621je gered van de stort

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gromsound
Contacteer:

21 aug 2011, 21:59

Oom Johan hielp zijn overbuur de zolder uitruimen, kwam o.a. wat visoogspul tegen
en mailde het asiel in hokse (de overige beklagenswaardige japmeuk heb
ik vriendelijk afgeslagen en die liggen nu dus in de recyclage waar ze thuishoren).

Heden opgehaald en even op de werkbank. Het bekende werk:
-afstemming zit vast, hanekam ingespoten met wd40, 3 uur weken en hij kwam
aarzelend los.
-afstemknopnaafje gebroken. Potdorie had er één ribbetje extra ingegoten, nl
tegenover het verende lipje... philips en plastic - zucht.
kartonnetje ingedrukt, volgegoten met technovit en 15 min later op zijn plek
teruggezet.
-jammer dat iemand kans heeft gezien 1 presetknop zoek te maken, dat heb ik
nog nooit meegemaakt. Zonde zeg, is hier iemand met een sloper waar zon knopje
van gemist kan worden? Misschien zit op de goeikope receivers a la 702 hetzelfde
ding.

Alle lampjes doen het zowaar en de tuner zelf overigens ook. Slecht te testen op
een endje draad maar enkele zenders komen in stereo binnen (lampie doettet).
Afgebeeld on top of de 521G mfb-only vesterker, eindelijk de goeie kleur dak
erbij (donker ipv licht hout). Kortom dakkies overzetten en deze completeren
voor de volgende liefhebber.

Van dezelfde zolder kwamen nog een 520 (had ik nog niet en met reden), en een 212.
Kijk ik later wel naar, komt vanzelf weer in het circuit voor weer jarenlang speel-
plezier bij iemand die het kan waarderen.
De overbuur zal nou wel zon surroundkreng hebben staan, nou succes ermee. Ik weet
zeker dat bovenstaande klassiekers ondanks 39 jaar voorsprong alsnog die digiprultroep
gaan overleven.

oom Johan bedankt voor het bemiddelen, tot de volgende batch!
Bijlagen
stereoooo!
stereoooo!
621a.jpg (9.6 KiB) 7346 keer bekeken
oeweggg
oeweggg
621b.jpg (7.63 KiB) 7346 keer bekeken
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Remi

21 aug 2011, 23:31

Ik kan me herinneren dat je de 520 veel te klein (vermogen) vond.
Dezelfde in het zwart -550- had toch al weer meer vermogen dus daar was Philips het wel met je eens :wink: :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
gromsound
Contacteer:

22 aug 2011, 06:46

yep tis een speelgoedradiootje dat is dus die geldige reden van mij. In Tarsac in McTommis buitenverblijf staat er eentje in een zijbeuk dat is wel handig, galmt hard genoeg tussen de tegelwanden dan is 20W genoeg.
Kojak

09 okt 2011, 10:38

Alloha,
Hiero Kojak, de nieuwe eigenaar van het tunertje. Amaai ben ik Grom voor dit heuglijke nieuws te melden!!
Ben eff afwezig geweest van het forum.
Jawel tijdgebrek, stereo meuk is voor mij immers winterkost.
Nu met mijn eerste autoke (jawel een Dafje) bezig op te knappen, daar gaat veuull tijd in zitten, hè Gromsound.

Maar ik was gisteren op de military te Boekelo en op de terugweg effe bij Grom langs. Dit om aaidafke te zien. Daarbij stond het tunertje in testopstelling pontificaal op tafel. Tja binnen 10min. was ik eigenaar. Kan die de 720 op het werk vervangen, die is mij dierbaarder. Als versterker gebruik ga ik een smalletje 520 gebruiken, vermogen heb ik immers niet nodig. Het setje komt te staan op mijn bureau.

Tja wat ik mis is een preselect knoppie, dus als iemand een slopertje of suggesties heeft, ik hou me aanbevolen.
Greetzz Kojak
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
gromsound
Contacteer:

09 okt 2011, 12:49

He FOK hij is me inderdaad voor! Fijn dat je der blijde mee bent jongen, dank aan oom Johan voor het opsnorren.

Trouwens Kojak heeft personeel om dat dafke op te knappen hoor, dan gaat het wel vlotter natuurlijk. En het is een type 32,5 dus beter aan onderdelen (eigen voorraad) te komen. Wordt mooi!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

09 okt 2011, 19:10

Preselect knoppie heb ik wel voor je, pm maar even want ik vergeet toch altijd alles ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Kojak

09 okt 2011, 20:18

Hey Grom,

Jawel ik was jouw voor, maar normaal zit je pas na 0.00uur te uploaden!

Enne personeel om op te knappen.......effe een pas op de plaats. Het is omwille van plaats gebrek (je kent mijn nederige kleine hoekhuisje) dat daarom mijn bolide bij een vriend in de garage staat. Inderdaad als ik daar ben werken we er veelal met zijn tweeën aan. Maar vaak ben ik alleen daarro, hij werkt nml. In ploegendienst.

Neeuuh het is dus een misverstand dat ik personeel zou hebben. Andersom heb ik ook aan bolides's van mijn sleutelkamaraad gewerkt. En na mijn projectje gaan we mijn sleutelkamaraad zijn besteldafje onder handen nemen, daar is veeuull meer werk aan.

Tja het sleutelwerk gaat langzaam, je hebt geregeld mijn reisschema gezien of ervaren als ik weer eens bij jouw voor de deur sta. Maar het is en blijft hobby hè.

Enne Thomas dank-u-wel. Een PM volgt.

Greets Kojak
Kojak

09 okt 2011, 20:34

Overigens ter zijde,
Was aangenaam verrast aaidafke weer te zien.
Als er een voiture een ware metamorfose heeft ondergaan dan is het aaidafke wel.
Chapeau chapeau welk heldenwerk daar is verricht.

Het is inderdaad een mooi waogetje geworden, die door de wijze van afbouw toch een bepaalde charme heeft gehouden en niet overgerestaureerd is. Dit in schril contrast met mijn bolide waar ik bv totaal overbodig een totale avond heb gespendeerd om de alu kleppendeksels op spiegelglans niveau te brengen.

Waar ging dit topic eigenlijk over.........
Kojak

11 okt 2011, 21:01

Gents,
Eff een update over dat 621'tje. Die is inmiddels reunited met een 520 visoog versterker en staat vrolijk radio 2 te verspreiden op mijn werkplek voor mijn collega en ondergetekende.

De aandrijving, pardon geluid wordt verspreid door inbouw speakers die door mij zelf persoonlijk keurig voor dag en dauw in het systeemplafond zijn gehangen (geen collega heeft het gemerkt). Kabels naar de plek des onheil liggen keurig in een kabelgootje naar het systeemplafond. Ook de antenne kabel ligt in het kabelgootje en het restant antenne kabeltje ligt op het systeemplafond. Was wel verrast dat het werkte. Kan de ouwe radio van mijn collega, zo'n suf cd gevalletje zonder ontvangst ook retour huiswaarts.

Met behulp van kamaraad Grom zal de tzt de 520 omgeruild worden voor een 520 die fraaier bij de 621 past. Nu is type 1 en 2 die gebruikt worden.

Overigens uploaden foto zou ik graag willen uploaden, alleen kan de gebruiksaanwijzing nergens vinden.

Kojak
Harry

12 okt 2011, 08:39

Mooi opgelost, die bekabeling!
Maar waar zit precies het verschil tussen een type 1 en type 2 van een 520? Ben zelf ook nog op zoek naar zoiets voor bij een 621, wist echter niet dat er 2 types bestonden :? Zo leer je nog eens wat.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Kojak

12 okt 2011, 21:06

Nou het verschil is niet zo moeilijk, kijk bovenaan in het topic naar het foto'tje van Grom.
Daarbij zie je een alu zilveren front met een zwarte band horizontaal over het toestel.
Dit is het 1ste type, ook herkenbaar en een houten gebeitste bovenzijde.

De 2de serie wederom alu gevel, maar die zwarte band is breder geworden, dat wil zeggen hij begint op dezelfde plaats en loopt tot aan de bodemplaat. Dit in een poging hem te moderniseren denk ik. Bovenplaat is nu stemmig zwart van kleur.

Kwestie van smaak wat eenieder mooi vind.
Ik begon met een setje van de 2de serie (22RH)561 versterker en tuner 651, dus veel zwart.
Later kwam daar een setje bij 521 versterker en 621 tuner, de meer zilveren variant, het oudere type.

Het noodlot dreef mij later nog een MFB versterker in de handen nml. een 22RH551.

En een weeskindje op internet was een 520, feitelijk een simpelere goedkopere versie van de 561. Wilde d'r eigenlijk niet aan dat smalletje, maar omdat niemand belangstelling had was ik de enige gegadigde dus kon hem voor heeeeel weinig meenemen.
Heb er geen spijt van het is de enige versterker die nou niet eens een spraybeurt met contactspray nodig had.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 okt 2011, 21:12

Kojak schreef:Nou het verschil is niet zo moeilijk, kijk bovenaan in het topic naar het foto'tje van Grom.
Daarbij zie je een alu zilveren front met een zwarte band horizontaal over het toestel.
Dit is het 1ste type, ook herkenbaar en een houten gebeitste bovenzijde.
De 2de serie wederom alu gevel, maar die zwarte band is breder geworden, dat wil zeggen hij begint op dezelfde plaats en loopt tot aan de bodemplaat. Dit in een poging hem te moderniseren denk ik. Bovenplaat is nu stemmig zwart van kleur.

Ja, en hij heet nu 550 in plaats van 520 ;) ken uw klassiekers, Kojak! Net als de tuner 621 later 651 werd en de versterker 521 later 561 werd, dit alles van houtfineer naar zwart. Corresponderend kwamen de oermodellen in '72 op de markt en de opvolgers drie jaar later.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Kojak

12 okt 2011, 22:08

Ach ja je kunt niet alles weten he........ben nog maar net bezig. En heb het volledig in de hand.....
Remi

12 okt 2011, 22:17

ja ik dacht ook al, twee versies?
ze zijn ook nog verschillend in vermogen, die 520 is iets van 20 of 22W en de 550 dacht ik 30W
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Harry

13 okt 2011, 09:20

Kojak schreef:Ach ja je kunt niet alles weten he........ben nog maar net bezig. En heb het volledig in de hand.....
Maakt niet uit hoor, ik vroeg me alleen verbaasd af of ik iets gemist had :wink: Eigenlijk wel jammer, anders was er nog meer te verzamelen (ik heb het al lang niet meer in de hand :lol: )
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie