Analoge tapes op DCC

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

mthecatlover
Contacteer:

11 feb 2019, 22:01

Hoewie Loewie schreef:
11 feb 2019, 21:13
Hoi. Ik ben eerlijk gezegd ook nooit fan geweest van schoonmaakcassettes. Wattenstaafje met alcohol is inderdaad veel beter.

Waarom zou dat niet goed werken? Alcohol moet in een glas, niet op een wattenstaafje... :lol:
Ligt ook aan het merk/apparatuur. Laatst een GXC-41D van AKAI met glass x-tal ferrite heads, en speelt zonder reinigen menig Philips dekkie er compleet uit.
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=
dccmuseum
Contacteer:

12 feb 2019, 01:01

movieman schreef:
11 feb 2019, 21:02
De structuur van die bandjes is te grof. De koppen kunnen hierdoor beschadigen. Hetzelfde was het geval bij schoonmaakcassettes voor analoge decks overigens en die tapes voor videorecorders waren al helemaal funest voor de kopschijven. Ja ze werden verkocht maar dit zegt niet zo veel.
Het backwards compatible maken met analoge cassette was een onderdeel van het businessplan 1988 dat ik heb mogen inzien. Al tijdens de eerste reviews in 1991 en 1992 werd duidelijk dat na het afspelen van een analoge tape er vaak problemen ontstonden met het afspelen van dcc. Ik denk dat daarom er later een gratis schoonmaak cassette bij zat.
ChromeMaximaII

12 feb 2019, 16:09

snameroc schreef:
11 feb 2019, 19:26
Toch moet ik zeggen dat ik mijn fc566 ooit in 88 nieuw gekocht nooit heb kunnen betrappen op azimuth fouten en ik vind hem beter dan mijn fc870 die ik heb alle theorieen ten spijt.
De 566 die ik zelf heb gehad (ook nieuw) was een drama. Recent voor een forumlid nog een FC880 gedaan. Qua loopwerk behoorlijk vergelijkbaar. Had de azimuth strak afgeregeld voor beide looprichtingen, de stelschroeven afgelakt. Voldoende tijd genomen om de lak uit te laten harden en daarna de andere play-back afstellingen gedaan. Vervolgens een paar keer de looprichting omgekeerd en op de scoop kon ik met een testtape zien dat de faseverschuiving tussen links en rechts na elke keer omkeren alleen maar groter werd. Nee, ik heb het wel gehad met flip-flop-koppies :roll:
mauriceh

12 feb 2019, 22:47

Nu draai ik niet geregeld een tape in de DCC951 maar vind wel
dat als ik er een analoge tape in stop het lijkt alsof de DCC951
het analoog iets oppoetst.

Andere dat ook opgevallen?

De FC870 tot nu toe geen problemen mee.
Had al zeer weinig tapes gedraaid en bij mij zo af en toe eens een tape.
Meeste analoge tapes draai ik in een andere kamer met de Technics M206(nieuw gekocht in 1984)
movieman

13 feb 2019, 12:50

Bandjes draai ik op mijn Pioneer CT-959.

Volgens mij gaat analoog rechtstreeks naar de uitgangstrap toe, wellicht dat het signaal iets wordt versterkt maar niet meer dan dat. Bij het digitaliseren intern zullen wel wat trucs worden uitgehaald zodat je een zuiver signaal krijgt op de digitale uitgang...
Plaats reactie