Wat voor FM antenne kan ik installeren, deel I

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mark, PA5MW
Contacteer:

17 mei 2009, 14:01

In de nu volgende forum onderwerpen wil ik graag de volgende onderwerpen toelichten:

Algemene informatie FM antennes (deel I)
Wat voor FM antenne aansluiting(-en) heb jij? (deel I)
Wat verwacht je precies van de antenne, c.q. wat wil je er mee ontvangen ?(deel II)
Voorbeelden van simpele binnen antennes (deel II)
Voorbeelden van zelf te bouwen FM antennes voor buiten (deel III)

Het ligt absoluut niet in de bedoeling om op deze materie diep in te gaan.
De insteek is meer; hoe krijg ik de FM radio snel en simpel werkend.
Als je meer (achtergrond) wilt weten is er voldoende te vinden met Google.

Algemene informatie FM antennes

Een antenne verzamelt radiosignalen uit haar direkte omgeving. Ze ontvangt alleen wat er direkt beschikbaar is. Voor het huis, achter in de tuin, boven op zolder etc. kan allemaal een verschillend ontvangst resultaat opleveren.

Een buiten antenne ontvangt veel meer signaal dan een binnen antenne. Tenzij je binnen antenne jouw favoriete zender(s) al voldoende ruisvrij weergeeft, heeft een buiten antenne altijd de voorkeur.

Een hoge lokatie is beter; buiten op het dak, achter in de tuin op een mast aan de schuur, op zolder, of zelfs gewoon op die bovenste boekenplank.
Er zijn veel zaken die radiosignalen kunnen beiinvloeden, hierbij geldt, met name binnenshuis, dat je even moet 'zoeken' naar de beste ontvangstlokatie. Een meter naar links of rechts kan al veel uitmaken.

Het menselijk lichaam is ook een antenne! Als je heel dichtbij jouw antenne staat of deze aanraakt en de ontvangst wordt ineens beter, is dit een teken dat je een betere antenne kan gebruiken.

Je hebt de z.g. 'rondstralende' antenne die vast opgesteld wordt en uit alle richtingen ontvangt. Deze simpele en universele antenne ontvangt wellicht te veel lokale zenders en overstemmen mogelijk jouw voorkeurzender uit Belgie/Duitsland? De FM radioband is nogal vol tegenwoordig :evil:

Dan zijn er de 'richtantennes'. Alleen voor buiten geschikt, of eventueel op zolder. Idealiter wordt deze antenne draaibaar opgesteld met een z.g. 'antenne rotor'. Maar ook een vaste opstelling volstaat vaak. Deze antenne kan je 'uitrichten'. Ze maakt in 1 richting de verder afgelegen zenders hoorbaar en onderdrukt daarnaast de rest uit de andere richtingen met enige mate. Dit enige mate is slechts beperkt; je zult de sterke publieke en lokale zenders nog steeds goed ontvangen.

Je hebt z.g. 'horizontale' en 'verticale' antennes antennes. Da's een te lang en ingewikkeld verhaal en dondert voor het eindresultaat hier niet.

Kabelradio of eigen antenne? Tja, je hebt thuis niet in elk hok een kabel aansluiting beschikbaar. En de meer Hi-Fi puristen zullen ook nog beamen dat de geluidskwaliteit met een eigen antenne zelfs beter kan zijn.

Wat voor FM antenne aansluiting(-en) heb jij?

Picture 019_klein.jpg
Errug oud
Doorgaans zijn er twee soorten antenne types:

300 Ohm antenne:
- bevestiging middels schroefjes
- stekker met 2 pinnen
Hier sluit je een z.g. Lintlijn Antenne aan.

75 Ohm antenne met:
- bevestiging middels schroefjes
- coax socket
Hier sluit je alles wat met een coax kabel komt aan.
Picture 020_klein.jpg
Redelijk oud
Picture 022_klein.jpg
Nieuwe (niet-philips) tunert
Philips Koptelefoon voor de eerste die alle modellen raadt :)

Volgende keer deel II......
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Bruis

03 jul 2009, 22:43

Ehh Mark, vergeet je niet het volgende deel te plaatsen... 8) :)
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Mark, PA5MW
Contacteer:

11 jul 2009, 17:22

JA!
Komt er aan Bruis.
Zit al maanden tot over mijn oren in het werk bij ome flipse (ook die heeft last van de crisis).
En ben net terug van vakantie :D
Foto's voor deel II en III zijn al klaar, experimenten zijn reeds op lokatie geverifieerd dus.....vooruit met de geit ja.
Groeten,
Mark
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
Plaats reactie