RH691 tuner zonder stereo

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Harry

14 dec 2010, 18:21

EDIT door moderator: Begonnen als verkoop maar nu toch reparatietopic geworden dus hier beter op z'n plek.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Jeroen

14 dec 2010, 19:49

Hi

Probeer het lampje eens te vervangen. Stereodecoders uit die tijd werkten niet als het lampje stuk was.

succes!
Harry

14 dec 2010, 22:28

Jeroen, dank voor deze prima tip! Het lampje was inderdaad kapot. Alleen: nu het vervangen is gaat het lampje wel netjes branden op de stereo zenders, de output klinkt echter nog steeds mono. Ongeacht de stand van de mono/stereo schakelaar (neem tenminste aan dat de ST-schakelaar daarvoor is).
De voeding lijkt wat aan de zwakke kant, zodra het stereolampje ( toch maar 0,05 A) gaat branden gaat de schaalverlichting minder fel branden. Zou daar de oorzaak kunnen zitten?
Ook heb ik op het forum een opmerking gezien over het vervangen van "het ene pnp-torretje in de decoder". Kan dat het anders zijn of gaat het lampje niet aan als dat defect is?
snameroc

14 dec 2010, 23:27

De st schakelaar is volgens mij voor "stille afstemming" of is dat alleen bij de nieuwere philips tunersdat je geen ruis hoort tijdens het afstemmen op plaatsen waar geen zender zit tegewoordig noemen ze dat mute.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 dec 2010, 08:00

Juist; ST staat voor "Silent Tuning".
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Harry

15 dec 2010, 09:45

'K was er net ook achter, heeft niet veel effect op de drukke FM-band. Zo'n knop zit ook op m'n 651, had het dus kunnen weten maar ik heb 'm nog nooit gebruikt.
Jeroen

15 dec 2010, 23:28

Als het lampje brandt moet de stereo het doen.

Op de versterker niet toevallig het mono knopje ingedrukt? Dat had je vroeger ook.

Hoor je als het stereo-lampje aanspringt op een wat zwakkere zender er een extra ruis bij komen? Als dat zo is, dan kan het een verlopen afregeling zijn. Het stereo-verschilsignaal moet correct gefilterd worden en dat zit rond 38kHz. Doorgaans hoor je dan nog wel iets of wat stereo.

Een andere oorzaak kan kortsluiting in de din-plug zijn tussen L+R als er eens iemand aan heeft zitten knoeien.

Enfin je kunt dat wel testen, even kijken op de din ingang van de versterker of je daar links en rechts apart kunt laten brommen. werkt dat is de versterker goed, dan de plug /kabel van de tuner nakijken. Lijkt me sterk dat je helemaal geen stereo meer hoort en toch het lampje brandt.
Harry

16 dec 2010, 09:25

Hallo Jeroen, aan kortsluiting in de Din-plug had ik ook al gedacht, vanavond ga ik de tuner nog een keer openmaken om daar naar te kijken. De RH550 versterker staat niet op mono (die heeft daar ook een mooi indicatielampje voor :) ) en als ik de gebruikte kabel in m'n 651 tuner stop is er wel stereo. Ook een andere kabel maakt geen verschil, net zo min als een andere versterker.
Zwakkere zenders zitten er eigenlijk niet op de kabel, zal de ontvangst dan vanavond ook eens met een gewoon draadje testen. Er is echt geen enkele stereo volgens mij, als ik de mono schakelaar van de versterker in druk verandert er niets.
Harry

16 dec 2010, 20:48

Hallo Jeroen,
Zoals gezegd vanavond even de Din-aansluiting doorgemeten. Daar zit geen kortsluiting in. En het is me dan ook een raadsel waarom er geen stereo geluid uit komt, zelfs met een draadje als antenne is de ontvangst uitstekend en gaat het stereo-lampje regelmatig aan. Maar ik heb alles nu uitgebreid getest met meerdere versterkers en kabels, het probleem zit echt in de tuner. Wat je schreef over de afregeling heb ik ook geprobeerd, er ontstaat geen extra ruis als het stereo-lampje aan gaat bij een zwakke zender.

Gelukkig blijkt de verkoper een fatsoenlijk mens te zijn, mag de tuner terugsturen en krijg dan m'n geld terug. Of 'm voor 5 euro houden, maar dat schiet niet op. En dan weer op zoek naar een werkende 591. Ach, je moet toch bezig blijven :wink:

Jeroen, dank voor alle waardevolle tips, ik heb in ieder geval weer wat bijgeleerd!
JohanD

17 dec 2010, 00:52

Hallo Harry,

Als je zelf geen belang bij de tuner hebt, wil ik deze wel voor 5 euro overnemen. Het blijft een gok of ik het wel gemaakt krijg, maar af en toe moet je een gokje nemen nietwaar? En ach, valt de gok verkeerd uit, dan zijn de gevolgen nog wel te overzien. :wink:
Het stereo probleem is toch het enige probleem bij deze tuner?

Johan.
Laatst gewijzigd door JohanD op 17 dec 2010, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Jeroen

17 dec 2010, 08:42

Zal nog eens kijken of ik een schema heb. Wat ik zo mooi vond aan de 691 is het middengolfgeluid ;) (en daar heb je geen stereo lol)
Harry

17 dec 2010, 10:11

Jeroen schreef:Zal nog eens kijken of ik een schema heb. Wat ik zo mooi vond aan de 691 is het middengolfgeluid ;) (en daar heb je geen stereo lol)
Ja, dat middengolfgeluid is best in orde, maar ik ben zo gek op stereo :wink: Daarom wacht ik graag je verdere reactie af, misschien is er toch nog wat aan te redden.

@JohanD, je hebt een pb.
Will
Contacteer:

17 dec 2010, 17:04

Je schrijft dat Het lampje reageert op de stereo zenders (het gaat aan en uit). Dan werkt de decoder ook! Dat je geen stereo hoort kan dan aan TS806 of de diodes in de matrix liggen (814 tm d817).
Hoor je echt mono R+L of hoor je R-L? Dit kan helpen bij het zoeken naar de fout

Als je niet begrijpt wat het verschil is moet je dit eens proberen: zet je versterker op mono en de boxen vlak naast elkaar. Sluit een box in tegenfase aan ( draadjes verwisselen) en luister naar een plaat of cd, of een andere tuner dan de 691. Je zal nu merken dat r-l niet zo fijn klinkt dan r+l.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Harry

17 dec 2010, 19:57

Het verschijnsel tegenfase is me met speakers goed bekend, vooral als je weer eens een setje hebt gekocht met van die (kort) afgeknipte draadjes is dat altijd even op het gehoor uitzoeken :) Bij deze tuner is er volgens mij geen sprake van tegenfase, duidelijk mono R+L met het geluidsbeeld in het midden. Het maakt qua klank verder niets uit wanneer je de mono-schakelaar van de versterker indrukt. Kun je daar wat mee? Jij hebt een schema begrijp ik?
JohanD

17 dec 2010, 23:24

Harry,

Hopelijk krijg je hem gemaakt. Kun je hem zelf aan je verzameling toevoegen, dat was ten slotte de bedoeling, nietwaar. En als het met het vervangen van een enkele tor of enkele diodes te repareren valt is dat nog wel te overzien. Helaas kan ik je niet helpen, heb dit type nog nooit in mijn handen gehad en heb hier ook geen schema.

Succes.
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Plaats reactie