Lengte coax

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pjotr

05 nov 2008, 14:24

Is er eigenlijk een maximale lengte voor een coax tussen de tuner en de aansluiting op de muur? Kun je het beste vanaf een bepaalde lengte een dikkere kabel nemen of maakt dat helemaal niet uit. Heb nu een kabellengte van een meter of 10 en zo'n dunnere kabel, maar is dat wellicht te lang? Ben niet echt tevreden over de radio ontvangst.

Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

En ook op twitter.... @lipsiaan
movieman

05 nov 2008, 17:06

Hoi,

Tien meter moet normaliter geen probleem zijn. Feit is wel dat de kwaliteit van Ziggo belabberd is, nu weet ik niet hoe andere kabelmaatschappijen het doen... Ik heb een betere ontvangst met een stuk koperdraad in mijn tuner en dat zegt toch iets denk ik zo... Een goede antennecoax krijg je voor een euro de meter, veel duurder hoeft-ie niet te zijn. Die dunne soepele kabeltjes van de hobbymarkt moet je laten liggen.

Groetjes. ;)
Pjotr

05 nov 2008, 21:46

Movieman,
Laten we nu net in Brunssum sinds begin dit jaar Ziggo hebben......
Ik zal dan maar eens voor een betere kabel kijken, heb nu zo'n soepele van de Gamma want kabel is kabel dacht ik :roll:
Die paar euro kosten me de kop ook niet.
Heb op de zolder tijdelijk ook gewoon een gewone draad antenne erin gepropt, krijg een beperkt aantal zenders heel erg goed door, maar sommige storen echt behoorlijk. Kan dat komen doordat we hier vlakbij die verschrikkelijke militaire Awacs basis zitten (http://www.stopawacs.nl" target="_blank) en dat allerlei apparatuur die ze op de basis gebruiken die storing veroorzaakt?
Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

En ook op twitter.... @lipsiaan
Bruis

05 nov 2008, 22:05

Paul, jouw probleem is heel herkenbaar. Nu heb ik ook ZIGGO opgedrongen gekregen. Maar of het nu aan deze kabelaar toegeschreven kan worden dat het radioontvangst niet echt denderend (veel ruis en soms een fluittoon door een zender heen) is durf ik niet 123 te stellen. Hier was het ooit een gemeentelijk bedrijf die met de aanleg begonnen is. Daarna kwamen de overnames, groter, groter, kloter.
En ook hier hangen aan de meeste radio's dunne draadantennes. En de ervaring die jij schetst voorwat de FM-ontvangsten is ook hier dezelfde. Sommige zenders goed, andere veel ruis. Bij mij op het werk veel zenders niet.
Ik loer al lang op een echte buitenantenne. Dat lijkt me een oplossing. Heb die voeger gehad, en dat was heel goed.
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
movieman

05 nov 2008, 22:10

Als dat ding overvliegt dan gaat bij mij alles op zwart, DVB-T, satelliet, enz... Het zou me dus helemaal niks verbazen als de zendcentrale daarzo bij jou behoorlijk stoort. Je kunt zo'n probleem wel oplossen, een vette richtantenne met een motor op je dak zetten of zo... Hoe lang we nog FM hebben is echter de vraag, Brussel wil namelijk ook de radio gaan digitalliseren en dan is het afgelopen met de kwaliteit, beste voorbeeld is de omschakeling van analoge naar digitale TV. Compressie is het toverwoord hè... 30 TV- en 30 radiozenders op 3 kanalen dat kan nooit goed gaan, zoals blijkt... Digitaal betekent niet automatisch dat iets goed of beter is alhoewel heel veel mensen dat denken. Deze illusie is dan nu hopelijk uit de wereld.

@ Bruis: ik had vroeger een 24-elements FM-antenne in de tuin staan, zo'n ding met 3 etages, 2,5x1,5x1,5m! Ik trok de allerzwakste lokale zenders van 100Km verderop nog binnen met mijn FT930 dus dan kun je nagaan...

Groetjes. ;)
Thoon_Loque
Contacteer:

05 nov 2008, 22:18

Dat van die tv vond ik al een idioot plan, wat nog eens is uitgevoerd, maar zou het echt zover komen dat ook radio wordt gedigitaliseerd? er wordt dagelijks nog door zeeer veel mensen analoge radio beluisterd. Denk maar aan diegene die in de auto de radio heeft opstaan. (of zou er straks via de gps en de dom-dom ook radio ontvangen kunnen worden?)
AfbeeldingAfbeelding
laatkomertje

05 nov 2008, 22:22

ach gut die goeie ouwe tijd waar is hij toch gebleven... :cry: :cry: :cry: .

on topic:hier ook ruis op de fm,sommige zenders goed sommige echt beroerd.
Eerlijk gezegd zit ik er niet mee,de zenders die mij interesseren zoals radio 1 en 2 en sommige anderen die ontvang ik goed,de overige zenders die punt 1 echt rotzooi genaamd hedendaagse popmuziek uitzenden en punt 2 je humeur bijna rechtstreeks vergallen met een overvloed aan reclame,die storen bij mij,maar daar stoor ik mij niet aan :lol:
movieman

05 nov 2008, 22:28

De digitale TV hebben ze ons aangesmeerd met als gevolg dat iedereen DVDB-T receivers moest gaan kopen dus waarom zouden ze de digitale radio er ook niet doorheen duwen? Ik zie de bui al hangen: alle autoradio's in de vuilnisbak... Als wij de bek niet opentrekken blijven ze met ons doen wat ze willen... Het milieu komt ergens op plaats nummer 100, zie de tegenwoordige wegwerpeconomie en SMD-troep... Je kunt niks meer repareren, kapot is weggooien en nieuw kopen... En dan willen ze in Brussel de kleine (hobby)gloeilampjes gaan verbieden... Wie willen ze voor de gek houden? Mij niet in ieder geval.

@ laatkomertje: de 538-cultuur waar jij het vermoedelijk over hebt, die kan me gestolen blijven, echt waar! Als je de Duitse WDR of NDR via antenne kunt ontvangen dan weet je niet wat je hoort... SUPERKWALITEIT. Een stereobeeld en een dynamiek dat wil je niet weten en dan te bedenken dat het "maar" FM is. Je moet maar eens gaan kijken naar de zendmasten van de Duitsers dan ben je meteen stil...

Groetjes. ;)
mcTommi
Contacteer:

05 nov 2008, 22:34

Thoon_Loque schreef:er wordt dagelijks nog door zeeer veel mensen analoge radio beluisterd. Denk maar aan diegene die in de auto de radio heeft opstaan. (of zou er straks via de gps en de dom-dom ook radio ontvangen kunnen worden?)
De enige plaats waar ik überhaupt naar de radio luister; onderweg van en naar het werk, tweemaal 53 km per dag.

Er zit inderdaad ook een radio op mijn mobiele telefoon, maar ik weet niet waar die zijn signaal weghaalt :-( Geloof dat het gewoon FM is.....
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
mcTommi
Contacteer:

05 nov 2008, 22:39

movieman schreef: @ laatkomertje: de 538-cultuur waar jij het vermoedelijk over hebt, die kan me gestolen blijven, echt waar!
Maar dat is mooi wel het vervolg op radio veronica, waar ik als lagere school pikkie naar zat te luisteren hoor Veronica 538, op de Noordzee op ene boot (die nu in Antwerpen in de haven ligt). Jeugdsentiment, hehehe... Zal nooit vergeten dat ze uit de lucht gingen, tranen met tuiten waren dat bij mij :( :( :(
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Bruis

05 nov 2008, 22:43

Ja en dat ik weer zoiets. De ene zender is zo vlak als maar kan en een centimeter verderop een dynamiek dat je de bastonen terug moet schuiven. Jazz FM is mijn muziekzender. Die is wel stereo, maar het houd niet over. Maar een dynamiek. Vind ik mooi klinken.
Overdag luister ik alleen maar Radio 1 op het werk. Maar die is soms nog knap lastig te ontvangen.
Nee met de komst van zoveel radiostations is het wel gedaan met de audiologische kwaliteit.
Movieman, de ervaring met een buitenantenne is dezelfde als de jouwe. Aangesloten op een Revox B780. Wat een ontvangst! 8)
Tom, ik had helemaal niets met dat middengolf gedoe. Wel heb ik met de microfoon voor een radio gezeten en de laatste uitzendingen van Vereonica opgenomen. :twisted: Ik was en blijf FM'er. Lang leve Hilversum 3 :lol:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
movieman

05 nov 2008, 22:51

Bruis schreef:Nee met de komst van zoveel radiostations is het wel gedaan met de audiologische kwaliteit.
Ik denk dat het probleem ergens anders zit. Vroeger kwam alles rechtstreeks vanuit de studio over lange dikke ondergrondse kabels naar de diverse zendmasten en steunzenders. Tegenwoordig komt alles van de satelliet (nog slechter dan MP3) en wordt het vervolgens de ether ingeknald. Hoe kun je zo kwaliteit krijgen? En dan heb ik het nog helemaal niet over dynamische compressie waardoor het geluidsniveau keihard en de kwaliteit dramatisch wordt.

Groetjes. ;)
Plaats reactie