Trimmer van de rh621 zit muurvast

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remco

25 aug 2008, 15:35

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik de 621 in ontvangt mogen nemen. Het is momenteel nog een vies ding, maar dat komt goed. Alleen heeft hij 1 probleem.,de manualstand kan ik niet gebruiken, omdat de trimmer muurvast zit. De touwtjes zijn in een goede staat. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt!

Groetjes,

Remco
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
Raicho
Contacteer:

25 aug 2008, 20:19

Remco,

Ik (als niet zo heel deskundige) denk dat het vet zo vast is geworden dat de trimmer (=afstemcondensator, ziet er uit als een heleboel metalen plaatjes die tussen elkaar kunnen draaien, de ene helft is draaibaar op een asje, de andere helft staat vast) vastzit. Sommige forumleden gebruiken WD40 om de zaak weer los te krijgen. Voor zoverik weet moet je daarna de as smeren met een dunne olie of vet.
Zelf gebruik ik vaak LaBelle smeermiddelen, maar niet iedereen heeft dat. Het LaBelle spul komt uit Amerika en wordt daar veel door modeltrein-hobbyisten gebruikt. In .nl is het te koop bij Jophispoor uit Venlo, die per postorder leveren. Ze staan ook op de modeltreinbeurs in Houten bij Utrecht. Het is niet goedkoop, maar ik vind het uitmuntend spul. Jophispoor heet geen internetwinkel, is dus errug ouderwets. :wink:

Belangrijk is dat je niet te veel smeermiddel opbrengt, vooral met olie moet je oppassen. Zoveel olie aanbrengen dat het lager voor ongeveer driekwart vol zit, beslist net meer. Wanneer er olie uit een smeerpunt druipt dan trekt die oliedruppel de in het smeerpunt aanwezige olie mee naar buiten. Dat was niet de bedoeling en het resultaat is een droog lopend lager en een hoop troep in je apparaat. :wink:

Grtz,

Mark V.
Remco

26 aug 2008, 05:47

Mark,

Bedankt voor de tip, het is gisteren al gelukt. Het zijpaneel heb ik verwijdert om goed te kunnen zien waar het probleem zich nu bevindt. Het bleek de trimmer te zijn. Na wat wd40 erin te hebben gespoten werkte het weer. (redelijk) Terug gaan blijft moeilijk, naja het gaat iig steeds beter. Ik heb ook treinolie staan, omdat we een treinbaan hebben van fleishmann. Dus dat kwam goed uit :mrgreen:

Groetjes,

Remco
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
Raicho
Contacteer:

26 aug 2008, 16:50

Remco,

Die Fleischmann-olie zal wel werken. Het is eigenlijk een dunne auto-motorolie. Voor het aanbrengen van kleine hoeveelheden olie gebruik ik oliegevers zoals die door klokkenmakers worden gebruikt. In het engels heten die dingen "swiss oilers", een soort pennen met aan één uiteinde een heel klein plat kantje. Je kunt ze ook zelf maken van een paperclip. Neem een kleine paperclip, buig hem open en vijl een plat kantje aan het uiteinde.
Gebruik van de oliegevers: uiteinde in de olie dopen, niet verder dan het platte uiteinde groot is. Je ziet er een druppeltje olie aanhagen, dit op het smeerpunt aanbrengen; de olie valt bijna vanzelf op zijn plaats. Indien nodig een paar keer herhalen.

Succes!

Mark V.
Lucas

29 okt 2008, 22:45

Remco schreef:Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik de 621 in ontvangt mogen nemen. Het is momenteel nog een vies ding, maar dat komt goed. Alleen heeft hij 1 probleem.,de manualstand kan ik niet gebruiken, omdat de trimmer muurvast zit. De touwtjes zijn in een goede staat. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt!

Groetjes,

Remco
Even ter aanvulling: ik heb hetzelfde gehad met de afstemcondensator van een 621. Een (piep-) klein beetje olie op de asjes bleek aanvankelijk niet te helpen, maar uiteindelijk ging het heel goed met wederom een minieme hoeveelheid kruipolie.
In een vorig leven hield ik me nog wel eens bezig met modeltreinen (Märklin). Ik herinner me dat je die van olie kon voorzien met een klein flesje met een draaidopje waarin een naald was aangebracht. Met die naald kon je heel nauwkeurig slechts 1 drupje olie aanbrengen. Natuurlijk gaat dat ook heel goed met een gewone naald of speld (of een stukje dun ijzerdraad), als je die even in de olie doopt. Of het met een plat kantje aan het uiteinde beter gaat (zie Raicho) weet ik niet, maar zonder gaat het dus ook.

Groet en succes, Luuk
MFB: 8x544, 2x532, 4x 585, 2x541
Plaats reactie