Nieuw geheugen IC voor (oa?) de 22AH109 tuner!

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

David
Contacteer:

02 dec 2013, 20:50

Jaap heeft niets meer van zich laten horen :(

IC is naar een ander. Ik bestel er wel weer, maar eerst even wat revisies doen :)
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
David
Contacteer:

07 dec 2013, 11:05

Het is zo fijn dat het tunerke gewoon weer braaf op de zender uit komt waar die stond bij uitzetten, en dat de memories het weer doen!

Ikke heppie!
jaap

16 feb 2014, 12:06

David,

Ik heb vorige week 9 februari € 15,- naar je overgemaakt en je mijn adres doorgegeven, maar tot nu toe niets meer van je vernomen.
Er is toch niets fout gegaan?
Graag reactie
Groeten,
Jaap Swart
David
Contacteer:

16 feb 2014, 12:22

Hoi Jaap,

:?

Ik had je geld gevonden op de rekening (je had het ook keurig gemeld) en heb de bubbeltjes envelop met IC en diode begin van de week keurig gemaakt en in de auto gelegd om naar het postkantoor te gaan om het op te sturen (heb geen postzegels meer).

Alleen, daarna heb ik er niet meer aan gedacht. :roll:

OEPS & Sorry! Ik maak het morgen in orde. Goed dat je even aan de bel trekt.

Groet,
David
Remi

16 feb 2014, 17:59

lag natuurlijk inmiddels op de hoedenplank, dan zie je hem niet meer. Je geeft ook veel te veel gas! :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
David
Contacteer:

16 feb 2014, 18:02

handschoen vakje...
Remi

16 feb 2014, 18:03

o.. te hard geremd dan :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
jaap

23 feb 2014, 13:02

David,

Ik heb het Ic-tje dinsdagmiddag om 14:00 u ontvangen en om 15:00 u had de tuner geen last meer van dementie.
Geweldig !!
Heel hartelijk dank.
Als je me even een adres doorgeeft, kan ik je het ongeprogrammeerde ic-tje retourneren.

Nogmaals Hartelijk dank !!!!

Groeten,

Jaap
David
Contacteer:

23 feb 2014, 13:21

Hi Jaap,

Als het 1e IC het doet dan was die dus toch geprogrammeerd..... ik wist het niet zeker meer.

Hoe dan ook, ik ben blij dat je tuner het weer goed doet, en waardeer je berichtje enorm! :D Dank je!

Ik PB je mijn adres.

Groet,
David
David
Contacteer:

16 jul 2014, 19:10

De uControllers zijn bij Thomas te koop. Waar ze staan in de shop weet ik niet maar hij heeft ze echt!

Er zijn nu ook printjes te koop (bij mij).

Voor details zie hier: MfbLabs topic
movieman

16 jul 2014, 20:04

Ziet er profi uit! 8)
David
Contacteer:

22 jul 2014, 16:06

Thanks!

Inmiddels komen bij mij berichtjes binnen van blije mensen met tuners die weer de afstemming onthouden :)

Leuk leuk!

De eerste lading printjes is weg. Nieuwe zending is onderweg, en bij Thomas in de webshop zijn er binnenkort ook te koop!
movieman

22 jul 2014, 17:42

Zo'n nieuws zal wel rond gaan als een vuurtje... Ik geloof dat nog heel veel van die tuners in gebruik zijn bij echte liefhebbers...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

24 jul 2014, 08:41

En jawel, het gehele geheugen kitje is vanaf nu ook in de webshop te verkrijgen! Inclusief uitgebreide bouwbeschrijving als PDF!

Afbeelding

http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... r-22ah109/
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
David
Contacteer:

18 jan 2015, 21:28

Allen,

Aangezien er recent weer een 109 is hersteld met de memory vervangende kit, dacht ik maar even nog wat meer info te geven over de software in de microcontroller.

Er zitten een paar truukjes in waardoor het kan werken. De op internet te vinden datasheet van de MN1203 is erg beperkt, maar samen met wat in de service manual van de 109 staat, kon ik toch voldoende snappen hoe het geheugen werkt.

Zonder er een zwaar technisch verhaal van te maken, kan ik wel vertellen welke functies er in de controller geprogrammmeerd zijn.

Om te beginnen draait het IC op zijn interne RC-oscillator, en wel zo snel als die wil. Dat is 8MHz. En omdat de controller slechts 1 kloktik per instructie nodig heeft, is het wel een rap ding.

Het geheugen, en veel is het niet, staat opgeslagen in de EEPROM van de micro. Omdat dit EEPROM geheugen heel erg traag is, en zeker de beschikbare 6 microseconde toegangstijd niet haalt, is de eerste stap bij power-on, dat de micro het geheugen uit de EEPROM leest en in RAM zet.

Daaruit werkt de micro vervolgens. Dit RAM is wel snel :)

Komt er een CHIP enable, dan volgt een interrupt routine waarin er enkele instructies heel snel bepalen wat er voor actie gewenst is, lezen, schrijven en het gewenste adres, worden gelezen. Dit wordt dus door de microprocessor van de 109 aangestuurd.

De gewenste lees/schrijf actie gebeurt in een paar kloktikken vanuit eerder genoemd RAM geheugen.

Is de actie klaar, dan gaat de micro weer klaar staan voor de volgende actie.

Enige seconden na de lees/schrijf actie, gaat een procesje controleren of er RAM inhoud veranderd is, en naar de EEPROM moet worden geschreven. Als dit het geval is, worden enkel de aangepaste geheugenlocaties naar EEPROM geschreven.

Dat EEPROM heeft namelijk een flinke tijd nodig, is erg traag. Dat kan dus niet meteen gebeuren bij geheugentoegang door de 109.

Is de EEPROM weer bijgewerkt, dan zijn EEPROM en de RAM buffer weer gelijk. Het proces loopt ondertussen gewoon verder.

Dit alles is in assembly (machinetaal zo je wilt) geschreven.

Juist het kopieren van EEPROM naar RAM, maakt dat de 109 niet te snel moet beginnen met het lezen van het geheugen. Dit verklaart dat in sommige gevallen de reset elko op de micro van de 109 iets verhoogd moet worden om te borgen dat de 109 weer op dezelfde plek op start waar die uit gezet was.

Oja, over het uitzetten: de micro bewaakt zijn eigen voedingsspanning, en als deze inzakt, dan worden als de wiedeweerga de processen gestopt, en het EEPROM uit gezet. Dit om corrupt rakend geheugen als gevolg van uitzetten, te voorkomen.

In het slechtste geval wordt dus een laatste wijziging, direct gevolgd door uitzetten, niet opgeslagen.

Het klinkt wellicht heel ingewikkeld, maar het zijn geloof ik maar 40 regels code :)

Groet,
David

edit: tikfoutje eruit en toegevoegd dat het tijdkritische deel in een interrupt routine zit.
Plaats reactie