Opname niet tot einde band?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterG

17 dec 2017, 08:26

Ik heb een vreemd fenomeen met mijn DCC951; als ik een opname maak, vanaf kant A, en ik gebruik een cassette waar eerdere opnames op staan, dan stopt de tape op, pak'm beet, een minuut voor het einde van kant A en keert dan om, en gaat netjes verder met opnemen. Op zich niet erg, maar als ik dan de tape afspeel stopt de weergave uiteraard op het zelfde put, maar speelt de cassette gewoon door tot het einde! Ik hoor dus een stuk oude opname, en stuk niks, en na de "reverse" hetzelfde stuk ook weer tot hij verder gaat waar de opname stopte.
Doe ik iets niet goed? Het is net alsof de recorder ergens een puls krijgt of zo.....
movieman

17 dec 2017, 13:13

Misschien kun je eens proberen de "oude" (reverse) marker(s) te verwijderen op die bewuste plek en een stuk stilte op te nemen tot het einde van de band...

Zijn de snaren en de aandrukrollen nog goed?

Soms blokkeren bandjes ook gewoon omdat ze blijven hangen door ouderdom of slijtage.
PeterG

17 dec 2017, 18:26

Dank voor je reactie Movieman! Die reverse markers --> worden die bij het opnemen vanzelf op de band gezet? Dus als ik tijdens een opname handmatig ergens voor het einde van de band op een goed moment op reverse druk in plaats van de band door te laten lopen??
movieman

17 dec 2017, 19:36

De DCC951 is inderdaad redelijk "intelligent" in AUTO MARKER MODE, deze kun je uitzetten trouwens. Met die markers moet je gewoon eens wat spelen, je krijgt er vanzelf handigheid in... In PLAY stand kun je een marker verwijderen met MARKER ERASE. In RECORD PAUSE stand kun je MARKERS schrijven op een willekeurige plek op de band, de AUDIO gaat niet verloren (ff in het boekje kijken, ik weet niet meer precies hoe het zat). Als je cassette klaar is wel ff RENUMBER functie selecteren, alle markers worden dan gecontroleerd en eventueel opnieuw geschreven, ook de tracks worden dan opeenvolgend genummerd.

Als je tijdens de opname op REVERSE drukt dan mis je een stukje van de muziek/track, is logisch want de DCC werkt mechanisch en moet de kop omdraaien, in die tijd kan hij geen data schrijven. Je kunt wel aan het einde van een track een reverse marker laten schrijven en als-ie op kant B is "aangekomen" de opname stoppen. Ga daarna terug naar kant A, spoel een stuk terug en druk op PLAY, meteen als de DCC naar kant B heeft geschakeld op STOP drukken en vervolgens de opname hervatten, de juiste markers schrijft je DCC in RENUMBER modus.

Een DCC is nooit precies 30, 37.5 of 45 minuten aan één kant, meestal is het iets meer, als je aan het begin van de band een kort stukje hebt opgenomen dan kun je een benadering van de totale tijd (ABS TIME) krijgen door de band door te spoelen naar het einde.
PeterG

17 dec 2017, 21:28

Wederom dank, die wereld van de markers kende ik niet; ik ga een handleiding opsnorren.
Plaats reactie