FT980

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
har

14 sep 2009, 19:16

Hoi,
Ik heb een FT980 (een 880 met RDS) die een beetje vreemd doet. Op distance werkt als na wat bijstellen van Fieldstrenght en search stop. Op local met kabel vindt geen enkel station. Stem ik met hand af op een zender krijg ik wel een zender te horen maar hij komt niet in tuned status en de signaalsterkte "slaat" nauwelijks uit.
Sluit ik de kabel aan op mijn 880 werkt alles goed.

Waar zou ik dat moeten zoeken.

Har
PhilipsVintage

10 jan 2011, 18:48

Hallo Har,

Ik ben bezig met een aantal Philips opknap projecten.. Hier zitten zowel een FT980 als FT880 bij...
Grappig is dat ik hetzelfde probleem heb met de BEIDE tuners.. Slechts 1 station is goed te ontvangen met een los draadje als antenne.. Op de kabel is het zeer slecht...
Mocht jij het probleem al opgelost hebben, dan ben ik natuurlijk nieuwsgierig wat het probleem was..
Op internet heb ik echter ontdekt dat dit probleem meer voor komt bij deze tuners... Eenmaal werkend zijn het top apparaten..Maar ja!!!!! :roll:

Ik ben tot nu toe één tip tegen gekomen..

MODEL: FT980
SYMPTOM: No FM reception. FM oscillator stops working.
CURE: Replace C311. Check D308.

C311 is volgens mij een variabele-C (trimmer) en D308 een dubbele varicap..
Ik heb nog geen tijd gehad hier iets mee te doen, maar hier is in ieder geval een aanknopings punt..

groet

Peter
ik heb mazzel!!!! Mijn vrouw is gek op de 567 in de huiskamer !!!
schoute

10 jan 2011, 21:27

Kan het niet het bekende probleem met de trimmers zijn. Zie hiervoor ook http://www.tubejack.nl/tuners/FT-980.html. Ik heb bij één van mijn FT880's ook gehad dat er (bijna) niks meer doorkwam. Na licht verdraaien van één van de trimmers was het probleem weg (wel terugzetten in de oorspronkelijke stand, uiteraard nog beter opnieuw afstellen conform specificaties). Ik heb zelf wel nieuwe trimmers gekocht maar omdat het probleem sindsdien is weggebleven nog niet vervangen.

Gr, Ernst
O.a. 2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT980, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, AH305, N4520 en nog wat spul van andere merken...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 jan 2011, 21:39

Bij tuners met PLL schakelingen kan inderdaad de FM detectie verlopen na enige jaren. Deze kan dan vaak weer worden afgesteld door een voltmeter aan te sluiten op twee testpunten (of een testpunt en massa) en dan met behulp van een regelaar de spanning weer op (nagenoeg) 0VDC af te regelen.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
PhilipsVintage

11 jan 2011, 14:02

En ja hoor... idd... ik heb de tuners handmatig op een frequentie gezet waarvan ik zeker wist dat de ontvangst goed moest zijn... Alleen ruis. :? .. Toen ben ik aan de trimmers gaan draaien.... En met een fijn resultaat. :D .. De 880 is echt weer helemaal super.. Signaal sterkte weer volop aanwezig... De 890 idem.. RDS weer tot leven en signaal uitslag....

Hartelijk dank voor deze zeer simpele maar perfect werkende tip heren !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
ik heb mazzel!!!! Mijn vrouw is gek op de 567 in de huiskamer !!!
75recaro

19 nov 2016, 22:55

schoute schreef:Kan het niet het bekende probleem met de trimmers zijn. Zie hiervoor ook http://www.tubejack.nl/tuners/FT-980.html. Ik heb bij één van mijn FT880's ook gehad dat er (bijna) niks meer doorkwam. Na licht verdraaien van één van de trimmers was het probleem weg (wel terugzetten in de oorspronkelijke stand, uiteraard nog beter opnieuw afstellen conform specificaties). Ik heb zelf wel nieuwe trimmers gekocht maar omdat het probleem sindsdien is weggebleven nog niet vervangen.

Gr, Ernst
Ernst, heb hetzelfde probleem. Waar zitten die trimmers?

Gr kees
mae

20 nov 2016, 00:37

Veel zullen het er niet zijn. Je moet geen spoeltjes of potmeters hebben maar trimcondensatoren. Het uiterlijk ben ik even vergeten, staat verder ook niks op maar et zullen wel trimmertjes van Duits fabrikaat zijn want ze plaagden ook de PAL-decoders in televisies van Grundig en Sony uit de jaren '90. Daar kon je ze gewoon vervangen door vaste condensatortjes, maar in een tuner zou ik dat niet doen.

Edit: op de foto van buizensjaak met uitgesoldeerde onderdelen, zie ik 4 kleine rode trimmertjes.
fietsenmaker

20 nov 2016, 15:16

Beste mede Freaks,

Graag een foto plaatsen van de trimmers, voor de andere Freaks is dit handig die ook dit probleem hebben.

Alvast bedankt.
Remi

20 nov 2016, 20:56

zoiets dan, deze foto komt uit het verslag van de FT880 van Jack welke je kan vinden door op zijn site in de oudere berichten te duiken.
Afbeelding
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
mae

20 nov 2016, 22:01

fietsenmaker schreef: Graag een foto plaatsen van de trimmers, voor de andere Freaks is dit handig die ook dit probleem hebben.

Alvast bedankt.
Er zitten er niet meer dan 4 in vermoed ik dus verwarring eigenlijk niet mogelijk als je het verschil kent tussen een condensatortje een spoeltje en een potmetertje, maar met foto nog makkelijker dankzij tubejack en Remi!

P.S. Omdat het instelbare condensatoren zijn is trimmen na vervanging wel nodig, of je moet ze met een capaciteitsmeter identiek afstellen in de hoop dat dat ongeveer goed is (wat al lastig is als de originele niet goed meer zijn).
Plaats reactie