RH691 tuner zonder stereo

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

17 dec 2010, 23:56

Het schema staat bij Gijs op de site: http://www.oudio.nl" target="_blank"
In de tuner zit de decoder die Philips in alle tuners en radio's uit die jaren inbouwde. Ook in de 720 zit er zo een. (Bij Philips waren ze meesters in het uitmelken van een beproefd concept, bekijk het loopwerk van de cassetterecorders maar eens.)

In sommige servicemanuals staat ook de werking en het afregelvoorschrift van de decoder beschreven. Als je een scoop en/of een multimeter hebt kun je aan de hand van het schema wat zaken controleren. Bekijk het schema maar eens, maar nog niet meteen overal aan gaan draaien! Als een tor of een condensator rot is dan is afregelen niet nodig.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Harry

18 dec 2010, 09:57

Will schreef:Het schema staat bij Gijs op de site: http://www.oudio.nl" target="_blank
Aii, wat dom van me, heb nog wel op de site van Gijs gekeken voordat ik 'm kocht. Maar daarna niet meer aan de manual gedacht :oops: :oops: Zal deze in ieder geval eens doorlezen, maar ik ga echt nergens aan draaien totdat iemand anders bevestigd dat dat een goed idee is. Heb helaas geen scoop, wel een multimeter.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

19 dec 2010, 19:40

Met de multimeter en het schema kun je heel ver komen. Controleer eerst maar eens de spanningen op de pennen van de connector van de decoder en vergelijk die met het schema.
En anders bouw je de decoder er uit en stuur je hem op :wink: dan kijk ik wel of ik hem aan de praat krijg. Dat apparaat is veel te mooi om weg te doen.
Harry

19 dec 2010, 20:54

Hallo Wil, inderdaad is het eigenlijk een veel te mooie tuner om weg te doen. Hij stond ook niet voor niets op mijn verlanglijstje. Over een week heb ik kerstvakantie, hopelijk dan eens even rustig tijd om wat te gaan meten met het schema erbij.
Harry

24 dec 2010, 17:18

Heb inmiddels het schema gedownload en deels geprint. Ik ben echter een volledige tuner-leek (vroeger alleen met versterkers, speakers, mengpanelen etc geprutst) en heb dan ook geen idee wat ik, in het licht van het stereo-probleem, nou precies zou kunnen nameten. Er komt immers zoals gezegd prima signaal uit de tuner, zowel links als rechts, dus de signaalversterking werkt wel. Alleen klinkt links en rechts hetzelfde, en wat kun je dan nameten met een multimeter maar zonder scoop? Suggesties zijn welkom!
Will
Contacteer:

25 dec 2010, 00:17

Hallo Harry, in het schema staan rond en in het decoderblok verschillende testpunten met spanningen erbij. Die kun je allemaal met de multimeter controleren.
Voorlopig heb je zeker geen scoop nodig. In een volgende stap kun je ook nog op verschillende punten het audio-signaal controleren door het hoorbaar te maken via de versterker of desnoods de audio-ingang van de pc.

Laat je niet afschrikken, iedereen is begonnen als leek, op alle gebied :wink:
Will
Contacteer:

25 dec 2010, 00:21

@Thomas, is het geen goed idee om dit topic naar "tuners" te verhuizen. Harry gaat die 691 toch niet verkopen :mrgreen:
Harry

25 dec 2010, 16:28

Will schreef:@Thomas, is het geen goed idee om dit topic naar "tuners" te verhuizen. Harry gaat die 691 toch niet verkopen :mrgreen:
Verhuizen is wel een goed idee, Harry gaat inderdaad nog eens rustig kijken of er wat te redden valt, bovendien mocht 'ie 'm anders naar Will opsturen :mrgreen: :mrgreen:. Voor de meter tevoorschijn komt moeten echter eerst de traditionele kerst-familiebezoeken afgehandeld worden. Gelukkig stond daar ook een pc :)
JohanD

24 mar 2011, 13:51

Hallo Harry, hoe gaat het met je tuner, heb je de stereo nog aan de praat gekregen?
Ik heb hier een vergelijkbaar geval. een 790 met dezelfde stereo-decoder, waar de stereo lamp wel (zwak) van gaat branden, maar waar mono FM uit blijft komen. Externe bronnen komen wel in stereo bij de speakers, dus het zal ook hier de decoder zijn die dienst weigert. Als je de jouwe hebt gefikst, hoor ik graag wat het was. Ik heb de diode-matrix al vervangen, evenals genoemde tor, zonder succes.
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Harry

24 mar 2011, 16:14

Hoi Johan, ben er nog niet aan toegekomen. De kerstvakantie bleek te kort om er nog naar te kunnen kijken, daarna kwamen er weer andere zaken en ik kreeg ook nog eens last van het SQ-Quadro virus :D Hoop 'm echter binnenkort nog eens open te maken, misschien met de Pasen. Jouw verhaal werkt echter niet erg bemoedigend vrees ik, blijkbaar is deze vreemde storing geen uitzondering. En als vervangen van tor en matrix dan ook nog eens niet helpt? Overigens brandt bij deze 691 de stereo-lamp niet zwak maar fel.
JohanD

24 mar 2011, 17:01

Mocht ik er eerder achter zijn dan jij dan laat ik de oplossing wel weten.

Overigens heb ik de SM van de 691 en van de 790 en zie dat de spanningen op de verschillende punten anders zijn. Het lijkt wel alsof bij de 691 de spanningen voor mono zijn aangegeven en bij de 790 voor stereo.
Luidsprekers Refoamen
Harry

24 apr 2011, 14:49

Vandaag was eerst de kortgeleden aangeschafte Siera tuner aan de beurt om schoongemaakt te worden. Dit model is gelijk aan de Philips GH944. De stereo-ontvangst is uitstekend, daar kunnen diverse modernere tuners uit m'n verzameling nog wat van leren. Maarrr: het stereo-lampje brandt niet, ook niet na vervanging ervan. Precies het tegenovergestelde van de RH691 dus. Dit oude spul blijft je verbazen :roll:
Remi

24 apr 2011, 15:53

Harry schreef:... ik kreeg ook nog eens last van het SQ-Quadro virus ..
Harry heb je de CD's al binnengekregen inmiddels?
ik heb er geen haast mee hoor maar wil wel graag een kopie van deze lichting
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
JohanD

24 apr 2011, 15:56

Beide tuners helemaal uit elkaar halen, alles goed schudden en van de onderdelen in willekeurige samenstelling weer 2 tuners bouwen. Misschien heb je dan een tuner waarvan alles werkt en een waarvan niets werkt. :wink:

Ik heb bij mijn 790 op het stereo-decoder-printje alle dioden en de meeste torren vervangen. Ook alle elco's zijn vervangen, alles zonder resultaat. Ik ben bang dat het toch een afregel-probleem is.
Luidsprekers Refoamen
Harry

24 apr 2011, 16:17

Remi schreef:Harry heb je de CD's al binnengekregen inmiddels?
Helaas, helaas, nog niets ontvangen. Zodra dat wel gebeurt ben jij uiteraard de eerste die het hoort! Zal nog eens een mailtje sturen... Wellicht is Grom inmiddels helemaal "in de APK" en ligt lekker de hele dag in de schaduw onder een Daf :)
JohanD schreef:Misschien heb je dan een tuner waarvan alles werkt en een waarvan niets werkt. :wink:
:lol: Dat zal vast de ultieme oplossing zijn! Nu je in je 790 zonder succes van alles hebt vervangen, moet je daarin dan toch maar eens voorzichtig aan een spoeltje of zo gaan draaien?
Plaats reactie