aristona AR-5621

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

laatkomertje

14 nov 2006, 17:52

hallo mensen,

wie heeft er nog belang bij een aristona AR-5621 tuner,de dubbelganger van de 621 en 651?
Hij hoeft niet zoveel te kosten,doet het prima en ziet er goed uit,staat momenteel ook op marktplaats.

groet laatkomertje. :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 nov 2006, 22:33

Hee, die lijkt me wel leuk. Ik heb hier namelijk de 6551, Aristona versie van de 551 preamp.... Dank voor de tip :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
laatkomertje

15 nov 2006, 07:41

hallo Thomas,

daar heeft deze tuner ook bij gezeten,alleen had ik de passieve,of zijn dat dezelfden?
Maar eh...wat bied je? :wink:

groet laatkomertje
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 nov 2006, 10:10

Laatkomertje,

Oh, jij bent de aanbieder? Dat had ik er nog niet uit opgemaakt, dacht dat je "gewoon" de advertentie gespot had :lol:
Tja, wat zal ik eens zeggen. Mijn 6551 preamp zat gratis bij een set Dux 6544s, is echter wel in erbarmelijke (uiterlijke) staat. Die tuner ziet er echt wel netjes uit, laten we eens ergebs beginnen. 10 euro?

Grt!
Thomas Baur
laatkomertje

15 nov 2006, 10:50

Hallo Thomas,

inderdaad,hij ziet er goed uit,heeft natuurlijk wel enige gebruikerssporen,maar echt niet veel.
De verlichting werkt trouwens ook,er hoeft niks aan gedaan te worden,heeft altijd goed gespeeld bij mij.
Ik neem aan dat ik hem naar Maastricht moet versturen?,dan weet ik het goed gemaakt;als je mij 20 euro geeft dan zorg ik dat hij goed verpakt en wel in Maastricht terechtkomt,volgens de posttarieventabel van TPG kost dat met "zekerpakket-zegel" 7,95 euro,dus omgerekend betaal je dan 12,05 euro voor de tuner.
Lijkt je dat wat?

groet laatkomertje. :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 nov 2006, 12:21

Weet je wat, ik vind dat een prima idee :) Ik PM je even mijn adres, ondanks dat ik in België woon, neemt mijn moeder in Maastricht (NL) nog regelmatig pakketjes in ontvangst. Handig!
Thomas Baur
laatkomertje

16 nov 2006, 09:56

Hallo Thomas,

heb je het PM bericht met m'n rekeningnummer gisteren eigenlijk wel ontvangen :?:

groeten laatkomertje :wink: .
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 dec 2006, 23:19

Hallo Atze,

Eindelijk ja eindelijk is het zover hoor; ik heb vandaag het pakket opgehaald! Wauw, wat was dat mooi ingepakt allemaal, ik vermoed dat je van beroep verhuizer óf conservator van een museum bent Zelfs de opdruk van de doos in stijl aangepast, MFB kamer. Fantastisch!

Na uitpakken van de tuner heb ik netjes alle knoppen erop geprikt, alleen bij de handmatige tuning knop lukte dat niet, de hele knop verdween in de tuner. Bij optillen hoorde ik ook duidelijk een groot voorwerp in de tuner rammelen, en in de doos vond ik een klein zwart schroefje. Ai, het zal toch niet... ondanks al die mooie zorgen...

Natuurlijk direct met de schroevendraaier er opaf, bovenkant eraf gehaald en jawel, de hele afstemcondensator ligt los in de tuner en het afstemkoord zweefde met een brede glimlach door de ruimte. Hm, dat wordt nog knutselen dus! Die condensator krijg ik wel op zijn plek, alleen afstemkoorden zijn mijn zeer zwakke punt. Wellicht kun jij me hierin wegwijs maken? Zo nee, dan wordt het een interessant forum topic

Wat wel gezegd moet worden, hij is optisch in schitterende staat. Dat Aristona logo op de bovenkant is toch wel heel erg mooi, ik vind het jammer dat dat bij de preamp niet zo mooi is uitgewerkt. Sowieso is mijn 2551 (zeg ik dat goed? volgens mij wel) in een stuk minder mooie staat, maar daar hoop ik nog wat aan te veranderen. Komt allemaal goed!

Grt!
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 dec 2006, 23:24

En inmiddels heb ik gelukkig de afstemcondensator weer netjes op zijn plek gezet. De busjes waarin de oorspronkelijke schroefjes zaten waren totaal afgebroken, dat ding moet echt een flinke smak gemaakt hebben! Dankuwel, tante post... :evil:

Ik heb er brutaal de accuboor ingezet en op dezelfde plaatsen drie discrete gaatjes door de bodem van de tuner geboord. M3 schroefje erdoor, wat moertjes ter afstandsbepaling en hop, het ding zat weer netjes op zijn plek! Die ene verbogen lamel (Joost mag weten of 't kwaad kan) laten we even voor wat hij is.

Okee, volgende stap: insteken! Natuurlijk gaat hij netjes aan, het is een Philips. 25% van de lampjes (2 van de 8 ) defect, maar vervangen is in een oogwenk gebeurd. Zo, tenminste weer licht in de tent :)

Helaas moest ik concluderen dat het afstemkoord gebroken is, ik vond naast het grote stuk nog een klein eindje onder de printplaat, naast de voeding. Zou ik dat zomaar aan elkaar kunnen knopen of wordt 't dan te kort? Iemand daar ervaring mee? Anders neem ik een stuk nylon visdraad en ga ik het hele boeltje gewoon opnieuw reconstrueren, mijn 651 tunertje als voorbeeld...

Wordt vervolgd!
Thomas Baur
Laurens

14 dec 2006, 23:25

het schaalkoordenplan staat in de servicedocumentatie. met een paar stevige stokjes en misschien iemand die je kan helpen, is het best te doen. eventueel schaalkoord kan je kopen bij ben dijkman&co.
laatkomertje

15 dec 2006, 07:45

Hallo Thomas,

dan heeft de tuner inderdaad een beste dreun gehad,alle lampjes deden het hier namelijk nog prima :? ,tja,ik vraag me af wat die mensen van de post soms uitspoken met die postpakketten,blijkbaar interesseert het sommigen totaal niet om een beetje voorzichtig ermee om te gaan.
Wat betreft dat afstemkoord;probeer het eens met een drup secondelijm,heb ik ook eens gedaan op de werkvloer met een oude radio,je hebt dan wel een stugge plek in het koord,maar het werkt wel prima als je geluk hebt,klein drupje is genoeg.

Ben benieuwd,groeten laatkomertje :wink: .
Laurens

15 dec 2006, 10:31

de verbogen lamel van de afstemcondensator kan helaas wel kwaad, het is mogelijk dat je nu het HF gedeelte opnieuw moet afregelen. moet je niet aan beginnen zonder meetzender en dergelijke, maar er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen. je kan kijken op het oude radioforum, daar zitten de knappe koppen, of op http://www.circuitsonline.net
als je niet veel radio luistert, kan je het natuurlijk ook zo laten.
ik vrees dat als je een knoopje legt in het schaalkoord, dat het er dan afloopt. secondelijm is wel een goed idee.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 dec 2006, 21:54

Laurens,

Dank voor de handige tips! Wat ik met de stokjes doe weet ik niet, maar ik ga wel eens achter de Service Manual aan. Er missen er sowieso nogal een paar hier, het wordt tijd voor aanvulling.

Bij deze wel een paar foto's van de tuner vóór en na reparatie van de afstemcondensator...
Bijlagen
Hier zie je de afstemcondensator liggen op een plek waar ome Frits hem oorspronkelijk niet bedacht had...
Hier zie je de afstemcondensator liggen op een plek waar ome Frits hem oorspronkelijk niet bedacht had...
IMAG0220 (Small).JPG (69.22 KiB) 10107 keer bekeken
Close-up: zie je dat afgebroken bevestigingspunt?
Close-up: zie je dat afgebroken bevestigingspunt?
IMAG0217 (Small).JPG (51.15 KiB) 10108 keer bekeken
Gelukkig is de sfeerverlichting weer in ere hersteld...
Gelukkig is de sfeerverlichting weer in ere hersteld...
IMAG0283 (Small).JPG (54.08 KiB) 10108 keer bekeken
Thomas Baur
laatkomertje

21 dec 2006, 08:07

Hallo Thomas,

ik blijf het spijtig vinden hoe het gegaan is met de tuner :cry: ,blijkbaar voetbalt men bij de post ook nog weleens met sommige postpakketten... :?

groeten laatkomertje.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 dec 2006, 10:29

Hoi Laatkomertje,

Ja, het is inderdaad erg jammer. Helaas is zoiets niet terug te draaien en een mooie reparatie is natuurlijk altijd leuk. Gisteravond ben ik met het afstemkoord aan het stoeien geweest. Ik had het met secondenlijm gelijmd en het zat bijna op zijn lpaats, maar een laatste rukje voor iets meer speling heeft het toch weer doen breken. Ik heb toen een stuk (dunne) draad genomen en gestript en van koperdraad iets geprobeerd te construeren, maar dit is te stug en niet geschikt voor het doel. Vandaag neem ik op mijn werk wat nylonkoord mee, dat lijkt me een mooie oplossng. En anders bestel ik een metertje schaalkoord op de website waar Laurens me over tipte...

wordt vervolgd!
Thomas Baur
Plaats reactie