat is dan een N4416 als deck uitgevoerd, apart dat die nooit geleverd is.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae

28 dec 2017, 17:56

In dit geval misschien niet, maar in het algemeen zijn modellen die oorspronkelijk maar 1 cijfertje verschillen wel eens bedoeld geweest voor submerken en dan dus onder een ander type op de markt gebracht terwijl het oorspronkelijke nummer (voor veel of alle markten) ongebruikt bleef. Ik zou eigenlijk eens wat 12NC's van submerkmodellen moeten vergelijken om te zien of daar aanwijzingen in zitten, maar die staan uitsluitend op de doossticker en zie maar eens dozen te vinden van submerkbandrecorders.
suretrak

29 dec 2017, 17:35

Net nog even contact gehad met Thomasz uit Polen. Hij had zich vergist en het blijkt de N2401 te zijn, het cassettedeck dus. Dat is dus opgelost.

Blijft toch de vraag hoe het zit met de "overgeslagen" nummers. De suggestie van mae is een mogelijkheid, zouden er nog meer kunnen zijn...?

Ik wordt altijd nieuwsgierig van zoiets. Philips ging heel serieus met de nummering om volgens mij. Nummers werden heel bewust gegeven en elke letter en cijfer had volgens mij een betekenis. Dan sla je niet zomaar een nummer over. Ik krijg dan gedachten van modellen die het niet gehaald hebben, en zouden er daar nog exemplaren van terug te vinden zijn.

Hmmm..., en dan maar hopen dat het geen eigen zoldervondst brouwsel is...., ik kan me nog een topic herinneren over een pinkeltje....., :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
gromsound
Contacteer:

29 dec 2017, 22:07

er is geloof ik ook geen apparaat dat op 13 eindigt?* Renoo dacht het noodlot te ontlopen door hem dan maar R14 te noemen maar dat hielp dus niet :lol: het werd evengoed een flop.

* (edit oja de 24vr13 een aristonia vcc, zit dus toch wat in die theorie van Mae!)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie