Snap er niets meer van....

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bruis

03 aug 2009, 18:07

De ZIGGO cai-aansluiting in de serre bij mij geeft problemen. Hier staat een digitale ontvanger aangesloten. Die heeft zo'n twee jaar zonder problemen zijn werk gedaan. Maar dat veranderde begin dit jaar. Sommige zenders werd blokkerig weergegeven; andere deden het tot dan toe probleemloos. Nu was tot vanochtend de stand dat de zenders t/m kanaal 8 niet meer worden weergegeven. De melding die ik heb is dat er onvoldoende signaal is. Ga ik op 9 schakelen dan heb ik RTL 7 en ga ik verder dan heb ik wel de zenders. Ik heb de kabel in de kruipruime gecontroleerd. Optisch niets te zien. Ik heb de aansluitingen opnieuw bevestigd. Helaas geen resultaat. Ik heb deze kabel zelf aangelegd zo'n 6 jaar geleden. Had er toen nog geen digitale ontvanger aan zitten. De analoge beelden waren niet geweldig, maar werd met de digitalisatie opgelost. Ik heb alles getest. Kabeltjes en ook de digitale ontvanger. Die heb ik aangesloten gehad op een andere cai-aansluiting. Ontvangst is dan perfect. De Philips 606, die op dezelfde kabeldoos zit aangeloten doet ondertussen gewoon z'n werk, zij het met de nodige fm-ruis. Maar dat heb ik meer hier in huis.
De kabel die ik gebruik is er eentje die aluminiumfolie om de plastic kern heeft. En er zitten aardedraadjes tegen de buitenzijde van het plastic omhulsel. Mag de zilver/aluminiumfolie samen met de aardedraden worden aangesloten op de stekkertjes? Ik weet het niet meer. Hebben jullie sugesties??
Bijlagen
basf bandjes 002 (Small).jpg
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

03 aug 2009, 19:24

Hoi Bruis,

Blokkerig beeld bij digitale ontvangers geeft vrijwel altijd aan dat het signaal onvoldoende is; dit wordt door je decoder dus ook gemeld begrijp ik. Onder de pakweg 35 procent wordt het kritisch. Wat betreft die kabel, de aluminiumfolie mag je gewoon mee draaien met de ommanteling en samen aan de massa van de coax stekker bevestigen. Het fijnst werken die haakse Hirschmann pluggen; kost wat maar dan heb je ook wat. Heb jij in de meterkast een antenneversterker zitten die wellicht defect kan zijn? Ook is het mogelijk dat door werkzaamheden van Ziggo je toch al niet al te beste CAI signaal nog slechter is geworden dan het al was, en dus onder de kritische grens is gezakt. Je kunt Ziggo vragen om het signaal bij je thuis te komen opmeten; als dit in de meterkast al onvoldoende binnenkomt moeten zij dit kostenloos voor je oplossen.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

03 aug 2009, 20:06

Hmmmm,

Lastig probleem. Naar mijn idee lijkt het toch op een contactprobleem. Dat zou ook nog wel eens tussen het versterkerkastje van de CAI en de CAI-contactdoos bij jou thuis kunnen zitten. Analoog had je ook al wat ruis... Kijk nog eens heel goed naar de coax-kabel (folie en vlechtwerk voeren beide massa, die moeten zelfs onder hetzelfde klemmetje). Kijk dan vooral heel goed naar de midden-ader. Ook kleine beschadigingen (kerfjes) kunnen invloed hebben.

Meer zou ik zo niet kunnen bedenken...

Suc6,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

04 aug 2009, 06:56

Gisteravond nog iemand van sneeuwbeeld afgeholpen: hij had een nieuwe kabel gemaakt waarin de midden-ader en buitenmantel elkaar raakten. Dat is dus ook een no-go!
Thomas Baur
Mark, PA5MW
Contacteer:

06 aug 2009, 20:53

Het kan ook aan de toestand van je huidige coax kabel liggen.
- Ze is verouderd over de jaren, vocht in geraakt daar in die kruipruimte (da's vaak niet eens zichtbaar) etc..
- De lengte is te groot voor het type coax kabel

In beide gevallen is het gevolg te veel demping van het aangeboden signaal. Iets wat je niet zo gauw zult merken(zien) bij analoge tv, maar des te meer bij digitale tv (beeld of geen beeld en niks daar tussen).
Ga naar een tv boer en koop een nieuwe lengte coax van Hirschman; het type dat je moet hebben heet KOKA799. Dat is een beste kabel en niet duur.
Neem ook meteen voldoende nieuwe vol-metaal connectoren. Dus niet zo'n plaatje met ingeklonken huls en een plastic kapje :wink: En die zijn weer wel relatief duur. Electronic Partner (EP) heeft die KOKA799 .

Groeten,
Mark
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 aug 2009, 21:35

Ik heb afgelopen week een kabel afgewerkt met COAX stekkers van de ACTION. Uiteraard eerst sceptisch - ook ik ben Koka799 en Hirschmann connectoren gewend hiervoor - maar die ACTION connectoren zijn nog niet eens heel slecht! Volledig metalen huis met haakse montage a la Hirschmann plug. Beeldkwaliteit was achteraf prima :) En dat voor 2 euro de set, een nette score van ACTION :)
Thomas Baur
Bruis

06 aug 2009, 22:21

Dank Mark, dank Thomas en danl Mark. Eerlijk gezegd vermoed ik problemen met de kabel naar het wandcontactpunt. En dat betekent een nieuwe kabel aanleggen. Zo'n tien meter vanaf de meterkast. Maar dan doemt zich het probleeem op dat ik niet zeker ben dat dit vervangen tot in de wandcontactdoos gaat lukken. :cry: Ik ben onzeker of ik de draad opnieuw in de wandcontactdoos krijg. Of ik moet hem in de kruipruimte zo dicht mogelijk bij de wandcontactdoos aansluiten op het stuk coaxdraad dat nu al door de muur geleid wordt. Maar dat kan ook weer signaalverlies geven. :evil:
Waar ik ook aan denk is een andere antenneversterker. Die ik nu heb(twee stuks; merk Dresco) versterken tot max 12.5 dB. Er zijn er die tot 20 dB versterken. Maakt dat nog zichtbaar/hoorbaar verschil? Ik heb nu twee antenneversterkers door middel van een splitter aangesloten op het inkomende signaal. De één geeft op twee tv's een goed en sneewloos beeld. De andere geeft een veel minder analoge kwaliteit.
Advies? Heel graag! Ik wacht af. :roll:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Free Bird

07 aug 2009, 01:35

Je kunt beter eerst een antenneversterker plaatsen en daarna een splitter, dan andersom.
Raicho
Contacteer:

09 aug 2009, 12:08

Ik verdenk die antenneversterker ervan een aandeel te hebben in de hele problematiek. Het signaal van de CAI is meestal zo sterk dat het eerder wat verzwaking dan versterking behoeft. Mijn idee: Splits de kabel direct achter het aansluitpunt in een 'analoge' en een 'digitale' tak. Sluit op de digitale tak alleen die digitale kabelontvanger aan en alle analoge apparaten op de analoge tak. Die zou je naar behoefte kunnen versterken, uiteraard plaats je de versterker dan zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt.

Grtz,

Mark V.
Bruis

28 nov 2009, 19:43

Ik heb het opgelost! :oops: Overal in huis heb weer een goed tv-beeld. Alles is bij het oude gebleven; geen coaxdraad vervangen of iets dergelijks. Wat ik wel vervangen heb is onderstaande spliter 0f hoe hij ook mag heten en voor een nieuwe breedbandversterker. De laatste zat in het heel grote pakket gekregen voor de overstap naar een andere alles-in-een-pakket van Ziggo. Deze geeft verschillende db-sterktes af, in relatie tot de afstand van de tv's. Hoewel ik zonder de al aanwezige antenneversterkers op alle tvs een goed analoog beeld had, heb ik de antenneversterksers er toch tussen geschakeld. Ook de tv die op een digitale ontvanger was aangesloten en maar heel weinig zenders doorgaf doet het perfect.
Nu had ik niet alleen problemen met de tvs. Ook mijn computers (ook Ziggo zowel aan de draad als via de router) deden het niet optimaal. Het probleem was vooral dat de Youtubefilmpjes niet voldoende laadden en zodoende niet tot het einde vanzelf afspeelde. Ook was er onregelmatig geen verbinding via de router en moesten de netcomputers weer ingesteld worden. Moe werd ik daar van en erg zat. :evil: Als hoofdverdachte gold na veel gezoek en ook het ophogen van de bandbreedte de Berkin router. Die zal/zou woensdag vervangen worden. Maar na het succes van de tvs ben ik in de slag gegaan met de ook meegeleverde modum. De oude vervangen en na aanmelding... :D :D :D De filmpjes spelen nu gewoon vanzelf af. 8) Eindelijk! Oh wat was ik ook dit gedoe zat.
En je gelooft het of niet. Had ik net mijn nieuwe modem geactiveerd en me verbaasd over het feit dat de filmpjes doorlopen, gaat de bel. :roll: De trapjes die ik had gebruikt aan de kant geschoven, de deur geopend. :?: Staat me daar een Ziggomannetje. Ziggo stond hier met een aktiewagen in de stad en hij was er op uit gestuurd om bij Ziggoklanten te informeren hoe Ziggo bevalt. Ik snap nog steeds niet dat ik zo netjes heb geantwoord... :shock:
Bijlagen
de boosdoener...
de boosdoener...
Bruis

28 nov 2009, 19:45

Het gehele installatiepakket... Wat een zooi.! :|
Bijlagen
Ziggo.181.jpg
Thomas
Site Admin
Contacteer:

29 nov 2009, 10:51

Onvoorstelbaar Bruis, maar het probleem is dus de wereld uit :) Zat er tussen al dat nutteloze Ziggo-karton dus ook nog iets waar je wél wat aan had :)
Thomas Baur
Plaats reactie