22AH186 opknappen

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raicho
Contacteer:

27 aug 2009, 16:44

Op de najaarsmeeting van 2008 kreeg ik van Thomas een 22AH186 tuner. Apparaat werkt, de schaal- en meterverlichting werkt. Alleen, Thomas zou niet iets weggeven dat helemaal 100% is, dus er is nog wat aan te doen.

De schakelaar van de AFC zat los. Nu heb ik de hele tuner opgemaakt (dak eraf, bodem eruit) om makkelijker bij het printje waarop de mono/stereo schakelaar, de schakelaar van het MPX-filter en die van de AFC op zitten te kunnen. Nu wil ik dit printje losmaken, om dat te doen moet de buitenfrontplaat eraf. Nu heb ik alle schroeven van die frontplaat los gemaakt en nog wil de frontplaat er niet af. Er lijkt nog ergens aan de linkerkant een schroef o.i.d te zitten die de zaak vasthoudt. Heeft het wijzertje van de afstemming er misschien iets mee te maken?

** Inmiddels gevonden: er steekt een draadeind met een klein moertje door de binnenfrontplaat. Dit moertje losdraaien en dan kun je de buitenfrontplaat er af halen. Inmiddels dus gebeurd. Ook het schakelaarprintje ligt nu los. Bodem van AFC-schakelaar wordt zometeen losgesoldeerd en dan begint het repareren van de AFC-schakelaar. **
22AH186 tuner van binnen. Printje met schakelaars is niet zo heel goed te zien, net onscherp achter de hoofdprint met de afstemming, vaaraan in beeld
22AH186 tuner van binnen. Printje met schakelaars is niet zo heel goed te zien, net onscherp achter de hoofdprint met de afstemming, vaaraan in beeld
22AH186 tuner van binnen. Bovenaanzicht tunerprint
22AH186 tuner van binnen. Bovenaanzicht tunerprint
AFC-schakelaar van 22AH186, alleen het bovendeel. Zat los op de schakelaarprint
AFC-schakelaar van 22AH186, alleen het bovendeel. Zat los op de schakelaarprint
Alvast bedankt voor het meedenken!

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 aug 2009, 21:07

Ohja, die tuner! Ja, soms heb je van die langliggende projecten die ineens de kop weer opsteken ;) Mooi dat je inmiddels op weg bent, die tuners zijn echt niet verkeerd. Succes met het opknappen!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

27 aug 2009, 21:32

Thomas schreef:Ohja, die tuner! Ja, soms heb je van die langliggende projecten die ineens de kop weer opsteken ;) Mooi dat je inmiddels op weg bent, die tuners zijn echt niet verkeerd. Succes met het opknappen!
Ben ondertussen aardig op weg. Ik heb de AFC-schakelaar helemaal opengehad en opnieuw opgebouwd. In de schakelaar zit aan het hendeltje een soort tandheugel, en die doet een houdertje met daarin de contacten heen en weer schuiven. In datzelfde tandheugeltje zit een houdertje met daarin een veertje met aan weerszijden 2 kogeltjes. Deze kogeltje drukken tegen de binnenkant van de behuizing van de schakelaar, ribbeltjes zorgen voor het 'rattle' effect. Van het houdertje voor die kogeltjes was aan één kant een stukje afgebroken. Het is nylon, dus eigenlijk niet te repareren. :(

Ik hoop de tuner morgen weer op te kunnen bouwen, of dat gaat lukken weet ik niet. Wordt anders volgende week. Vandaag ook mijn versterker 22AH308 even vertroeteld. Beetje onderhoud aan de potmeters nodig. Apparaat nu picobello weer in orde. Ik denk dat ik hem als voorsterker voor mijn MFB-set ga gebruiken, beetje overkill, maar dan kan de 270 richting werkplaats. In de hoofdset blijft de DFA888 (ex Remco) voorlopig dienst doen.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 aug 2009, 21:43

Ik repareer wel eens afgebroken plastic palletjes door ofwel het resterende materiaal met de soldeerbout in vorm te smelten, of er een klein pinnetje (pootje van weerstand) in te smelten.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

27 aug 2009, 22:05

Thomas schreef:Ik repareer wel eens afgebroken plastic palletjes door ofwel het resterende materiaal met de soldeerbout in vorm te smelten, of er een klein pinnetje (pootje van weerstand) in te smelten.
Zoiets gaat hier denk ik niet lukken. Het veertje + kogeltjes zitten in een soort van cylindertje van nylon. Materiaal is erg dun (< 1mm) en er is een hoekje uitgebroken. Dat lijkt mij lastig repareren, en de hitte van de soldeerbout lijkt mij meer kwaad dan goed te doen.

** Daar denk ik ook wat op te hebben gevonden: 2 componentenlijm. Wanneer dat is uitgehard kun je dat vijlen, boren etc. Op die manier kun je zelf je plastic maken. Let erop dat je er voldoende harder bij mengt, anders blijft de lijm taai. Ik heb wat van dat spul op de plek van het afgebroken hoekje gesmeerd. Dat laat ik nu uitharden en dan zien we zondag (morgen tijd voor andere zaken) wel wat ervan geworden is. **

Grtz,

Mark V.
Raicho
Contacteer:

01 sep 2009, 16:45

De oplossing om met 2-componentenlijm het afgebroken hoekje van het schakelaar mechanisme te herstellen is gelukt. Ik heb de schakelaar weer in elkaar zitten, gemeten of hij goed schakelt - is OK - :) Daarna de schakelaar gesloten door de klemmetjes die de bodem - van pertinax - op zijn plek moeten houden weer recht te buigen.

Rest nu het insolderen van de schakelaar en het inbouwen van het printje in de behuizing. Knoppen er weer aan en dan....

Grtz,

Mark V.
Plaats reactie