Antenne voor FM-ontvangst

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raicho
Contacteer:

20 jan 2009, 20:54

Beste allemaal,

Heeft er iemand een ontwerp voor een goed ontvangende FM-antenne, en het liefst eentje die rondom gevoelig is en die ik uit het zicht binnen kan plaatsen, b.v. tegen het raamkozijn. Graag een schetsje, zodat nabouw wat eenvoudiger is. Gewoon om de extra vervorming en andere narigheid uit het CAI-signaal kwijt te zijn en natuurlijk als experiment.

Grtz,

Mark V.
movieman

20 jan 2009, 22:19

Hoi,

Het lijkt mij te duur en dus zinloos om zelf een antenne te bouwen daar je al een goede binnenhuisantenne voor 10 tot 15 euro kunt kopen. Een hele goede is bijvoorbeeld de König ANT-100 voor € 12,95. Deze is geschikt voor FM en DVB-T. Het beste resultaat krijg je natuurlijk met een hooggeplaatste richtingsgevoelige buitenantenne, hoe meer elementen hoe beter de ontvangst, een 9-elements is al heel aardig maar je kunt het zo gek maken als je wilt, een 14- of 24-elements met 3 etages...

Groetjes. ;)
Raicho
Contacteer:

22 jan 2009, 21:04

Movieman,

Is die König antenne er ééntje met ingebouwde versterker? Voor zover ik weet zijn de meeste tuners behoorlijk gevoelig en gaat het er vooral om om "spiegels" te onderdrukken en het signaal zo sterk mogelijk op de "dipool" te krijgen.

Wellicht kan M. Miller hier wat licht over doen schijnen, hij is voor zover ik weet behoorlijk ingevoerd in HF-techniek.

Grtz,

Mark V.
Free Bird

22 jan 2009, 22:00

Ik denk eerlijk gezegd dat een omnidirectionele binnenantenne het altijd aflegt tegen de kabel, of het kabelsignaal moet wel uitzonderlijk slecht zijn...
movieman

22 jan 2009, 23:51

Free Bird schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een omnidirectionele binnenantenne het altijd aflegt tegen de kabel, of het kabelsignaal moet wel uitzonderlijk slecht zijn...
Ik heb betere ontvangst met het bijgeleverde stuk koperdraad van Philips, dus dan kun je nagaan hoe slecht Ziggo is... WAARDELOOS!!!

@ Raicho: die König heeft een instelbare signaalversterker (ongeveer 20dB voor FM).

Groetjes. ;)
Free Bird

23 jan 2009, 00:24

movieman schreef:
Free Bird schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een omnidirectionele binnenantenne het altijd aflegt tegen de kabel, of het kabelsignaal moet wel uitzonderlijk slecht zijn...
Ik heb betere ontvangst met het bijgeleverde stuk koperdraad van Philips, dus dan kun je nagaan hoe slecht Ziggo is... WAARDELOOS!!!
Hmm... Hier valt de kwaliteit van Ziggo (ex-Casema) best nog wel mee.
Jurjen

23 jan 2009, 13:49

De zeik met de kabel is, dat je signaal sterkte zat hebt, maar de geluidskwaliteit ronduit beroerd is. Met een kamer of buiten antenne word het wel beter, maar helaas zenden alle zenders tegenwoordig met dusdanig veel compressie uit, dat het nog niet veel is.

Als je niet net als ik een modern huis hebt met overal beton ijzer in de plafond en muren. Dan zal een standaard dipool van 2 keer 75 cm van lint kabel prima voldoen.
MFB 532
Raicho
Contacteer:

24 jan 2009, 20:58

Jurjen schreef:De zeik met de kabel is, dat je signaal sterkte zat hebt, maar de geluidskwaliteit ronduit beroerd is. Met een kamer of buiten antenne word het wel beter, maar helaas zenden alle zenders tegenwoordig met dusdanig veel compressie uit, dat het nog niet veel is.

Als je niet net als ik een modern huis hebt met overal beton ijzer in de plafond en muren. Dan zal een standaard dipool van 2 keer 75 cm van lint kabel prima voldoen.
Die compressie maakt het radio luisteren er niet leuker op, dan maar aan de klassieke muziek... Ik woon in een appartement op 2 hoog (bovenste verdieping) en zowat alles is van gietsteen...

Grtz,

Mark V.
Jurjen

24 jan 2009, 21:59

Ja dat is het lot van een nieuwbouw woning blijkbaar :(
MFB 532
Plaats reactie