F2610 Nauwelijks geluid

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

pbrem

11 feb 2019, 22:13

Beste mensen,

Weer een nieuw projectje gestart :D :D ,

Heb hier F2610 tuner waar het display gewoon van werkt. Signaalsterkte meter werkt ook gewoon. Wel nog geen stereo lampje branden op FM 98.40 SKY waar in dat wel heb op een andere F2610 met dezelfde antenne aansluiting van Ziggo.
Alleen als ik volume van versterker helemaal open zet hoor ik heel zacht iets van ruis/muziek. Toetsen voorpaneel werken ook allemaal voor zover ik kan beoordelen. Op basis van problemen met een andere F2610 en wat ik daar geleerd heb op dit forum ben ik zelf op onderzoek uitgegaan.

Voedingsspaningen nagemeten, lijkt allemaal in orde:
-1 C075 = 27,5v
+1 C061 = 31,3v
+2 C063/C064 = 19,4v
+4 C084 = 9,7v
+5 C082 = 5,4v
+6 C083 = 6,4v

Iemand een idee waar ik nu verder moet gaan zoeken? Is mijn vermoeden juist dat ik het ergens op de grote print moet zoeken die langs de voeding zit?

Bvd!
Bijlagen
IMG_8244.JPG
IMG_8244.JPG (48.94 KiB) 1303 keer bekeken
snameroc

11 feb 2019, 22:22

Heb je muting uitgezet?
pbrem

11 feb 2019, 22:58

Dankje, hoe kan ik dat uitzetten? Ik vind geen mute knop op het front?

Bvd Peter
snameroc

11 feb 2019, 23:55

Zou me er in moeten verdiepen hoe dat bij deze tuner moet. Misschien met mono. Ik ga morgen proberen. Waarschijnlijk is de tuner iets ontregeld en gaat hij daarom in mute
pbrem

12 feb 2019, 07:20

Fijn, alvast bedankt! Ben heel nieuwsgierig hoe Ik zo’n tunerdeel kan instellen.
Will
Contacteer:

12 feb 2019, 10:40

Wat doet de AM? Vergelijk die ook met je andere F2610, want op de AM zit niet meer zo veel.

Dit om te voorkomen dat je de hele FM sectie ondersteboven haalt en het probleem aan de "achterkant" van het circuit blijkt te zitten.

Als je de signalen in het schema volgt begrijp je waarom ik hierop wijs :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
pbrem

12 feb 2019, 19:27

AM laat hetzelfde horen als de FM. Daar waar zenders zitten dus een bij vol volume een nauwelijks hoorbaar geluid.
Will
Contacteer:

12 feb 2019, 20:06

Dan zit de oorzaak dus niet in de FM.
Je schrijft eerder al dat het sinaalbalkje met leds normaal reageert.
Dan verdenk ik het circuit dat de “acceptabele signaalsterkte” detecteert.

In het schema van het RF-IF panel staan in het een aantal punten die je kan controleren. Kijk maar even, er staat meestal een grafiekje met een trapje bij.
Vanaf blad CS 82 969 staan de afregelgegevens. Het ontvanger-deel kun je overslaan, kijk vanaf “mute” en begin met alleen controleren en het begrijpen van de afregelprocedure, maar draai nergens aan voordat je het snapt.
De wybertjes met een letter zijn invoedingspunten om signaal op te zetten (zo is C de FM-antenne ingang)
De wybertjes met een cijfer zijn meetpunten.

Ik verwacht dat het pas na de mute fout gaat, ook kan de mute-schakeling (helemaal aan de uitgang) blijven hangen. Kijk helemaal rechts bij de uitgang en de rattle switch voor de mute-schakeling (heee, daar is weer een rattle switch :wink: controleer die ook even)
Meet de signalen en maak onderscheid tussen de afstemming op een zender en naast de zender.

Vergelijk de metingen met je werkende tuner.

Oh, ja. Nog wat: met je signaalvolger kun je tussen C2118 en C2119 prikken en luisteren of je daar wel geluid hebt.

Edit: foutje gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Will op 13 feb 2019, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
pbrem

12 feb 2019, 22:03

Bedankt Will,

Dit is toch weer even heel wat anders dan de versterker. :? :? . Ratlle schakelaar is ok. Heb bij de kringloop geen speakertjes gevonden maar zag van Velleman een leuke signaalvolger voor ca 15 euro. Denk dat ik die maar eens ga kopen. Lijkt me toch wel heel handig. Als ik van de week een avond wat meer tijd heb ga ik je andere tips eens goed bekijken.

Mvgr Peter
snameroc

12 feb 2019, 23:05

Een sigaalvolger is eigenlijk onmisbaar. En idd een tuner is wel wat moeilijker dan een versterker. Hoe raar het ook klinkt het feit dat am ook zacht is is positief daar heeft Wil gelijk in. Ik verwacht dat je deze fout met een signaal volger en logisch denken wel kunt traceren.
Will
Contacteer:

13 feb 2019, 07:30

De wybertjes met een letter zijn invoedingspunten om signaal op te zetten (zo is C de FM-antenne ingang)
De wybertjes met een letter zijn meetpunten.
Oeps, hier moest staan:
De wybertjes met een cijfer zijn meetpunten.

Die Velleman K7000 is eenvoudig, maar wel aardig. Hij heeft het voordeel dat er ook een signaalgeneratortje in zit. Bij het foutzoeken in de versterker was dat wel van pas gekomen.
Je moet er wel nog wat dingen bij kopen. Een kastje, een luidsprekertje, een voeding of een trafootje en wat snoertjes met klemmetjes en/of meetpennen of een paar banaan-busjes om je meetsnoeren in te steken.
Wat dat betreft zijn ELV bouwkitjes veel completer.

Kijk ook nog even in je topic over de versterker, daar had ik nog wat linkjes en tips over basiskennis gezet.
pbrem

13 feb 2019, 23:07

Beste mensen,

Weer bedankt voor jullie info! Wat fijn dat jullie me weer verder willen helpen. Ik ga me aan de hand van jullie tips nog eerst eens wat verder in de servicemanual verdiepen om wat meer achtergronden te behrijpen en kijken of ik deze week zo’n signaalvolger kan krijgen (inderdaad met aantal toebehoren).
pbrem

16 feb 2019, 22:16

Beste mensen,

Signaalvolger kit van Velleman was helaas niet op voorraad in de winkel. Moet dus even via internet besteld worden...
Ondertussen heb ik geprobeerd om naar het mute gedeelte te kijken. Begrijp ik het goed dat dit gedeelte van de schakeling ervoor zorgt dat er geen geluid wordt doorgegeven op het moment dat het signaal te zwak is?
En dat met potmeter 3126 de gevoeligheid ingesteld kan worden?

Heb even gemeten op een perfect werkende F2516 (vandaag binnen gekregen :D :D :D ). op pin A153. Bij een sterke zender meet ik hier ca 1.35V bij een zwakke 0.38 Bij de F2610 meet in vrijwel dezelfde waarden 1.34 / 0.40. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat de mute schakeling werkt?

Verder zag ik dat diverse spoeltjes linksboven op de print(2 zwarte, roze en rode) geheel anders stonden dan bij de F2516.
Na het in de juiste positie draaien van de rode spoel (oscillator) stopt de tuner ineens ook netjes met zoeken als hij een sterke zender ontvangen heeft (Bij mijn andere F2610 heb ik dat probleem van niet stoppen bij automatisch zoeken ook nog...). Verder valt wel op dat hij nergens stereo laat zien.

Hopelijk weer voldoende info voor de volgende stap?

Bvd!
pbrem

16 feb 2019, 22:39

Beste Will,

Nav je volgende opmerking nog een ontdekking gedaan:
Ik verwacht dat het pas na de mute fout gaat, ook kan de mute-schakeling (helemaal aan de uitgang) blijven hangen. Kijk helemaal rechts bij de uitgang en de rattle switch voor de mute-schakeling (heee, daar is weer een rattle switch :wink: controleer die ook even)

Op A272 Linker uitgang stukje links achter de antenne ingang meet ik bij de goedwerkende tuner tussen de ca 0.15 en 0.26V. Zo ook bij de Rechteruitgang A270.
Bij de niet werkende tuner is de spanning op beide punten 0! Hoe kan de mute schakeling hier op het eind dan blijven hangen? Zijn daar nog specifieke componenten die de oorzaak kunnen zijn? Ik ga ondertussen zelf proberen verder het schema te bekijken. Ik heb het gevoel dat ik langzaam op de goede weg zit.... :? :?
pbrem

17 feb 2019, 09:48

Beste mensen,

Vanmorgen toch nog eens naar die rattle schakelaar gekeken. Nu even vergeleken met een goedwerkende F2610 aangezien de rode en de witte kabel die naar de uitgangspunten L en R gaan onbreken bij de F2516.

Wat blijkt nu:
Bij de werkende F2610 meet ik een spanning van ca 0.23V op zowel de rode als de witte draad met ingeschakelde tuner en aangesloten ziggo antenne op 98.4 (volle verldsterkte en stereo indicator aan). Zonder antenne is de spanning ca 0.10V

Bij de defecte tuner is de spanning in beide situaties 0. Als ik als de tuner losgekoppeld is van het net op de rattle schakelaar de witte draad doorverbind met het achterliggende contact (waar geen kabel aan zit) zie ik dat die netjes contact maken als ik de on/off schakelaar indruk. Zo ook bij de rode draad. Schakelaar op zich lijkt dus te werken. Ik hoop dat de ontknoping weer een stapje dichterbij is. Ben heeeel benieuwd :wink: :wink:
Plaats reactie