DCC CASSETTE NADER ONDERZOCHT.

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

dccmuseum
Contacteer:

Re: DCC CASSETTE NADER ONDERZOCHT.

Berichtdoor dccmuseum » di okt 10, 2017 3:07 am

Hoi Gino,

Dat is echt goed uitgezocht. Ik zie dit probleem regelmatig, omdat veel cassettes die hier arriveren inderdaad niet zijn teruggespoeld. Ik heb het echter nog nooit bij een voorbespeelde cassette meegemaakt. Het klinkt echter logisch dat daar eigenlijk geen verschil in zou moeten zitten.

Als een speler de error geeft, stop ik hem meestal in een andere (portable) speler en indien je dan de dcc cassette eenmaal vooruit en terug spoelt, was het probleem ook opgelost in de speler die de dcc tape eerst niet accepteerde.

Ik ga echter met deze oplossing vanaf nu aan de slag.

Greetz.
Ralf
Je zou zeggen dat die plekjes achterop de tape wel aanwezig blijven als je ze spoelt.Ik denk dat het wel beter is die plekjes te behandelen. De tapes die ik had, hadden allemaal het probleem, zelfs de voorbespeelde bandjes. Deze hadden veel te lang gelegen zonder terug te spoelen.
Mooi dit ook weer te horen. Zo houden we dit systeem levend. Ik vind het een geweldige vinding. Digitale cassettes.

Groetjes, Gino
Hoi Gino,

Dat is ook zo. De plekjes moeten verwijderd worden en we weten nu hoe het moet. Als het aan de achterkant van de tape zit en je spoelt de band heen en weer, komen de plekjes dan niet in aanraking met het middelste viltje? Dat zou verklaren waarom de band het dan wel weer doet (schoongeveegd door het middelste viltje).

Greetz,
Ralf

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » di okt 10, 2017 11:15 am

Hoi Ralf,

Het zou inderdaad kunnen zijn dat als je ze spoelt, de plekjes in aanraking komen met het middelste viltje, en dat daardoor
de tape wel goed loopt. Waarschijnlijk komt de tape los en blijft er wat aanslag achter op het middelste viltje.
Nadeel lijkt mij is dat je daardoor weer piep geluiden kunt krijgen veroorzaakt door het middelste viltje.
Beter is nog voordat je gaat spoelen de plekjes te behandelen. Je weet dan precies waar de plekjes zitten.
De aanslag is dan ook echt weg, en geeft niet ergens anders af.

gr Gino
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:

dccmuseum
Contacteer:

Berichtdoor dccmuseum » di okt 10, 2017 9:55 pm

Hoi Ralf,

Het zou inderdaad kunnen zijn dat als je ze spoelt, de plekjes in aanraking komen met het middelste viltje, en dat daardoor
de tape wel goed loopt. Waarschijnlijk komt de tape los en blijft er wat aanslag achter op het middelste viltje.
Nadeel lijkt mij is dat je daardoor weer piep geluiden kunt krijgen veroorzaakt door het middelste viltje.
Beter is nog voordat je gaat spoelen de plekjes te behandelen. Je weet dan precies waar de plekjes zitten.
De aanslag is dan ook echt weg, en geeft niet ergens anders af.

gr Gino
Klinkt logisch. Ik ga ermee aan de slag.
Gr.
Ralf

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » vr okt 13, 2017 6:53 pm

Het is ook bekend dat videocassettes een conserveermiddel bevatten wat rubber aantast. Wrs is dat bij audio ook zo. Laat je een tape jaren in een vcr dan gaat het ook mis.

pkoeleman

Berichtdoor pkoeleman » di nov 21, 2017 10:15 pm

Naar aanleiding van de ontdekking van mikkieteddie over de twee viltjes in de DCC cassettes, heb ik mijn bandjes eens beter bekeken. Het zijn bijna allemaal gebruite exemplaren die ik via MP heb verzameld.
Een aantal heb ik terzijde moeten leggen, omdat ze niet goed afspelen, of gewoon stoppen.
Meestal spoel ik bandjes terug, zoals ik vroeger deed met de analoge bandjes. Ik had er echter ook een aantal die(nog) niet teuggespoeld waren.
Bij het er uit trekken van het bandje trof ik inderdaad 2 plekjes aan op de binnenzijde, zoals Gino dat beschreven heft.
Bij afspelen stopt de speler ook daar.
Het bandje is op die plekken gebogen en als het bandje buiten de cassette is, kan je die buiging ook goed zien.
Als ik het bandje dan wat terugspoel en afspeel, stopt de speler daar.
Dan haal ik met aceton en wattenstaafje de “prut`” eraf. De buiging blijft echter bestaan.
Het lijkt erop dat het spul van de viltjes de band iets “verhardt” en dat de buiging in stand blijft.
Hiervoor dacht ik altijd date er nog een “mark” op de band stond die er niet af te halen was. Niet dus.
Ook na schoonmaken zijn sommige bandjes niet af te spleen en stoppen ze steeds op dezelfde plaats.
Ik deed de tests met een DCC951.
Een bandje stopte steeds op 4 minuten 8 seconden.
Als ik dat bandje in een DCC900 afspeelde draaide hij wel door………..
Bij weer afspelen in de 951 stopte hij weer.
Als ik dan met een schroevendraaiertje de aandrijfsnaar van de 951 wat indrukte en dus iets meer spanning op de snaar zette, speelde hij wel door.
AHA, een aandrijfsnaar probleem dus.
Helaas staat deze snaar niet in de webshop.
Thomas gemaild en hij heeft die snaar misschien toch wel ergens.
Lengte dubbelgevouwen is ongeveer150mm, of iets korter.
Ik heb gedacht dat als ik het bandje een paar keer op en neer spoel en een week laat liggen, dat de 2 krommingen verdwenen zouden zijn, maar nee, ze blijven zichtbaar.
Wat ook een verbetering was, was het iets opruwen van de rubber rollen, maar ik denk dat ze nu niet meer perfect rond zijn.

Al met al zijn veel problemen met DCC terug te voeren op de conditie van de bandjes zelf.
En het is ten zeerste aan te raden om bandjes altijd terug te spoelen na gebruik.
Ik ben benieuwd naar het effect van een nieuwe aandrijfsnaar.

Wat ik ook had is, dat een met de 951 opgenomen bandje niet of zeer slecht afspeelde op de 900. Met name de B kant. Veel drop outs of helemaal geen geluid.
Het verdraaien van de kop instelling veranderde daar niets aan.
Als ik dan met een bekend goed bandje opnam en afspeelde op de 900 was het wel goed.
Aan het slechte bandje was niets te zien.
Zo blijft er toch nog een raadsel over.

Maar, als een bandje OK is, dan is de geluidskwaliteit geweldig te noemen en een genot om naar te luisteren.
2x 532, 2x 541, 4x 544, 4x 567, 2x 587, 2x 545, DSS950-930, DSS 930SE, DCC 951, DCC 600, DCC 300, DCC 175, DCC 170, DCC 130, Anti-Mode 2.0, Sonos connect, RevisionOne (1), RevisionOne (2),

movieman

Berichtdoor movieman » di nov 21, 2017 10:44 pm

In de DCC130 portable zit een vaste kop, d.w.z. die draait niet als je van kant wisselt, lijkt mij een stuk betrouwbaarder! De analoge autoreversedecks krijgen ook problemen als ze ouder worden...

Als je de juiste maat snaren nodig hebt dan moet je de oude opsturen naar Thomas, hij kan ze dan precies opmeten. Ik zou dat eigenlijk een keer doen maar heb nog geen tijd gehad. Ik moet nog SMD-elco's in mijn portable solderen en hopen dat-ie het weer doet... Duim voor me! :pray:

Hoewie Loewie

Berichtdoor Hoewie Loewie » di nov 21, 2017 11:12 pm

Duim voor me! :pray:
:pray: :pray: :pray:
Erres 6393/6194/3390/3370 RS3536 CD1151/1204 SX6489 Aristona SA5910 AR8525 SG1408 CD1202
Philips GF403 202 212 426 532 701 840 CD104/371/650/911/950 Magnavox FD1041
en heul veul Superscope. :D

snameroc

Berichtdoor snameroc » di nov 21, 2017 11:17 pm

Naar aanleiding van de ontdekking van mikkieteddie over de twee viltjes in de DCC cassettes, heb ik mijn bandjes eens beter bekeken. Het zijn bijna allemaal gebruite exemplaren die ik via MP heb verzameld.
Een aantal heb ik terzijde moeten leggen, omdat ze niet goed afspelen, of gewoon stoppen.
Meestal spoel ik bandjes terug, zoals ik vroeger deed met de analoge bandjes. Ik had er echter ook een aantal die(nog) niet teuggespoeld waren.
Bij het er uit trekken van het bandje trof ik inderdaad 2 plekjes aan op de binnenzijde, zoals Gino dat beschreven heft.
Bij afspelen stopt de speler ook daar.
Het bandje is op die plekken gebogen en als het bandje buiten de cassette is, kan je die buiging ook goed zien.
Als ik het bandje dan wat terugspoel en afspeel, stopt de speler daar.
Dan haal ik met aceton en wattenstaafje de “prut`” eraf. De buiging blijft echter bestaan.
Het lijkt erop dat het spul van de viltjes de band iets “verhardt” en dat de buiging in stand blijft.
Hiervoor dacht ik altijd date er nog een “mark” op de band stond die er niet af te halen was. Niet dus.
Ook na schoonmaken zijn sommige bandjes niet af te spleen en stoppen ze steeds op dezelfde plaats.
Ik deed de tests met een DCC951.
Een bandje stopte steeds op 4 minuten 8 seconden.
Als ik dat bandje in een DCC900 afspeelde draaide hij wel door………..
Bij weer afspelen in de 951 stopte hij weer.
Als ik dan met een schroevendraaiertje de aandrijfsnaar van de 951 wat indrukte en dus iets meer spanning op de snaar zette, speelde hij wel door.
AHA, een aandrijfsnaar probleem dus.
Helaas staat deze snaar niet in de webshop.
Thomas gemaild en hij heeft die snaar misschien toch wel ergens.
Lengte dubbelgevouwen is ongeveer150mm, of iets korter.
Ik heb gedacht dat als ik het bandje een paar keer op en neer spoel en een week laat liggen, dat de 2 krommingen verdwenen zouden zijn, maar nee, ze blijven zichtbaar.
Wat ook een verbetering was, was het iets opruwen van de rubber rollen, maar ik denk dat ze nu niet meer perfect rond zijn.

Al met al zijn veel problemen met DCC terug te voeren op de conditie van de bandjes zelf.
En het is ten zeerste aan te raden om bandjes altijd terug te spoelen na gebruik.
Ik ben benieuwd naar het effect van een nieuwe aandrijfsnaar.

Wat ik ook had is, dat een met de 951 opgenomen bandje niet of zeer slecht afspeelde op de 900. Met name de B kant. Veel drop outs of helemaal geen geluid.
Het verdraaien van de kop instelling veranderde daar niets aan.
Als ik dan met een bekend goed bandje opnam en afspeelde op de 900 was het wel goed.
Aan het slechte bandje was niets te zien.
Zo blijft er toch nog een raadsel over.

Maar, als een bandje OK is, dan is de geluidskwaliteit geweldig te noemen en een genot om naar te luisteren.

Heb je de 951 getest met een analoog bandje dan hoor je vanzelf of er iets met de drukrollen is.

pkoeleman

Berichtdoor pkoeleman » wo nov 22, 2017 11:04 am

Nee, Johan. Nog niet geprobeerd ik draai nooit analoog

Ik las dit al eens in een andere post van je.
Ik ga het zaterdag proberen.

Gr. PK
2x 532, 2x 541, 4x 544, 4x 567, 2x 587, 2x 545, DSS950-930, DSS 930SE, DCC 951, DCC 600, DCC 300, DCC 175, DCC 170, DCC 130, Anti-Mode 2.0, Sonos connect, RevisionOne (1), RevisionOne (2),

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » wo nov 22, 2017 1:15 pm

Ik heb bij het schoonmaken van de bandjes, videospray gebruikt. Dat zijn die video 90 bus reinigers waar je videokoppen mee schoonmaakt.Deze laten geen residu achter op de bandjes. Je mag echt niets meer zien op de achterkant van de tape, want ze lopen anders meteen weer vast.
Bij het afstellen van de koppen in de recorders gebruik ik voorbespeelde bandjes. Door de afstelschroeven in het "midden"
te zetten weet je zeker dat de afstelling goed is. De linkse schroef van de kop is de afstelling van kant A. De rechtse schroef
van de kop is de afstelling van kant B. Dit kan ook andersom zijn trouwens. Dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Dat is al weer een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb.

Gino
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:

4000ds devil

Berichtdoor 4000ds devil » zo nov 26, 2017 9:43 am

Mooi stukje research :) dit topic

pvdm
Contacteer:

Berichtdoor pvdm » zo nov 26, 2017 9:52 am

Inderdaad. Ik heb al enkele bandjes kunnen redden zo. :clap: :handgestures-thumbupleft:
♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫

pm2016

Berichtdoor pm2016 » za dec 09, 2017 10:38 pm

Mooi onderzoek, dank je wel!

Ik had een piepend, ranzig bandje (marktplaats), niet teruggedraaid.

Smerig wit viltje. Piepen. Skippen. "Clean head"

Teruggespoeld. Metaaltje opengeschoven en vastgeplakt met plakband.

Vervolgens met staafje (geen watten, ik heb ander - niet pluizend - ding) en isoprop alcohol (90%) beetje over het viltje heen. Gevolg is dat het viltje wat nat wordt en het pluizig wordt. Haal met een pincet de losse draadjes weg (beetje met gevoel). Toen ik stopte was het viltje weer wit.

Vervolgens spelen. Eerste keer geen piepen en geen "clean head". Wel nog skippen, maar tweede keer hield dat ook op (mogelijk dat ff spoelen helpt).

Doe er je voordeel mee.

pm2016

Berichtdoor pm2016 » za dec 09, 2017 10:40 pm

Ok, dat werkt, maar ik heb dus wel dat het halverwege ineens naar kant B springt. Wat zou daar de oorzaak van zijn?

snameroc

Berichtdoor snameroc » zo dec 10, 2017 1:41 am

Dat hij blokeert

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”