schema philips DFA 888

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

fietsenmaker

18 jul 2008, 20:39

Beste philips freaks,

Ik heb al enige jaren een philips DFA888 versterker, maar nu wil ik mijn MFB boxen hierop aansluiten, bestaat er de mogelijkheid om er een aansluiting op te maken zodat ik alleen de voorversterker gebruik.
En heeft iemand van deze versterker soms een schema voor mij.

Alvast bedank.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 jul 2008, 10:02

Het schema heb ik helaas niet, maar het lijnsignaal dat naar de eindversterker gaat, moet redelijk eenvoudig af te tappen zijn. Heeft die DFA888 geen Equalizer uitgang, zo'n in/out waar brugjes overheen zitten? Die kun je dan ook gebruiken, gewoon brugjes eraf en twee tulpjes in de output. Dat is namelijk het punt waar voor- en eindversterker aan elkaar gekoppeld worden...
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

19 jul 2008, 13:09

Thomas en fietsenmaker,

Er is echter 1 probleempje bij het gebruik van de 'equaliser-lus': het signaalniveau is normaal lijnsignaal en niet in sterkte regelbaar, en daarmee minder gechikt om MFB's aan te sturen. Het MFB-signaal zal ergens achter de volumeregeling vandaan moeten komen. Een oplossing heb ik helas niet voorhanden. :(

Grtz,

Mark V.
fietsenmaker

19 jul 2008, 14:12

Oke,
Tot zover vast bedankt, dan maar weer mijn oude ah270 aansluiten.
Mischien later een oplossing.

Groet,
Fietsenmaker
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 jul 2008, 17:53

Raicho,

Weet je dat zeker? In dat geval dank voor de tip, ik wist het niet. Als Fietsenmaker het schema ergens weet te vinden (al geprobeerd op http://www.nostatech.nl" target="_blank?) dan kunnen we misschien eens meekijken...
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

19 jul 2008, 19:26

Thomas,

Ik heb mijn antwoord gebaseerd op hoe mijn Denon PMA-500V wordt aangesloten. Die heeft achterop 2 van die bruggen zitten om een equalizer of andersoortige processor aan te kunnen sluiten. Het signaal door deze 'equalizer lus' is ongeregeld, de meeste equalizers kunnen daar het beste mee overweg, denk ook aan vervorming etc. aangezien de equalizer een versterkertrapje aan boord heeft.

Zelf gebruik ik met plezier de 22AH270 i.c.m. een stel MFB's, maar ik kan mij goed voorstellen dat je ook wat anders met de MFB's wil proberen, of een voorversterker met meer ingangen wil gebruiken.

Grtz,

Mark V.
fietsenmaker

21 jul 2008, 08:15

Hallo Freaks,

Bedankt voor alle tips. De reden waarom ik de 22AH270 liever niet gebruik is : ik mis op de aan uitknop het het schuifje wat over de schakelaar zit en de volumeknop is erg beschadigd . Veder moet ik hem inwendig nodig opknappen er zit namelijk nog de origenele elco's en andere elektronica in. Wat mij ook opvalt is dat de bekabeling wel kabbeltouw lijkt , echt verouderd. Dus dit is de reden om eens wat anders tijdelijk te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met de 22AH380 hoe is deze voorversterker.

Groet,
Fietsenmaker.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 jul 2008, 11:42

Je zult hier de 22AH280 bedoelen, want de 380 is de bijbehorende eindversterker. Ik moet helaas bekennen dat ik nog nooit met de 280 heb gewerkt, maar heb wel al diverse foto's gezien van het binnenwerk. Er zit bijzonder weinig in maar dat wát erin zit is van erg hoge kwaliteit. Duidelijk een stap hoger dan de 270 al denk ik dat die na een flinke beurt ook niet slecht zal scoren. Denk aan vervangen van bekabeling en elko's en wellicht ruisarme transistoren?
Thomas Baur
fietsenmaker

22 jul 2008, 23:17

Beste Philips Freaks,

Jullie hebben gelijk de voorversterker is de AH280.
Maar goed ik heb de AH 270 die eens nagezien moet worden,en heb ondertussen het schema van de AH270.Trouwens wat is dat toch een mooi versterker. Heb het front eens goed schoongemaakt met auto cleaner, ziet er nu weer fris uit. Maar nu iets anders jullie schrijven over bekabeling vervangen, welke en vervangen door wat voor kabel.
En ruis arme transsistoren, hoe zie je het verschil dan en mijn laatste vraag welke condensatoren kan ik het beste gebruiken. Al vast bedank voor de tips.

Groet,
Fietsenmaker
movieman

23 jul 2008, 10:11

Hoi,

Ik gebruik elco's van Vishay (Philips BC Components) en condensatoren van Wima. Je kunt er ook "Audyn Caps" en Siemens instoppen alhoewel die vrij prijzig zijn. Het gaat om de prijs/kwaliteit verhouding en die is prima bij eerstgenoemde merken. Vooral geen spul van de "elektronica boer op de hoek" pakken, dat is meestal Chinese troep. Bij Conrad krijg je heel veel goed spul of als je contacten hebt kun je ook bij ASWO en Farnell (groothandels) terecht.

P.S.: ik heb wel een schema van de FA890 maar helaas geen van de DFA888. Sorry! Ze zullen wat betreft de voor- en eindtrap wel ongeveer hetzelfde zijn...

Groetjes. ;)
fietsenmaker

23 jul 2008, 18:03

movieman schreef:Hoi,

Ik gebruik elco's van Vishay (Philips BC Components) en condensatoren van Wima. Je kunt er ook "Audyn Caps" en Siemens instoppen alhoewel die vrij prijzig zijn. Het gaat om de prijs/kwaliteit verhouding en die is prima bij eerstgenoemde merken. Vooral geen spul van de "elektronica boer op de hoek" pakken, dat is meestal Chinese troep. Bij Conrad krijg je heel veel goed spul of als je contacten hebt kun je ook bij ASWO en Farnell (groothandels) terecht.

P.S.: ik heb wel een schema van de FA890 maar helaas geen van de DFA888. Sorry! Ze zullen wat betreft de voor- en eindtrap wel ongeveer hetzelfde zijn...

Groetjes. ;)
Beste Movieman bedankt,

Ik had al enkele elco's gekocht inderdaad bij de elektronica zaak in Amsterdam (radio rotor). Bij het nameten van de capaciteit waren er al enkele condensatoren met een lagere waarde dan erop stond vermeld.
Ik kan ze dus beter bij Farnel of iets dergelijks kopen.
Waar koop jij ze eigenlijk.
Ga maar weer verder opzoek.

fietsenmaker.
movieman

23 jul 2008, 19:01

Hoi,

Ja da's lekker! Ik ben bewust geen fan van elektronica zaken, er zijn er ook heel wat on line maar toch... Die echte merken krijg je bij Conrad, is niet de goedkoopste trouwens. Conrad heeft nog heel veel "made in Germany" en dus kwaliteitsproducten. Ik heb het niet zo op die Aziatische prul, ik geef liever wat meer geld uit en krijg daarvoor kwaliteit i.p.v. kwantiteit terug.

Groetjes. ;)
fietsenmaker

24 jul 2008, 08:36

movieman schreef:Hoi,

Ja da's lekker! Ik ben bewust geen fan van elektronica zaken, er zijn er ook heel wat on line maar toch... Die echte merken krijg je bij Conrad, is niet de goedkoopste trouwens. Conrad heeft nog heel veel "made in Germany" en dus kwaliteitsproducten. Ik heb het niet zo op die Aziatische prul, ik geef liever wat meer geld uit en krijg daarvoor kwaliteit i.p.v. kwantiteit terug.

Groetjes. ;)
He movieman,

Ik heb in het Farnell boek panasonic elco's zien staan met temperatuur 105 graden een soort gold versie heb jij daar ervaring mee. Lijkt mij een goede condensator. Ik ga eens opzoek naar iemand die daar kan kopen.

Groet,
Fietsenmaker
Remco

03 aug 2008, 16:49

Ik heb een vraag: vanmiddag heb ik mijn opa beloofd om de lampjes van de FA890 te vervangen. Is dit uberhaubt mogelijk?
Het gaat om de groene verlichting. Wat een klasse bak is dat toch met 2xfb821 eraan :lol: En die volumeknop dat automatisch mee draait als je gas geeft 8)
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

03 aug 2008, 17:05

Remco schreef:En die volumeknop dat automatisch mee draait als je gas geeft
Gebruikt je opa dat apparaat in de auto dan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Thomas Baur
Plaats reactie