Zoek een tuner met RDS

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Jurjen

03 jan 2008, 14:46

Heej!

Ik zoek een andere tuner voor in de woonkamer. Analoog is niet altijd even handig.

Niet veel eisen, digitaal moet rds hebben voor de zender namen stuk of 10 (of meer) presets. Dubbele antenne ingang hoeft niet, maar zou leuk zijn.

Heb verschillende tuners uit de 900 serie gezien. Is dat wat? heeft iemand hier ervaring mee? Welke kan ik het beste gaan zoeken?

Ook niet Philips tuners komen in aanmerking!!! Geef eens een paar tips.

2e hands budget tot 100 euro ofzo.
MFB 532
Raicho
Contacteer:

03 jan 2008, 18:04

Jurjen,

Wil je de tuner aan de kable hangen? Kijk eens naar de spullen van Argon (importeur AND, http://www.andbenelux.nl" target="_blank) te koop bij dealers die ook NAD verkopen en voor niet gek veel meer heb je een nieuwe die het heel behoorlijk doet. Voor gebruik aan de CAI-kabel voldoen bijna alle tuners, voor gebruik aan antenne zou een iets uitgebreider model wenselijk zijn.
Geen enkele tuner uit het MFB-tijdperk heeft RDS, van welke fabrikant dan ook, dus voor RDS ben je aangewezen op nieuwere typen. Ik zou eens uitkijken naar een van de luxere modellen van Onkyo. Wil je het simpel en goed, dan lijkt NAD een goede keuze. Verder maakt het voor gebruik aan de kabel niet veel uit.

Succes met zoeken!

Mark V.
Jurjen

03 jan 2008, 23:20

Nee hoeft ook niet uit het MFB tijdperk te zijn.

Zal wel een keet foto van de huiskamer set posten.... gaat van zeer oud voor de buizen versterker tot zeer modern......

Ik heb hem nu noodgedwongen aan de kabel hangen, omdat ik nog niet op het dak geweest ben sinds ik verhuisd ben om de buiten antenne op te hangen. Misschien dat ik dat ook wel niet doe....
Boven op zolder in studio 2 hangt alles nu op de buiten antenne die daar aan het plafond hangt.....

Moet voor in de woonkamer vooral makelijk te bedienen zijn en goed werken op de kabel, maar op een buiten antenne heb je vaak toch beter geluid dus ja... ben er zelf ook niet helemaal uit.

Zal eens kijken voor Argon, NAD en Onkyo. Onkyo heb ik ook al 2e hands gezien voor redelijke prijzen. Draai meestal cd's of LP's dus prijs van de tuner neem ik wel mee, want word in verhouding niet veel gebruikt.
MFB 532
Raicho
Contacteer:

04 jan 2008, 18:10

Jurjen,

Ik wil even op het volgende wijzen: Argon is een budgetmerk dat via de verkoopkanalen van AND Benelux (import van o.a. NAD) wordt verkocht. Het is nog maar kort in .nl en .be verkrijgbaar, dus alleen nieuw (of met veel toeval 2e hands) beschikbaar. Onkyo, NAD en andere merken zijn uiteraard wel gebruikt beschikbaar. Kijken dus op MP en soortgelijke sites.

Grtz,

Mark V.
Jurjen

04 jan 2008, 21:37

Klopt ben bezig......

Bod op een onkyo gedaan.....

En nog verder rond aan het kijken voor iets met 2 antenne ingangen en dB meter enzo....... Maar binnen budget gaat dat een lange tocht worden
MFB 532
M. Miller
Contacteer:

14 feb 2008, 22:53

Ik heb een Philips FT-980, dikste model uit de 800 serie. Klinkt echt super!
Jurjen

15 feb 2008, 12:02

Hmmmmm heb nu een marantz st-48 staan, maar dat is het net niet..... Op de kabel gaat het wel, maar afstelling is net niet goed. De zenders zitten er allemaal naast studio brussel op 100.95 ipv 100.90 enz enz..... en de display brand nog heel zacht, dus die is ver op....... Ben dus nog rustig aan het verder zoeken.
MFB 532
citcitrophilips

06 apr 2008, 09:59

Hoi,

Ik heb een paar tuners uit de 900-serie : de FT 920 en de FT 930 zijn, naar ik meen, gelijk qua tuner-gedeelte. De 930 heeft een timer er op zitten.

Ze klinken wel goed, en ze zijn RDS.

Ik heb ook een FT 950 gekocht, maar daarvan is het analoge gedeelte, naar het schijnt (nog niet aangesloten) minder goed, en het DSR-gedeelte heeft nu alleen nog museale waarde...

De vormgeving van die 900-serie heb ik altijd erg mooi gevonden.

Groetjes,

Citro
movieman

07 apr 2008, 14:06

De FT920 heeft geen RDS maar je kunt wel zendernamen programmeren. Het ontvangstgedeelte is technisch gelijk aan de FT930 m.u.v. diverse "fijnafstellingen".

Persoonlijk vind ik het zonde dat je tegenwoordig niks meer aan een relatief dure tuner en eventuele buitenantenne hebt. Veel platter kunnen ze het frequentiespectrum niet meer "trekken", zelfs de 3FM die ooit goed klonk, haalt thans nog geen MP3-kwaliteit meer. Compleet vervormd en overstuurd net zoals moderne CD's, helaas het is niet anders... :cry:

Ik woon in het grensgebied dus ik heb geluk, de WDR komt hier goed door en die klinkt perfect, ja "Deutsche Gründlichkeit" hè! Het satellietbeeld van de NL-zenders is idem dito belabberd en ja ook hier doen de Duitsers het 100X beter. :D Reden ook waarom ik noch Digitenne, noch kabel, noch CanalDigitaal heb. Voor de gek houden doen ze de gemiddelde domme consument maar... :twisted: En dan nog zoiets, ik ga toch geen geld betalen om reclame, belspelletjes en nepdatingshows te mogen bekijken!!! Doei!!! Ze coderen maar raak daarzo bij RTL en SBS het zal me een rotzorg zijn.

Groetjes. ;)
citcitrophilips

08 apr 2008, 08:00

Hoi Movieman,

Verrek, inderdaad. Omdat ik de namen jaren geleden geprogrammeerd had op m'n FT920, en daarna overgeschakeld ben op de FT930, meende ik dat de eerste ook RDS was. Niet dus.

Hier in Frankrijk gaat het wel met de kwaliteit van de radio-ontvangst; maar ik luister vrijwel alleen nieuws-radio, dus zo veel maakt het ook niet uit...

Groetjes,

Citro
Gijs
Contacteer:

09 apr 2008, 11:32

Hoi Jurjen,

Ik luister zelf al tijden naar een FT980. In mijn ogen nog steeds de mooiste tuner die Philips op de markt heeft gezet.
Deze tuner heeft twee antenne ingangen, dus is uitermate geschikt voor zowel kabel (met verzwakker) en DX (lekker gevoelig). Ik heb met een simpele dipool op de zolderkamer meerdere malen Duitse, Engelse en vele lokale zenders uit de ether geplukt, waarbij het verschil in geluidskwaliteit met de kabel aanzienlijk is.

De FT980 heeft RDS, is RC5 voorbereid (deze kan je doorlussen) en heeft een geheugen voor 59 presets. Zendernamen zijn ook vrij te programmeren.

Succes!

Gr.
Gijs
Jurjen

09 apr 2008, 14:57

Kijk kijk.... er komen steeds meer leuke opties bij..... 2 antenne ingangen is wel wat ja..... en ik heb nu even wat staan dus kan ik ook op het gemak zoeken. Het komt ook steeds meer in de planning om weer eeen buitenantenne op te hangen.

Heb nu een zelfgemaakte dipool op zolder daar aan de set hangen en in de woonkamer gebruik ik de kabel. En tegenwoordig soms ook m'n digitale tv ontvanger met 130 radiozenders er op......

op de 1e verdieping in m'n rommelhok staat nu de sansui receiver te spelen op een draad dipooltje en die ontvangt echt goed, maar is wel analoog!! Tenminste ik zit tegen de belgische grens aan, maar ontvang ook enkele franse zenders....
MFB 532
movieman

09 apr 2008, 16:51

Een dipool... hm... Ik heb eens ooit een 24-elements antenne buiten op het dak gehad maar toen begon de verhuurder moeilijk te doen! Het was zo'n ding van 3 meter lang, 1 meter breed en 3 etages! Hoezo overlast? Ik hang me binnenkort een 9-elements op, die is maar een 1,5 meter lang of zo... Eens kijken of dat wel mag... Ik trok lokale zenders van 100km verderop binnen met dat ASO-ding en de FT930. Was wel een mooie antenne, maar ja ik mag niks en de criminelen die hier in de straat wonen mogen alles. Zo werkt dat nu eenmaal in Nederland en daar moet je je als fatsoenlijke, hardwerkende en belastinbetalende burger maar bij neerleggen. :evil:

Groetjes. ;)
Jurjen

09 apr 2008, 17:01

Een 9 elements is mischien ook wel wat voor hier..... heb nog ergens een rotor liggen ook volgens mij.....

Problemen met ophangen enzo heb ik niet ik heb een koophuis.... als ik iets op het dak zet mag ik dat gelukkig zelf weten...
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 apr 2008, 11:36

movieman schreef:Zo werkt dat nu eenmaal in Nederland en daar moet je je als fatsoenlijke, hardwerkende en belastinbetalende burger maar bij neerleggen. :evil:
Kom lekker naar België, amper belasting en (bijna) alles mag :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Plaats reactie