Wie heeft er allemaal een buiten antenne????

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Jurjen

22 jul 2008, 15:03

Die platte onder aan de mast zijn ook voor TV Heb ook nog ergens zo'n ding liggen. Jammer dat je er nu niks meer aan hebt...
Laurens

22 jul 2008, 15:18

Mocht er nog iemand een UHF antenne over hebben voor op het dak, ik zoek er eentje (of misschien zelfs 2, afhankelijk van het succes van mijn eerste experiment)
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
Mark, PA5MW
Contacteer:

28 jul 2008, 07:07

Hoi Mark,

Ik ben een weekje in het Sauerland geweest. Daar heb ik vooral veel omhoog gekeken. Veel antennes waren ook daar al niet meer te zien. Lijkt me voor jou best wel een treurig gegeven, het uitsterven van het ooit eens zo grote antennewoud. :)
Toch heb ik er nog enkele aangetroffen, waarvan ik dacht die zijn bijzonder en ik eigenlijk niet van snap waarvoor deze dienen. Jij kunt dat vast wel uitleggen. 8)
WOW!!

Ben hier net terug van mijn vakantie verlof en dan zo'n fraaie binnenkomer :mrgreen:
Dank je Bruis !!

Deze antenne is de beroemde/beruchte 13 el Stolle voor FM radio.

Beroemd omdat ze bijna 'magische' ontvangstkwaliteiten werd toegeschreven, met name door de FM 3mtr piraten.
Ik heb ooit eens bij een lokale FM piraat op zo'n antenne mogen luisteren naar de duitse FM zender SWF rechtstreeks vanuit Baden-Baden. En dat op een Philips 22AH996 receiver op een enorme Philips ex-Veronica studio luidspreker (2x hoog, 2x mid, 2x laag 30cm, waarvan 1tje passief). Onnodig te melden dat bij mij als tiener het vocht uit alle (mond-)hoeken liep :wink:

Berucht omdat de antenne een grillig, bijna onbruikbare karakteristiek heeft; de ontvangstprestaties lopen erg uiteen tussen de 88 en 108 MHz. Met name bovenin de FM band is de ontvangst nog maar matig en verder is de voor/achterverhouding vaak ronduit slecht. Het is n.l. niet eenvoudig een antenne met te ontwerpen die het over zo'n grote bandbreedte (88-108MHz) goed doet. Aangezien de specificatie altijd uitsluitend bij 98MHZ is kon je je dus concentrerern op alleen die frequentie. Met de de huidige computer reken modellen is overigens wel een goede breedband antenne te ontwerpen, echter ze worden dan fysiek wel lomp groot.

Ja ik moet inderdaad erg speuren naar enig antenne overblijfsel op de daken in het buitenland. Al menig jaar bestaan de vakantie kiekjes hier voor zo'n 5 a 10% uit antennepics (elke gek zijn gebrek..... 8) )

Groeten,
Mark
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Mark, PA5MW
Contacteer:

28 jul 2008, 09:24

Nog een paar antennes...

Nog even over wat ik hier in herken:

Bovenste foto links:
- schuine spriet is een korte golf multiband antenne voor radio amateurbanden
- verticale spriet lijkt bedoeld voor VHF/UHF radioamateurbanden

Middelste Foto:
- twee z.g. X-quads voor VHF en UHF radio amateurbanden
- draaibaar en eleveerbaar opgesteld tbv sattelietverbindingen

Onderste foto:
- kleine VHF yagi's tbv TV (kanaal 6-12?), bovenste hangt de dipool los
- onder een breedband UHF TV antenne (4x vlinder dipolen met groot reflectorscherm)
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Plaats reactie