F2610 Nauwelijks geluid

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

17 feb 2019, 10:36

Heb even gemeten op een perfect werkende F2516 (vandaag binnen gekregen :D :D :D ). op pin A153. Bij een sterke zender meet ik hier ca 1.35V bij een zwakke 0.38 Bij de F2610 meet in vrijwel dezelfde waarden 1.34 / 0.40. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de mute schakeling werkt?
nee, Pin A153 is geen meetpunt, je kan geen conclusies trekken uit wat je daar meet want er staat niets in de servicemanual.
Potmeter 3126 bepaalt het mute level. het effect daarvan meet je op het punt “acceptable reception conditions”
Verder zag ik dat diverse spoeltjes linksboven op de print(2 zwarte, roze en rode) geheel anders stonden dan bij de F2516.
Na het in de juiste positie draaien van de rode spoel (oscillator) stopt de tuner ineens ook netjes met zoeken als hij een sterke zender ontvangen heeft (Bij mijn andere F2610 heb ik dat probleem van niet stoppen bij automatisch zoeken ook nog...). Verder valt wel op dat hij nergens stereo laat zien.
Altijd leuk voor de techneut, iemand die even aan een rode spoeltje draait en geen idee heeft waar dat spoeltje voor dient :naughty: :doh:
Als je aan 5115 gedraaid hebt en dat invloed heeft op de FM ontvangst dan is dat bijzonder knap, want 5115 is een onderdeel van de AM ontvanger.
Verder zag ik dat diverse spoeltjes linksboven op de print(2 zwarte, roze en rode) geheel anders stonden dan bij de F2516.
De stand van een spoeltje zegt niets over de ingestelde waarde. Een spoeltje is een klosje koperdraad met daarin (of er overheen) een kern. Het verdraaien van de kern verandert de waarde van de spoel, maar het is niet te vergelijken met een instelpotmeter. Daarbij kun je aan de stand nog ongeveer afleiden hoe die ingesteld is. Bij een spoel kan dat dus niet.

Ik heb het steeds over een F2610, let op: andere tuners kunnen er op lijken, maar of ze exact hetzelfde zijn en of de meetpunten hetzelfde aangegeven zijn in de servicemanual moet je goed vergelijken.
Laat in een topic geen drie apparaten door elkaar lopen, dat kan niemand volgen en krijg je de gekste adviezen.
Vanmorgen toch nog eens naar die rattle schakelaar gekeken. Nu even vergeleken met een goedwerkende F2610 aangezien de rode en de witte kabel die naar de uitgangspunten L en R gaan onbreken bij de F2516.

Wat blijkt nu:
Bij de werkende F2610 meet ik een spanning van ca 0.23V op zowel de rode als de witte draad met ingeschakelde tuner en aangesloten ziggo antenne op 98.4 (volle verldsterkte en stereo indicator aan). Zonder antenne is de spanning ca 0.10V
De rattle schakelaar is niets anders dan een botte kortsluiting van de uitgang als je de tuner UITschakelt. Er kan weinig fout mee zijn. Als de tuner INgeschakeld is dan mag de schakelaar GEEN contact maken. Dat meetje met de ohmmeter en de stekker UIT het stopcontact.

De mute aansturing aan de uitgang kun je alleen nog de signalen bij T7124 en T7125 controleren. Wat de goede waarden zijn staat in het schema.
Voor de rest zul je even op je signaalvolger moeten wachten.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie