22RH651 FM Tuner Afregelen

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Redlum

21 aug 2018, 19:20

Hallo, ik heb nog steeds dezelfde 22RH651 receiver die ik een aantal jaren geleden al eens wou afregelen, er staat ergens ver weg nog wel een topic van mij uit 2013. Ik kreeg hem van mijn vader toentertijd en enige probleem was dat de zenders iets naast de frequentie stonden. Een kennis van mij waarvan ik dacht dat die HF kennis had is ermee aan de slag gegaan maar dat is niet goed gegaan, hij heeft aan zo'n beetje elke trimmer en spoel zitten draaien en nu ontvang ik alleen nog maar ruis over de hele band...

Aangezien ik nog steeds de bijbehorende versterker (22RH551) in de woonkamer heb staan die na al die jaren nog steeds probleemloos speelt zou ik graag de tuner ook weer werkend maken.

In de servicemanual kom ik er niet helemaal uit, ik vind het een beetje onduidelijk hoe het erin staat om hem af te regelen. Ik heb een multimeter en een FM zendertje die ik digitaal op een frequentie kan zetten.

Heb het apparaat al zover dat hij op de juiste frequentie oscilleert (dus als ik de tuner op 90MHz zet dan is er een stilte te horen op een andere tuner precies 10.7MHz daarboven) maar verder kom ik nog niet dan alleen ruis, ook het zendertje wat ik erbij heb liggen wordt niet opgepikt.

Ga ik hier veel meer apparatuur voor nodig hebben of doe ik nu ook iets heel erg verkeerd? AM / KG ontvangst gaat overigens wel goed en voor zover bekend zijn alle spoelen en trimmers ook nog heel.
Zou hem heel graag weer willen opknappen, het maakt me niet uit als er veel tijd in gaat zitten aangezien het nu een erfstuk is.
David
Contacteer:

21 aug 2018, 21:22

Ik vrees dat je een RF generator nodig hebt en een spectrum analyser, of een hele goeie oscilloscoop (200MHz+) om de IF filters af te regelen.

Klusje om uit te besteden, denk ik zo.

De discriminators en alle LF dingen zijn wel af te regelen zodra het HF en IF deel weer klopt.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Will
Contacteer:

21 aug 2018, 21:28

Je hebt een toongenerator of meetzender nodig die 10,7 MHz kan opwekken, liefst ook nog met een modulatie.

Voor de rest een universeelmeter en het meetzendertje kan handig zijn in de tweede helft van de afregeling.

Wat snap je wel en niet van de afregelprocedure in de sm?

@David: in de sm doen ze het zonder spectrumanalyser. Begrijpelijk want die waren in 1975 helemaal niet te betalen.
Een scoop kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. En dan tot minstens 20MHz, liefst 50 of nog hoger, maar je hoeft niet in de FM-band te meten.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
snameroc

21 aug 2018, 21:41

Heb je op alle varicap diodes de afstem spanning?
Heb al een paar keer meegemaakt dat er een in sluiting ligt. En dat ga je met afregelen niet oplossen.
David
Contacteer:

21 aug 2018, 21:58

Will,

Wat je zegt klopt maar als je de SM niet volgt dan zijn dit wel de tools.

Is wel zo makkelijk. IF (10.7) afregelen gaat heel lekker met een 200MHz scoop, kan ik je zeggen.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Plaats reactie