22ah708

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

mae

Re: 22ah708

Berichtdoor mae » 03 feb 2017, 01:00

Bij de metalen torren is het juist de vertinning van het huisje waar de dendrieten groeien en heeft het weinig of niets met de pootjes te maken.

Bij de zwartpoottorren gaat het mogelijk om een zilverlaag op de pootjes (ik moet er voor de zekerheid nog eens goed aan ruiken boven de soldeerbout, zilververbindingen hebben een zeer karakteristieke geur). Zilver op de pootjes zorgde bij rimlock-buizen ook wel eens voor problemen, niet zozeer door oxidatie/sulfurisatie maar door migratie. Daar volstond het vanaf de buitenkant schoonmaken, maar of plastic net zo hermetisch is als glas moeten we nog gaan zien. Feit is dat lockfittransistoren soms spontaan stuk zijn en dat dat wel eens aan een niet hermetische behuizing wordt geweten. Alleen lockfittransistoren hebben dan weer geen zwarte poten.

Als de zwarte verbindingen (chemisch en fysiek) zich aan de binnenkant ook willen vormen, moeten daar zowel ruimte als grondstoffen voor zijn. Misschien toch eens zo'n tor openbeitelen of doorzagen.

snameroc

Berichtdoor snameroc » 03 feb 2017, 07:17

Blijft het verhaal dat de haren van de tinnen behuizing door de gel groeit en niet door "massief" plastic.

mae

Berichtdoor mae » 03 feb 2017, 20:24

Het zou dan puur om de stukjes poot gaan die tot binnenin de behuizing steken, indien van toepassing. Vandaar eens openzagen. Zou aan de zwarte kleur makkelijk te zien moeten zijn zelfs als eventuele haartjes eraf vallen. Er is wat mij betreft nog steeds best een aardige kans dat er binnenin niet zoveel gebeurt.

mthecatlover
Contacteer:

Berichtdoor mthecatlover » 03 feb 2017, 22:56

Bij de zwartpoottorren gaat het mogelijk om een zilverlaag op de pootjes (ik moet er voor de zekerheid nog eens goed aan ruiken boven de soldeerbout.
Een zwartpoottorrenruiker, in het abc van het MFB? :mrgreen:
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » 07 feb 2017, 14:09

Feit is dat lockfittransistoren soms spontaan stuk zijn en dat dat wel eens aan een niet hermetische behuizing wordt geweten. Alleen lockfittransistoren hebben dan weer geen zwarte poten.
Ik heb ook eens gelezen dat de eerste generatie lockfit transistoren wat problemen hadden met het kwijtraken van warme door dissipatie, dat zou de oorzaak zijn waardoor de uitval wat hoger lag.

Maar on topic, hoe is het het met die 22AH708 afgelopen? :mrgreen:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Wil

Berichtdoor Wil » 12 feb 2017, 22:02

Hoi Thomas, ik heb inmiddels bijna alle transistoren doorgemeten maar nog geen kapotte gevonden.
als de receiver lang uit is geweest speelt ze zonder brom, echter als ze eenmaal bromt blijft ze dat doen ook als ze weer helemaal is afgekoeld.(b.v. 2 uur later.)
Ik begrijp dit niet.

mae

Berichtdoor mae » 14 feb 2017, 01:21

Alle transistoren stuk voor stuk nameten is zoals je hebt gemerkt neit altijd zo'n efficiente reparatiemethode. Op een gegeven moment is het handiger om spanningen te meten en signalen te volgen, daar was je al mee begonnen dus denk ik dat je beter op die voet verder kunt gaan.

Wil

Berichtdoor Wil » 18 feb 2017, 14:34

Na alle transistoren gecontroleerd te hebben en geen defecte gevonden ben ik voorzichtig met de fohn gaan zoeken.
Transistor 6501 een bc556a bleek wel heel gevoelig voor temperatuur.
Na vervanging is het probleem opgelost, met de multimeter meet ze wel normaal.

Groeten,
Wil.

MPX

Berichtdoor MPX » 18 feb 2017, 15:03

Alle transistoren stuk voor stuk nameten is zoals je hebt gemerkt neit altijd zo'n efficiente reparatiemethode. Op een gegeven moment is het handiger om spanningen te meten en signalen te volgen, daar was je al mee begonnen dus denk ik dat je beter op die voet verder kunt gaan.
Heel soms heeft ook dat geen nut, ik had een gare BD182 in de eindtrap.
Spanningen goed, test met multimeter goed, L en R kanaal precies hetzelfde meten.
HFE van 21, binnen de specs van >20 en toch kapot.
Zo'n simpele HFE tester werkt met zo'n lage stroom dat niet alles aan het licht komt.
Dus gewoon al die ouwe troep preventief vervangen was sneller geweest in mijn geval :)

Terug naar “Tuners”