Brom 691

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Henk Ockers

Brom 691

Berichtdoor Henk Ockers » za nov 05, 2016 9:42 am

Ik heb een mooie 691 bemachtigd en helemaal schoongemaakt en schakelaars gereinigd. Nieuwe lampjes erin en laten spelen voor ik de boel weer in de kast zet. Speelt perfect, zelfs met een meter draad erin voor uit te proberen al aardig stereo ontvangst. Echter na ongeveer 10 minuten is een hele lichte brom hoorbaar van de transformator. Het is maar minimaal en misschien als hij weer ingebouwd is niet meer te horen maar ik wil toch even navragen of dit kwaad kan.
:text-feedback: :text-thankyoublue:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:

Will
Contacteer:

Re: Brom 691

Berichtdoor Will » za nov 05, 2016 10:28 am

Druk eens hier en daar op de trafo. Natuurlijk wel oppassen met de netspanning.
Als het brommen minder wordt dan kun je de trafo wat beter vastzetten of klemmen. Ik vermoed nl dat de trafo een heel klein beetje warm wordt, daardoor alles wat uitzet en ruimte krijgt om lekker op 50 of 100 Hz te gaan trillen.
Dat is voor je oren en het rendement van de trafo vervelend, maar verder niet gevaarlijk.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » za nov 05, 2016 11:20 am

Druk eens hier en daar op de trafo. Natuurlijk wel oppassen met de netspanning.
Als het brommen minder wordt dan kun je de trafo wat beter vastzetten of klemmen. Ik vermoed nl dat de trafo een heel klein beetje warm wordt, daardoor alles wat uitzet en ruimte krijgt om lekker op 50 of 100 Hz te gaan trillen.
Dat is voor je oren en het rendement van de trafo vervelend, maar verder niet gevaarlijk.
Will, bedankt voor de feedback. Dan kan ik hem met een gerust hart de jas aantrekken. :dance:

:text-thankyouyellow:

HermanH

Berichtdoor HermanH » za nov 05, 2016 11:30 am

Ik heb een mooie 691 bemachtigd en helemaal schoongemaakt en schakelaars gereinigd. Nieuwe lampjes erin en laten spelen voor ik de boel weer in de kast zet. Speelt perfect, zelfs met een meter draad erin voor uit te proberen al aardig stereo ontvangst. Echter na ongeveer 10 minuten is een hele lichte brom hoorbaar van de transformator. Het is maar minimaal en misschien als hij weer ingebouwd is niet meer te horen maar ik wil toch even navragen of dit kwaad kan.
Loopt de 691 op 220 of 240 Volt ?
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » za nov 05, 2016 12:23 pm

Loopt de 691 op 220 of 240 Volt ?
Hoi Herman H.
Hij stond op 220V toen ik hem kocht maar ik heb begrepen dat je ze tegenwoordig beter op 240V. kan zetten omdat de netspanning in de loop der jaren wat hoger is geworden. Ik heb het advies van Will opgevolgd en eens een paar tikken op die transformator gegeven. Blijkbaar heeft dat geholpen want nu hoor ik niets meer. Maar de mokerhamer ligt nog ernaast dus nu zal hij wel niet meer durven te brommen anders krijgt hij weer een hengst. :lol: Zal hem in de kast bouwen en kijken, of liever gezegd horen of de trafo zich dan nog rustig houd.

Terug naar “Tuners”