Stereo indicator AH673 brandt niet na aanzetten tuner

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert1964

23 feb 2019, 12:25

Beste forumleden,

Ik heb bij mijn tuner 22AH673 een raar fenomeen.
Als ik de tuner aanzet dan speelt deze prima, ook in stereo ontvangst, echter het stereo ledje brandt niet.
Draai ik even aan de afstemknop en hij gaat even van de zender af en draai weer terug op de zender, dan gaat het ledje wel branden. Het lijkt wel of ik hem moet laten "schrikken".
Voor de duidelijkheid, de tuner is aangesloten op de centrale antenne van Ziggo en heeft een prima ontvangst, signaal sterkte is 8 op de schaal van 1-10.
Mute en ASNC hebben geen invloed op het gedrag na het inschakelen en de multipath schakelaar geeft ook geen rare zaken weer, als ik deze inschakel.
Het is wel een consequente fout, want het gebeurd altijd dat na het inschakelen het ledje niet brandt.
Het ledje blijft ook uit als ik hem langere tijd op de zender laat staan na het inschakelen (dus herstelt zich niet vanzelf), daarna even van de zender af en weer erop en hij brandt weer.
Het rare in deze is dat er wel meteen stereo ontvangst is, helder en kraakvrij met zeer goed ontvangst.

Kent iemand dit fenomeen? Waar moet ik het in zoeken?

Groetjes, Bert.
When nothing goes right, go left.
Will
Contacteer:

26 feb 2019, 21:51

Als ik in het schema kijk dan stuurt de mute/noise-level schakeling de stereodecoder aan.
Het kan dat de elco’s in het signaalpad bij Q9 en Q10 de zaak verzieken.

Het is een gok, want ik kan uit de servicemanual niet halen wat voor stereo-decoder IC in de tuner zit.
Het gekke is dat de Stereo-only schakelaar ook aan de aansturing van de stereo-led zit.
Wat doet de tuner en de led als je die schakelaar bedient?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie