DCC CASSETTE NADER ONDERZOCHT.

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Mikkieteddie

DCC CASSETTE NADER ONDERZOCHT.

Berichtdoor Mikkieteddie » wo okt 04, 2017 1:15 pm

Na het onderzoeken en oplossen van het gepiep van een dcc cassette, ben ik eens gaan onderzoeken waarom een dcc
cassette vastloopt in een dcc speler.
Aanleiding was de koop op marktplaats van een dcc 600 recorder met een aantal opneembare en voorbespeelde dcc cassettes. De verkoper werd gek van
het gepiep en vastlopen van de recorder. Hij had destijds zelfs een nieuw loopwerk bij philips op de kop kunnen tikken.
Voor hem vrij makkelijk want hij werkte bij philips.
Dit loopwerk heeft hij vervangen en wat bleek: de bandjes bleven vastlopen. Uiteindelijk staat heel de boel hier op de werkbank. Hij deed de hele boel van de hand van ellende.
De koppen en het loopwerk heb ik om te beginnen maar eens goed gereinigd. Om zeker te weten dat de recorder goed werkt, heb ik mijn eigen cassettes gedraaid. Deze liepen niet vast. Dan moet het aan de cassettes liggen, zou je zeggen.

Om te beginnen maar eens een opneembare cassette geopend. Dit is niet een eenvoudige zaak, daar je eerst het veertje
moet ontgrendelen van het schuifbare metalen klepje. De twee helften zitten vervolgens in elkaar geklikt. Deze zijn met wat voorzichtig beleid wel uit elkaar te halen.
Bij het openen van de cassette komt een folie los die je los kunt verwijderen. De twee helften liggen naast elkaar op de werkbank.
Nu zien we het verschil tussen een gewone analoge cassette en een digitale cassette. Beiden hebben natuurlijk een viltje
in het midden van de tape die de band tegen te kop duwt. Deze veroorzaakt vaak een pieptoon, dit is bekend.
Aaan de zijkanten links en rechts achter de witte rollertjes zit bij een dcc echter ook een viltje. Deze zorgen voor een stabielere loop van de digitale tape. Bij analoge cassettes zijn deze viltjes niet aanwezig. Deze viltjes zijn meteen ook het probleem van het vast lopen van de cassettes. Dus niet het viltje wat tegen de kop duwt!.De recorder krijgt de tape hier niet doorheen geduwd. Dus loopt hij vast. Ook dit geeft een piep toon.Deze viltjes hebben schijnbaar een vette substantie omdat een weinig gebruikte voorbespeelde dcc dit probleem ook geeft.
Na verloop van tijd als je de cassettes lang niet gebruikt geven deze viltjes een vette plek achterop de tape. Dus precies
achter het viltje, zowel links als rechts.(linker en rechter viltje) Dit kun je zien door de tape een klein beetje uit de cassette te trekken. Een donker plekje op de tape blijft achter. Met videospray cleaner 90 en een wattenstaaf kun je deze plek verwijderen. Alcohol is lastig omdat deze toch wat achter laat op de tape.Je mag dus niets meer op de tape zien.

Hoe langer je de tape niet gebruikt des te vetter wordt die plek achter het viltje.
Na reinigen heb ik de cassette weer in elkaar gezet. Het in elkaar zetten is ook wat lastig omdat ook het veertje
wat het metalen beschermkapje bedient op de juiste manier terug moet worden gezet.
Als de cassette in elkaar zit, blijkt dat het vastlopen over is.
Hetzelfde probleem ontstaat met voorbespeelde cassettes, ook hier plekjes achterop de tape als je de cassette lang niet
gebruikt hebt. Bij mijn eigen cassettes heb ik dit probleem ook aangetroffen, daar ik niet regelmatig dcc cassettes draai
en dus cassettes lang laat liggen zonder dat deze zijn teruggespoeld.
Conclusie van dit verhaal is:

Laat dcc cassettes niet te lang liggen als deze niet zijn teruggespoeld. Spoel je ze terug dan ontstaat dat probleem niet
omdat dan de aanlooptape achter de viltjes zit.
De viltjes zitten net links en rechts achter de witte geleiderol.
Al mijn cassettes met dat probleem heb ik kunnen reinigen. Je hoeft natuurlijk niet steeds de cassette uit elkaar te halen.
Tape kun je ook zo uit de cassette halen met een pincet.
Het uit elkaar halen van de cassette was bedoeld om te kijken hoe dat probleem ontstaat.
Klik op de foto voor een groter beeld, dan zie je de viltjes zitten.
Gino
Bijlagen
foto dcc cassette (1000 x 562).jpg
Open gewerkte dcc cassette.
Laatst gewijzigd door Mikkieteddie op wo okt 04, 2017 2:35 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:

Otto

Re: DCC CASSETTE NADER ONDERZOCHT.

Berichtdoor Otto » wo okt 04, 2017 1:23 pm

Ik heb dat destijds opgelost door een stuk aanloopstrook uit de cassette te trekken en alleen het aandukviltje schoon te maken met wat alcohol op een wattenstaafje. Opzich een ouwe truuk.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's.

Karsten

Berichtdoor Karsten » wo okt 04, 2017 4:59 pm

Interessant, Gino; Ik ga er bij het gebruik van DCC-cassettes rekening mee houden en ze terugspoelen voor het bewaren. :wink:
Ik heb trouwens de indruk dat de witte aandrukviltjes meer last van piepen hebben dan de bruine (of heb jij andere ervaringen?) :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » wo okt 04, 2017 6:31 pm

Hoi Karsten,

Ik heb inderdaad het idee dat de witte viltjes eerder piepen dan de bruine viltjes. Het lijkt erop dat witte viltjes meer vuil oppikken dan de zwarte. De bruine zijn ook van een harder materiaal gemaakt lijkt het en daardoor minder bevattelijk voor vuil. Ik heb hier ook cassettes liggen met zwarte viltjes, deze zijn echt harder.Bij de productie dus al wijzigingen doorgevoerd.

De viltjes in de cassette welke links en rechts zitten zijn ook wit. Ik heb zelf alle cassettes teruggespoeld naar het begin of het einde. Het vastloop probleem deed zich bij mij dus ook voor. Een nieuwe dcc had ik eenmaal tot halverwege gedraaid. Daarna niet meer gebruikt en na een lange tijd zat deze dus ook vast. Je zag precies aan de achterkant op de tape een vetplek zitten van het viltje dat niet vuil was. Deze geven dus standaard af op de tape. Ze doen dit niet na korte tijd, en na langere tijd zie je de tape op die plek wat golven.
Zowel voorbespeeld als opneembare dcc,s hebben hier last van. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat veel eigenaren met een dcc951 problemen krijgen met het apparaat. En trouwens ook de dcc 900.
Een dcc 951 geeft dan aan dat de kop gereinigd moet worden, terwijl het probleem in de cassette zelf zit.
Voordat je denkt dat een drukrol versleten is of snaar slecht is, moet je zeker weten dat de cassette welke je in het apparaat
stopt , goed is.
Piepgeluiden in het middelste viltje geven daardoor ook de nodige problemen. je denkt al snel dat dat piepen uit de recorder
komt.
Philips heeft deze problemen niet meer opgelost, omdat het systeem in 1996 gestopt is. Alleen zag je dat er zwarte ipv
witte viltjes gebruikt werden.Ze hebben deze problemen waarschijnlijk op het laatst ook waargenomen.
Mooi voor ons deze problemen verder op te lossen.

gr Gino

snameroc

Berichtdoor snameroc » wo okt 04, 2017 8:51 pm

Heb hier de dcc 951 van de andere johan op het forum staan. Die doet het soms wel soms niet. Neem een toon op een analoge cassette op met een normaal cassette deck van goede kwaliteit. Als je die dan afspeelt op de dcc951 hoor je vanzelf dat de drukrollen vervormt zijn aan het gejengel en zelfs kleine beschadigingen drukken in de tape.
Laatst gewijzigd door snameroc op ma okt 09, 2017 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoewie Loewie

Berichtdoor Hoewie Loewie » wo okt 04, 2017 8:59 pm

Hoi Gino. Dit is een interessant verhaal. Dus die zijviltjes ( :D ) kunnen ook gaan piepen.
Ik heb een paar maanden geleden ook eens een DCC cassette uit elkaar gehaald. Dat was er een van BASF. Ik heb toen een paar foto's gemaakt. Die er eens even bij gezocht maar in die BASF cassette zaten helemaal geen zijviltjes. Zie foto:

Afbeelding

Wat zou er mis kunnen gaan als je die zijviltjes gewoon eens zou verwijderen? :think:

EDIT: Bij mij zit in mijn systeem geramd om cassettes altijd helemaal terug te spoelen. Dat deed ik vroeger al en nu nog steeds. :D
Erres 6393/6194/3390/3370 3536 CD1151/1204 Ari SA5910 8525 CD1202
Philips GF403 202 212 426 532 840 CD104/371/650/911/950
Superscope TT5 A225/235/245/260/545 R1302/1270/1240/1220/350/340(B)/330(B)/310 QR450 T210/220 CD301A/302A/310/312/314 MS30

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » wo okt 04, 2017 9:35 pm

Hoi Loewie,

Dat wist ik dus niet dat de viltjes er bij een BASF niet inzitten. Dan doet dat probleem zich ook niet voor. Het middenviltje
kan natuurlijk weer wel problemen geven. Vooral het piepen kan weer voorkomen. Mooi dat je er een open hebt gemaakt.

Je zou de viltjes welke de dcc,s wel hebben, kunnen verwijderen, maar dat wordt een hele klus. Ze piepen dus niet hè, ze geven af. Piepen doet alleen het middenste viltje welke tegen de kop duwt. Het lijkt mij geen probleem deze viltjes links en rechts te verwijderen. Ze doen meer kwaad dan goed denk ik.Gewoon teruspoelen lijkt mij het handigste.
Het is niet zo dat het probleem van die viltjes zich na een week al voordoet. Daar gaat een wat langere tijd overheen.
Ik weet wel , bij mij waren ze allemaal aangetast, omdat ze niet door of teruggespoelt waren door de vorige eigenaar.

Gr Gino
Laatst gewijzigd door Mikkieteddie op do okt 05, 2017 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoewie Loewie

Berichtdoor Hoewie Loewie » wo okt 04, 2017 9:59 pm

Ah. Dan heb ik niet goed gelezen want ik meende gelezen te hebben dat die zijviltjes ook konden gaan piepen. Goed om te weten dat het zijviltjes-probleem in ieder geval voorkomen kan worden met het volledig terugspoelen van de cassette.

Overigens was die BASF DCC cassette wel eenvoudig te openen. Was nog gewoon geschroefd. :dance:
Erres 6393/6194/3390/3370 3536 CD1151/1204 Ari SA5910 8525 CD1202
Philips GF403 202 212 426 532 840 CD104/371/650/911/950
Superscope TT5 A225/235/245/260/545 R1302/1270/1240/1220/350/340(B)/330(B)/310 QR450 T210/220 CD301A/302A/310/312/314 MS30

Remi

Berichtdoor Remi » wo okt 04, 2017 11:54 pm

Mooi en duidelijk verhaal Gino, thx 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » do okt 05, 2017 10:14 am

Overigens was die BASF DCC cassette wel eenvoudig te openen. Was nog gewoon geschroefd. :dance:[/quote]

Ook hier weer verschillende types. Ik heb hier twee BASF dcc,s liggen. Niet geschroefd.

pkoeleman

Berichtdoor pkoeleman » do okt 05, 2017 5:02 pm

Ik heb ook een aantal cassettes die niet lekker afspelen. Die leg ik dan terzijde.

Maar zoals Loewie spoel ik de bandjes altijd terug naar het begin. Ook een oude gewoonte.
En 2e handse bandjes spoel ik altijd een paar keer op en neer om ze gangbaar te krijgen.
Dat lukt meestal goed.
Grootste probleem is steeds het piepen.
Dus schoonmaken van het viltje is de enige oplossing.
2x 532, 2x 541, 4x 544, 4x 567, 2x 587, 2x 545, DSS950-930, DSS 930SE, DCC 951, DCC 600, DCC 300, DCC 175, DCC 170, DCC 130, Anti-Mode 2.0, Sonos connect, RevisionOne (1), RevisionOne (2),

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » do okt 05, 2017 5:53 pm

Even voor de goede orde. Er zijn dus twee klachten met die dcc cassettes.

1.Piepen, dit wordt veroorzaakt door het middenviltje in de cassette welke de band tegen de kop aan duwt.
Oplossing: Schoonmaken van het viltje. Of schraap iets van de bovenlaag af. Deze is vaak donker er verhardt.

2. Vastlopen van de tape in cassette. Dit wordt veroorzaakt door 2 onzichtbare viltjes links en rechts in de cassette.
Wordt veroorzaakt door aanslag achterop de tape. Dit treedt alleen op als tape niet wordt teruggespoeld naar einde
of het begin, en dit na langere tijd.
Oplossing: Tape aan de achterkant op de betreffende plek reinigen.Trek de tape iets uit de cassette en je ziet een donkere
plek zitten. Meestal 2 maal, zowel links als rechts.Dit reinigen totdat je niets meer ziet. Dit is secuur werk, want de minste aanslag geeft al problemen.De recorder kan de tape dan niet doortrekken over die aanslag. Deze moet er dus af.

dccmuseum
Contacteer:

Berichtdoor dccmuseum » vr okt 06, 2017 8:22 pm

Hoi Gino,

Dat is echt goed uitgezocht. Ik zie dit probleem regelmatig, omdat veel cassettes die hier arriveren inderdaad niet zijn teruggespoeld. Ik heb het echter nog nooit bij een voorbespeelde cassette meegemaakt. Het klinkt echter logisch dat daar eigenlijk geen verschil in zou moeten zitten.

Als een speler de error geeft, stop ik hem meestal in een andere (portable) speler en indien je dan de dcc cassette eenmaal vooruit en terug spoelt, was het probleem ook opgelost in de speler die de dcc tape eerst niet accepteerde.

Ik ga echter met deze oplossing vanaf nu aan de slag.

Greetz.
Ralf

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » vr okt 06, 2017 10:56 pm

Hoi Gino,

Dat is echt goed uitgezocht. Ik zie dit probleem regelmatig, omdat veel cassettes die hier arriveren inderdaad niet zijn teruggespoeld. Ik heb het echter nog nooit bij een voorbespeelde cassette meegemaakt. Het klinkt echter logisch dat daar eigenlijk geen verschil in zou moeten zitten.

Als een speler de error geeft, stop ik hem meestal in een andere (portable) speler en indien je dan de dcc cassette eenmaal vooruit en terug spoelt, was het probleem ook opgelost in de speler die de dcc tape eerst niet accepteerde.

Ik ga echter met deze oplossing vanaf nu aan de slag.

Greetz.
Ralf
Je zou zeggen dat die plekjes achterop de tape wel aanwezig blijven als je ze spoelt.Ik denk dat het wel beter is die plekjes te behandelen. De tapes die ik had, hadden allemaal het probleem, zelfs de voorbespeelde bandjes. Deze hadden veel te lang gelegen zonder terug te spoelen.
Mooi dit ook weer te horen. Zo houden we dit systeem levend. Ik vind het een geweldige vinding. Digitale cassettes.

Groetjes, Gino

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma okt 09, 2017 7:58 pm

Heb hier de dcc 951 van de andere johan op het forum staan. Die doet het soms wel soms niet. Neem een toon op een analoge cassette op met een normaal cassette deck van goede kwaliteit. Als je die dan afspeelt op de dcc951 hoor je vanzelf dat de drukrollen vervormt zijn aan het gejengel en zelfs kleine beschadigingen drukken in de tape.
IMG_6926.PNG
IMG_6926.PNG (92.03 KiB) 2224 keer bekeken
Zie foto van de rol. Het lijkt wel een gietgal.
Ik heb de rol vervangen.
Het was voor mij de eerste keer dat ik een dcc951 onderhanden had. Hij heeft wel smd elcos maar die zijn niet lek.
Het hier genoemde terugspoelen is daar niet zo makkelijk mee er zitten immers geen spoeltoetsen op. Al je een testtape gbruikt met tientallen test opname stukjes raakt hij er zelfs van in de war

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”