Doffe N5581

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en Nakamichi samen. Zelfs anno 2007 worden bandrecorders nog volop gebruikt. Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Doffe N5581

Berichtdoor JOhanD op wo jul 28, 2010 12:26 am

Sinds enige maanden heb ik een setje met de 109, 209, 309 en N5581. De eerste drie werken (redelijk) naar behoren, de vu meter op de 309 is niet helemaal 100% maar de rest lijkt het wel te doen. Probleemgeval is de N5581.
Bij aankoop had het deck 2 vergane snaren, functioneerde de aan/uit schakelaar niet, en missen er 2 knopjes, van AUTOPLAY en AUTO REW. De snaren zijn ondertussen vervangen, wat een rotwerk om de capstan snaar te vervangen, de andere leg je er zo op. Ook de aan/uit knop is gerepareerd. Het deck speelt weer, teller en vu meters werken, maar de muziek die er uit komt is allerbelabberdst. Het hoog ontbreekt geheel. Koppen reinigen en demagnetiseren heb ik gedaan, zonder merkbare verbetering. De vraag is dus, wat wordt de volgende stap. Controleren of de kop recht staat, of elco's vervangen. Zijn er elco-setjes voor de N5581 te verkrijgen of heeft iemand een lijst wat ik nodig heb?
Ik moet zeggen dat ik het geen fijn apparaat vind om aan te sleutelen. Er is iets te veel elektronica in een iets te kleine ruimte gepropt, maar wat moet dat moet, zo klinkt het ook niet. Reparatie heeft geen hoge prioriteit maar moet wel gebeuren.

En als iemand een oplossing heeft voor de 2 ontbrekende knopjes houd ik me natuurlijk aanbevolen.
AH 109 + AH 209 + AH 309 + N 5581 + F 7813 + AH 489
FA 156 + FC 156 + FT 144 + FP 146 + CD 350 + RH 541
JOhanD

Re: Doffe N5581

Berichtdoor Remi op wo jul 28, 2010 1:03 am

ik heb er net even twee geprobeerd, en er zit zat hoog in, vooral met de bandkeuze op ferro.
hoe ziet de weergavekop eruit? nog een beetje redelijk, dan zou ik daar maar eens beginnen met een klein beetje verstellen.
die ik hier heb doen het nog met de eerste elko's.

Ik neem aan dat je verder ook geen afstel materiaal hebt.
het mooist is het dan als je het afstellen kan doen tijdens het afspelen van een bandje waarvan je weet dat hij goed is en een goede opname heeft.
Je merkt dan gauw genoeg waar je heen moet draaien voor het beste geluid.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan?
Remi

Berichtdoor gromsound op wo jul 28, 2010 7:39 am

Inderdaad het is 90% van de keren een iets scheefstaande kop. Afstellen met een musicassette (voorbespeelde teep) of eentje uit het begin van je eigen verzameling toen alles nog goed stond. Verder uiteraard alles erg goed schoonboenen. Klusje van niks met veel effect!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
gromsound

Berichtdoor JOhanD op wo sep 01, 2010 12:33 pm

Het heeft even stil gelegen, vakantie e.d, maar ik ik heb toch nog wel wat vragen over de scheefstaande kop. M.i. is het zo dat als je met een scheefstaande kop EN opneemt EN afspeelt, het effect op hoge tonen dan minimaal zou moeten zijn. Klopt dat? In dat geval is een scheefstaande kop sowieso niet het enige probleem.
Ik heb inderdaad geen afstel materiaal, maar lokaliseren van het probleem zou al een eerste stap zijn.
Ik zal nog eens proberen te analyseren m.b.v een ander deck wanneer de hoge tonen worden afgeknepen, opnemen of afspelen of allebei. En of verschillende types tapes en wel of geen dolby nog veel uitmaakt.

Zoals in de openingspost al verteld mis ik 2 knopjes, namelijk van AUTOPLAY en AUTO REW. Heeft iemand toevallig iets liggen wat ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast bedankt.
AH 109 + AH 209 + AH 309 + N 5581 + F 7813 + AH 489
FA 156 + FC 156 + FT 144 + FP 146 + CD 350 + RH 541
JOhanD

Berichtdoor Remi op wo sep 01, 2010 5:03 pm

nee klopt niet volgens mij, maar het zal vermoedelijk langer 'goed' gaan dan met een bandje dat is opgenomen met een ander deck of afspelen van een bandje opgenomen met deze in een ander deck.
ik zou toch proberen met een bekend bandje waarvan je weet dat deze in orde is de kop zo te verstellen dat je het beste hoorbare resultaat krijgt, dan zit je wel goed.
problemen met elko's of andere ongein volgen dan daarna
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan?
Remi

Berichtdoor Will op wo sep 01, 2010 11:30 pm

De stand van de kop maakt niets uit voor bandjes die in een deck opneemt EN weergeeft. Daarom moet je een kop ook afstellen in Weergave met een referentiecassette of een muziekcassette zoals oa Grom schrijft. Als je zelf een ander deck hebt waar nog nooit aan geprutst is dan kun je zelf een referentiecassette maken.
Als je een scoop hebt kun je een sinus opnemen en met de scoop kun je dan heel mooi de fase tussen de twee kanalen afregelen. Moet je het op het gehoor afregelen, neem dan witte ruis op, dat werkt nog beter dan toontjes. Een ruisgenerator is vast wel ergens als pc-programma te vinden.

Waardoor kan een kop nog meer dof klinken:
- de kop is magnetisch (geeft ook meer ruis): demagnetiseren
- de kop is versleten: vervangen of opslijpen en dan glad polijsten
- er iets mis met de elektronica: je kunt de kop lossolderen en een toongenerator aansluiten op de ingang van de kop. Maar let op: de versterkers in een recorder hebben altijd correctiecurves. een goede karakteristiek is moeilijk te controleren. Lees ook eens in dit topic

Bij videorecorders staan de koppen in de koppentrommel 30 graden scheef ten opzichte van elkaar, zodat de sporen elkaar minder beinvloeden als het spoor iets zou afwijken van de optimale stand en daarbij een stukje van het andere spoor voor de kop komt.
Afbeelding 3.png
Videospren V2000
Afbeelding 3.png (40.26 KB) 36 keer bekeken
Will

Keer terug naar Cassette- en Bandrecorderdecks