AH799 zonder stereo ontvangst

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Pappejoe

AH799 zonder stereo ontvangst

Berichtdoor Pappejoe » ma mei 12, 2008 11:22 am

Hallootjes,

Ik ben nieuw op deze site, woonachtig in Belgie en verzamel, herstel al jaar en dag hebbedingetjes van "ons" merk.
Heb onlangs in R'dam een AH799 gekocht, mét kuren inbegrepen ! Na een paar dagen arbeid werkt het ding voortreffelijk, alleen zit ik zonder stereo ontvangst , ongeacht de stand van de schakelaar mono/stereo. Ik zie dat de stereodecoder een IC is (dat nog vrij verkrijgbaar is). Mono doet ie al wat ik wil, maar ik zou toch zo graag die stereo indicator zien oplichten. Dan pas verhuist hij van de operatietafel naar de woonkamer. Heeft iemand ervaring met dit defekt ? Bij gebrek aan een schema is het zoeken naar een naald in een hooiberg.
Frank

Raicho
Contacteer:

Re: AH799 zonder stereo ontvangst

Berichtdoor Raicho » ma mei 12, 2008 1:21 pm

Hallo Frank,

Het schema (ik heb het al eens eerder gemeld) is onderdeel van de service-documentatie, en die is van deze site te downloaden. Kijk eens onder apparatuur > receivers > 22AH799. De servicedocumentatie is dar als *.pdf beschikbaar.

Succes met de restauratie!

Grtz,

Mark V.

Pappejoe

Berichtdoor Pappejoe » ma mei 12, 2008 6:16 pm

Dat succes zal ik nodig hebben, maar in elk geval bedankt voor de info.
open reel recorders zijn meer mijn ding (N4520)

Remco

Berichtdoor Remco » ma mei 12, 2008 8:41 pm

Hallo Frank,

Welkom op het forum hier, gaaf zeg dat je een ah799 te pakken hebt gekregen. Zelf heb ik er ook een maar die heeft kuren. Hij weet het allemaal niet zo goed. Het bekende probleem, hij moet eerst opwarmen voor die iets doet. Hoe heb je dit gefixt gekregen? Ben nieuwsgierig :mrgreen: Succes in iedergeval met de verdere reparatie!
open reel recorders zijn meer mijn ding (N4520)
Die heb ik bijna een binnen :mrgreen:

Groetjes,

Remco
Philips jaren 70&80 is klasse spul!

Pappejoe

Berichtdoor Pappejoe » ma mei 12, 2008 10:44 pm

dag Remco,

Tja, die deed helemaal niets, maar dan totaal niets meer hé ! Na eerst wat rondgeneusd te hebben op dit forum heb ik de 2 elco's vervangen (330mf en 470mf)
in de stuurmodule tegen de driver transistor. Dus niet de grote elco's voor het geheugen en de voeding. Meteen kwam er leven in het frontpaneel, maar... wanneer ik aan de opto coupler draaide om de zenders te veranderen, veranderden de digits van afleespaneel, maar niet de frequentie die gekozen werd. Die bleek geblokkeerd. Op het schema staat een diagnoseboom (nr3) die dit probleem behandelt en na uitvoerige metingen (die ik nog niet verricht heb) kom je op het IC uit SAA1085 dat de boosdoener is. Ik heb dan maar meteen ALLE elco's vervangen in de CPU, maar zonder resultaat hoor. Ik kon de zenders wel selekteren door met een schroevendraaier aan de ferrietspoeltjes te draaien in de metalen FM module die aan de kant van de print is gemonteerd. De radio werkte dus wel degelijk, maar er was geen link tussen afleespaneel, opto coupler en CPU. Ik heb de stekker (verbinding A63-A14) losgekoppeld, en alles werkt PERFEKT, zelfs de geheugenplaatsen worden behouden. Mijn vraag : welk nut heeft dit IC (SAA1085) en die verbinding van de CPU naar de print van de tuner ?
Als ik daar achter kom, is wellicht ook mijn stereo probleem opgelost. Dat bewuste IC is wel degelijk de boosdoener want het wordt onheilspellend warm.
Dat verklaart ook dat daardoor, wanneer het toestel in standby staat, alle opgeslagen spanning wegvloeit via een ??? kortsluiting in dat IC waardoor bij de meesten het heel moeilijk is om het geheugen te bewaren. Zelfs na 1 dagje met de stekker uit het stopcontact ziteen de zenders nog keurig op hun plaats.
Voor de mensen met hetzelfde probleem : wanneer de ferrietspoeltjes verdraaid zijn in de FM module heeft dit geen effekt op de ontvangst of de juistheid van de frequentie. Deze wordt gekozen door de CPU. Wellicht gebruikt Philips die FM module nog in andere, eenvoudiger toestellen die geen CPU hebben, waar de ferrietspoeltjes WEL invloed hebben. Maar je kan meteen testen of je radiogedeelte wel degelijk werkt, wanneer je probs hebt met het kiezen van de frequentie.
Misschien moet ik mij in de toekomst maar gaan toespitsen op Receivers ipv Reel to reel recorders (hahaha) Ik heb aan die AH799 (eigenlijk is het een 798, maar zonder afstandsbediening) al heel wat tijd verprutst, maar hij gaat zeker en vast een plaatske krijgen in de woonkamer. Ik voel het !
Philips heeft hier weer het beste van zichzelf gegeven bij het ontwerp van deze receiver. Zo'n techniek ! En dat in 1978 !! Dat de Jappen daar maar eens een punt aan zuigen. Helaas zijn wij nu het slachtoffer van een pak know how die eigenlijk (nog) niet op punt stond; De schakeling is (te) ver gezocht, maar ja, dat maakt het ook zo boeiend hé ! Ik zal toch tevreden zijn als ik mijn vintage Philips installatie definitief in gebruik zal stellen. Wat ik nog zoek is een super cassettedeck en een paar stevige joekel van klankkasten, allemaal van "ons" merk.
Voor de meesten is Philips slechts een huis, tuin en keuken merk. De meesten kijken dan ook heel raar op wanneer ik met mijn zelf gereviseerde N4520 , Revoxen of andere dure Otaries naar de maan speel.
Ik hoop, als nieuwe gebruiker van dit forum, dat mijn info nuttig is en dat hierdoor veel tijd en zoekwerk gaat bespaard zijn en mocht ik jullie uit de nood kunnen helpen met een N4520 mét kuren, let me know ...

Frank

Remco

Berichtdoor Remco » wo mei 14, 2008 12:53 pm

Wow, als ik je verhaal zo lees heb je er heel wat uurtjes ingestoken. Je kunt het dus nog slechter hebben zo zie ik maar weer. Ik zou ook graag alle elko's willen vervangen alleen ik weet niet hoe. Succes met de verdere reparatie! Volgende week gaaan we de n4520 ophalen. We gaan hem uitgebreid testen :D .

Groetjes,

Remco

Raicho
Contacteer:

Berichtdoor Raicho » wo mei 14, 2008 5:10 pm

Remco,

Elco's (electrolytische condensatoren) zijn kleine metalen busjes met 2 draden eraan. Ze verschillen nogal in grootte, variërend van ongeveer 1 centimeter hoog en een paar mm dik tot grote "potten" zo groot als een blikje energiedrank (rode stier o.i.d.) De draden kunnen aan beide uiteinden (axiaal type) of een één kant (radiaal type) zijn gemonteerd. De kleur is meestal zwart of (bij Philips) een metallic blauw. Op een elco staat altijd een markering van + en -, en die mag je niet verwisselen, anders ontploft de elco!

Probeer eens een boek te vinden met wat basiskennis over electronica, heel leerzaam.

Grtz,

Mark V.

Pappejoe

Berichtdoor Pappejoe » wo mei 14, 2008 8:06 pm

Remco,

Die elco's die je moet vervangen zijn de blauwe busjes die zich in de grote metalen door bevindt, midden in het toestel.
Ze zijn vrij toegankelijk. Je vervangt best enkel de elco's die zich rond de grote, lange IC bevinden, de waarden die eropstaan zijn 330mf en 470mf, voltage speelt geen rol, van het ogenblik dat ze gelijk of groter zijn dan het voltage dat aangeduid is op de elco zelf.

Een 4520 die je gaat kopen ?? Opletten voor de aan/uitknop !! Meestal is die defekt. Spoel eens heen en weer met een volle haspel en let op de remmen.
Koppenslijtage is bijna onmogelijk bij deze apparaten tenzij ze dag en nacht staan spelen hebben. Ook kijken of de lettertjes niet meteen van de frontplaat komen. Zie ook dat hij op alle snelheden speelt. De traktiemotor laat het soms eens afweten, maar daar weet ik dan wel raad op.

Om verder te gaan met de AH799 : de eerste stereoklanken komen al uit de speakers gerold. Heb gewoon pin 14 van het IC TDA1005 losgemaakt van de print.
Wanneer een bepaalde spanning op deze pin staat, is de IC in mono geschakeld. Ik mat hierop een 1,53v. Bij het lossolderen van deze pin lichtte het ledje ineens op en kwam er stereo muziek uit de klankkasten. Iets om te onthouden. Jaja, ik denk dat ik mij in de toekomst zal toeleggen op het reviseren van AH799's (hahaha) Ik heb werkelijk het volledige toestel ontdaan van elk component. Er zitten nog een paar foutjes in, maar das een ander verhaal.
Ik ga eerst nog trachten een identieke receiver aan de haak te slaan. Lieft ene die jaaaaaaren heeft stilgestaan en waar nog niet aan gesleuteld is.
Wordt vervolgd...

Frank

Remco

Berichtdoor Remco » do mei 15, 2008 10:36 am

@ Mark:

Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens doen. Multimeter heb ik al in huis. Misschien ga ik eens een afspraak maken met een techicus van school. Hij kan me dat vast wel leren of ik ga een sloper echt slopen. Alles lossolderen, zodat ik er handigheid in ga krijgen.

@ Frank:

Ik heb al in de 799 van mij gekeken en daar zitten er een hoop in. Ga gewoon alles een keer vervangen. Zijn die elco's makkelijk te bestellen?

Over de n4520, Dat ga ik zeker doen! Die gaat er vroeg of laat toch wel een keer dood, daar heb ik namelijk al van alles over gelezen. Ze hebben gewoon dik bezuinigd op dat apparaat :evil: Foei Philips. Ik neem aan dat hij niet vaak gebruikt is, hij is verder opnieuw afgeregeld, maar vraag me af of inderdaad de schakelaar ook is vervangen. Ik heb nog wel een vraag mocht eventueel die schakelaar te komen overlijden. Mijn 209's heeft dat zelfde probleem gehad. Daar is een nieuwe ingezet en nu staat hij altijd in de ''aan'' stand, zodra ik de rode knop omzet gaat hij aan. Mag dit ook bij de n4520? Hij krijgt dan wel meteen 220v te verdragen. Kan dit geen kwaad?

Over je 799, dat is mooi om te horen! Je zou je dat inderdaad ook op kunnen gaan richten als ik dat zo hoor, haha. Ik heb eventueel nog wel een andresje waar een 798 let op dat is de versie met infarood ook van de kaart was. Die zou ik namelijk kopen, maar die man heeft niks meer van zich laten horen. Als je regelmatig op marktplaats kijkt wordt er wel eens een 799 of 798 aangeboden meestal zijn ze dan ontregeld. Succes nog met de 799.

Groetjes,

Remco

Pappejoe

Berichtdoor Pappejoe » do mei 15, 2008 10:53 pm

Remco,

Die elco's zijn vrij verkrijgbaar in elke electronica speciaalzaak. Philips gebruikt geen "kritische" onderdelen, maar haalt wel het maximum uit staandaard componenten. Erg knap ! (kan vergeleken worden met Quad, en daar wordt zoveel tamtam over gemaakt, ik vind Ph. veel beter)

Indien jij een 4520 voor een prijsje kan kopen mag er al wat aan schelen hoor. Indien je dit ziet zitten,zet ik hem wel voor jou in orde maar dan moet je er wel mee tot bij mij geraken. De laatste 4520 die ik in orde gezet heb was voor een landgenoot van jou (een DJ van Radio Stad Den Haag!!) en die was best tevreden hoor. we blijven contact houden en heb inmiddels al wat anders moeten herstellen voor hem.

Ja, ik zal nog eens marktplaats afschuimen, maar voor mij is het aanbod heel beperkt. Als ik vanuit Belgie tot in het hoge noorden moet rijden voor een 799 dan wordt het een duur toestel. Ik beperk mij tot R'dam, Spijkenisse, Capellen ... zeker niet verder.
Zo'n vissenogenmodel zegt mij ook wel wat, mmmm. Het begint hier al op een klein Philips museum te lijken hier bij mij. Heb ook nog een pak Plano's van Philips in perfekt werkende staat staan. Eentje is zelfs mijn dagelijkse tuner, een versie met stereo ontvangst. Ook allemaal gekocht bij mijn noorderburen.

Eigenlijk is het een 798 die ik heb, maar de afstandsbediening ontbreekt. Ik ben hem bezig te monteren en naarmate de werken opschieten krijgt het ding weer vorm, en ja...hij mag gezien worden hoor. Zo'n tof ding ! Nu merk ik wel op dat de veldsterkte meter niet meer werkt. tedju, het zal nog niet voor morgen zijn dat hij in de woonkamer komt. Ik zal de service manual maar ineens uitprinten, dan heb ik hem altijd bij de hand.

Wordt vervolgd...

Frank

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » vr mei 16, 2008 11:38 am

Ja, ik zal nog eens marktplaats afschuimen, maar voor mij is het aanbod heel beperkt. Als ik vanuit Belgie tot in het hoge noorden moet rijden voor een 799 dan wordt het een duur toestel. Ik beperk mij tot R'dam, Spijkenisse, Capellen ... zeker niet verder.
Ik wil gerust als tussenpersoon fungeren, wiin in Smeermaas/Lanaken onder de rook van Maastricht. Heb daar ook een postadres zowel in NL als B. Verder kom ik nog wel eens ergens in Nederlad en kan dus iets oppikken/stallen.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Remco

Berichtdoor Remco » za mei 17, 2008 10:43 am

Hoi Frank,

Dat is zeker mooi om te horen. Ik ga als ik vakantie heb een rustig kijken van hoe en wat.

Over die 4520, die prijs is zeer netjes (vind ik) er zitten 2 adapters bij, 1 lege spoel en mag 2 banden naar keuze uitzoeken. Daarnaast is die ook afgeregeld.
Ik weet niet hoelang geleden dat is, maar klinken zal het zeker wel goed doen. Stofkap is in een mindere staat, maar die zet ik er toch niet op. Alleen heb ik geen idee hoe die aangesloten moet worden. Ik denk dat ik tulipkabels in huis moet halen :lol: Hij komt aangesloten te staan op een ah708 (Dat is een duurdere versie van de 799). Ik neem aan dat ik 1 kabel moet trekken naar de 708, is logisch. Maar moet ik alles dan verder op de 4520 aansluiten, zoals cd spelers etc? En ik heb nog iets gelezen en gehoord over de regelbare uitgang, hoe moet ik dat afstellen?

Groetjes,

Remco

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » za mei 17, 2008 6:29 pm

Alleen heb ik geen idee hoe die aangesloten moet worden. Ik denk dat ik tulipkabels in huis moet halen :lol: Hij komt aangesloten te staan op een ah708 (Dat is een duurdere versie van de 799). Ik neem aan dat ik 1 kabel moet trekken naar de 708, is logisch. Maar moet ik alles dan verder op de 4520 aansluiten, zoals cd spelers etc? En ik heb nog iets gelezen en gehoord over de regelbare uitgang, hoe moet ik dat afstellen?
Die 708 heeft ook tulp aansluitingen voor de Tape. Je hebt twee tulp kabels nodig; eentje voor playback en eentje voor record. Allebei de kabels lopen van de 708 naar je bandrecorder. De regelbare uitgang zit achterop en die heb ik zelf gewoon helemaal open staan. Opnemen van andere apparaten naar de 4520 doe je via de 708.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Remco

Berichtdoor Remco » zo mei 18, 2008 12:13 pm

Heey Thomas,

Bedankt voor de uitleg!, ik heb ze zien zitten. Morgen ga ik de tulips in huis halen. Gaaf dat er 2 tape aanslutingen zitten. Op de andere komt dan de n4450 :D gaaf gezicht als ze langs elkaar staan te spelen, zag ik zojuist op youtube. Ik hoop dat ik met die n4520 geen problemen ga krijgen...

Groetjes,

Remco

Pappejoe

Berichtdoor Pappejoe » di jun 03, 2008 6:19 pm

Mijn AH 799 doet het nog prima, na de herstelling van 3 weken geleden. Zelfs met uitgetrokken netstekker blijven de presets in het geheugen NA 3 DAGEN !!!
Ik ben er dus vrij zeker van dat alle ellende afkomstig is van de elco's in de metalen stuurdoos midden in het toestel. Hij heeft nu zijn definitieve plaatsje gekregen in de living; Het is erg onwaarschijlijk dat ik er de "motorkap" nog eens moet afnemen. Eén onnozel dingetje doet het niet : de veldsterktemeter.
Maar daarvoor ga ik hem toch niet meer openmaken zulle, 't is welletjes geweest.
Maar telkens sta ik toch verbaasd van het prachtige geluid dat zo'n ding produceert. Heb nog een 10-tal andere receivers in huis, incl amps in klasse A, maar allen wel van Japanse makelij, die het bijlange zo goed niet doen qua klankkleur en ontvangst. Haha ! nog een vraagje voor julie MFB freaks : kan ik op een MFB uitgang gelijk welke eindversterker koppelen of moet ik enkele aanassingen op electronicagebied uitvoeren ? Ik zou graag mijn 799 tunen met extra power door er een lepper van een eindtrap aan te hangen.

wat die N4520 betreft : morgen ben ik de trotse bezitter van mijn 4de N4520, maar nu eentje met stofkap. (iets waar ik al lang naar op zoek ben)
Ik weet weeral wat doen de komende weken... Het duurt wel een poosje eer dat gevaarte in orde staat.

Frank

Terug naar “Tuners”