Afregelen 22AH109 tunertje - hulp gevraagd.

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raicho
Contacteer:

14 nov 2009, 17:35

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een fraai x09 setje, waarvan de versterker (209) en het cassettedeck (N5581) het inmiddels prima doen, rest de tuner 109. Er zijn een aantal probleempjes die tegelijk spelen:

1. Verschil tussen frequentie op de display en de weergegeven zender. De weergegeven zender zit zo'n 150 kHz hoger op de FM-frequentieband dan op de dispaly is vermeld. Wel ontvangst, zelfs stereo, maar ook vervormd in de lage tonen met daarbij gelispel. Wie kan mij verder helpen op de FM-ontvangst helemaal OK te maken? Ik vind het behoorlijk complexe materie :? .

2. AM-ontvangst fluit en ruist behoorlijk, zonder dat rare verschil tussen display en weergegeven frequentie, ontvangst is met de raamantenne die achterop de tuner zit. Voor zover ik weet moet je 747 kHz sterk en zonder al te veel narigheid kunnen ontvangen. De antenne verdraaien helpt een beetje.

3. Passend gereedschap. Van het setje trimmers dat ik kocht, past er eentje in de grote spoelen binnen de blikken afscherming. Voor de trimspoeltjes buiten de afscherming. Wellicht dat ik een trimmer afvijl totdat deze passend is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mark V.
Mark, PA5MW
Contacteer:

14 nov 2009, 19:31

1. Verlopen afstemming in FM
De afstemming geschiedt mbv een variabele dc spanning op de varicaps; 3V bij 87.5 en 21V bij 108MHz.
Zoiets verloopt natuurlijk over lange tijd.

Zie service manual pagina 5, "Trimming point 1 en 2"
- afstemmen op 87.5 in display
- meetpennen DC V-meter op test punt <1> (zie tekening pagina 6) en massa
- spanning moet 3V DC zijn, afregelen aan S107
dan
- afstemmen op 108 in dsiplay
- meetpennen op beide test pennen <2>
- spanning moet nu 21V DC zijn, afregelen aan C194

Voor AM gelijksoortige procedure bij <5> en <6>

NB het is aan te bevelen de instelpotmeters eerst een keertje in te spuiten met goede contctspray (Contact 2000 Gold o.i.d.)
En zowel die instelpotmeters als ook de afstem C's een paar keer heen en weer te draaien.

Wel altijd vooraf hun positie kenmerken zodat je altijd terug kan naar de oude situatie, mocht het afregelen niet lukken om wat voor reden dan ook.

2. Bekend verschijnsel; er is een van de vele kleine ceramische condensatortjes lek.Tja welke :roll:
Heb je een busje koudspray, een haardroger en wat Fingerspitzen gefühl bij nodig.
Je kan soms orgel spelen op die kleine lekke C'tjes :wink:

3. Houten cocktailprikker?

Succes :mrgreen:
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Raicho
Contacteer:

14 nov 2009, 22:06

Marc,

1. Bedankt voor de hulp. Eigenlijk wel makkelijk dat het afstellen van het frequentiebereik met DC kan. Ik neem aan dat ik die DC met een gewone multimeter kan meten en dat ik daar geen buisvoltmeter of ander exotisch meetinstrument voor nodig ben.

2. Voor AM geldt hetzelfde maar dan voor andere meetpunten. Ik zal die eens gaan opzoeken in de tuner en kijken hoe ik daar een klemmetje op kan zetten.

3. Houten coocktailprikkers heb ik niet in huis, wel lucifers, maar het hout daarvan is te zacht. Ik ben al hard op zoek naar een plastic staafje waar ik zelf een trimmer van zou kunnen maken.

Uiteraard zal ik wel weer verslag doen van mijn ervaringen.

Groeten,

Mark V.
Plaats reactie