Signaalkwaliteit kabelradio

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

HermanH

25 sep 2017, 10:45

Sinds een paar weken heb ik vreemds met de Ziggo kabelradio. Precies op 91,90 MHz merk ik regelmatig kwaliteitsverlies. Dat uit zich in zeer korte onderbreking van het signaal, fracties van seconden tot scrambling van het signaal, gedurende ca 0,5 seconde. Dit treedt onregelmatig op. Soms 1x per minuut soms korter / vaker.

Het is alleen op 91,90 MHz niet op andere frequenties. TV en Internet zijn in orde. Vervelend is wel dat op 91,90 MHz Arrow Classic Rock zit en dat is de enige zender waar we naar luisteren.

Ik heb vorige week contact gehad met Ziggo en zij konden vanuit de servicedesk niets vinden. Vandaar dat ik vandaag de proef op de som heb genomen.

In plaats van te luisteren via de signaalversterker en diverse splitsingen, heb ik wat radio's direct op de hoofdaansluiting gezet. En ook daar trof ik ook storing aan op 91,90 MHz. Ik heb mijn bevindingen aan Ziggo doorgegeven. Ik ben benieuwd waarmee ze komen.

Voor mij is het alleen heel vreemd waarom er nu precies en alleen op 91,90 MHz storing is.

Iemand een idee ?
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
Yde

25 sep 2017, 12:02

De storingsoorzaak hoeft niet bij Ziggo te liggen, de oorzaak kan ook aan het aangeleverde signaal van Arrow aan Ziggo zijn.
Als je een signaalmeter in de tuner hebt is dan ook signaalverlies zichtbaar?
Als je een Horizon ontvanger (Ziggo) hebt kun je ook hiermee (digitaal) naar Arrow luisteren, mijn ervaring met de Horizon box is niet heel positief maar het is beter dan niets.

Ikzelf luister niet radio via de kabel maar heb een eigen FM antenne(mast) (helaas geen Arrow via de ether) en kan via de schotelantenne radio luisteren op de sattuner (hier wel Arrow).
De ontvangst van Arrow via de schotel is spatzuiver zonder onderbrekingen :)

Een Notebook, Laptop, PC, iPad of Tablet is ook mogelijk, internetradio is populair aan het worden....
Kijk eens op http://www.onlineluisteren.nl hier zijn een paar 100 zenders te beluisteren ook Arrow Classic Rock :D
movieman

25 sep 2017, 12:21

Je hebt coaxkabel nodig met kabelkeur (drievoudig afgeschermd) anders kun je op sommige frequenties storing krijgen door instraling, voor de versterker gelden ook speciale eisen.
HermanH

25 sep 2017, 12:37

Yde schreef:De storingsoorzaak hoeft niet bij Ziggo te liggen, de oorzaak kan ook aan het aangeleverde signaal van Arrow aan Ziggo zijn. Als je een signaalmeter in de tuner hebt is dan ook signaalverlies zichtbaar?
Ik heb getest met 109, 170, 673, 2615 en 780. In alle gevallen de signaalsterkte 4/5 uit 5 of 8-10 uit 10.

Op kantoor kan ik ook Arrow via internet luisteren maar de kwaliteit is dan minder. Dat merk je bijvoorbeeld als een podcast van hetzelfde programma wordt beluisterd. Ook merk ik dat soms het signaal verminkt wordt. Ik stop de uitzending dan voor 1 minuut. Doorgaans is de uitzending dan weer normaal. Maar dit effect ken ik al jaren. Probleem op 91,90 MHz is van de laatste 4 weken.
Yde

25 sep 2017, 13:10

movieman schreef:Je hebt coaxkabel nodig met kabelkeur (drievoudig afgeschermd) anders kun je op sommige frequenties storing krijgen door instraling, voor de versterker gelden ook speciale eisen.
De signaalversterker moet wel retourgeschikt zijn, ik gebruik een Hirschmann HV14S versterker samen met KOKA 9TS coax kabel van Hirschmann.
De versterker en kabel is zo afgeschermd dat ook een 4G signaal er niet in kan doordringen, de versterker heeft zowel op de ingang als de 4 uitgangen een F connector hierdoor zit je ook niet met RF connectoren te knoeien waarmee je ook weer storingen op kunt pikken.
De kabel gebruik ik ook voor de schotelantenne en ook hier heb ik geen last van storingsinvloeden of het moet een flinke hoos of onweersbui zijn :wink:

Dat het luisteren naar Arrow via het internet de kwaliteit kan beïnvloeden heeft met de internetsnelheid te maken.
Vaak is er op een kantoor een lage internetsnelheid waardoor de bitrate wordt aangepast met als gevolg een wat slechtere kwaliteit.
Op dit moment luister ik via High Speed internet naar Arrow en dit is gewoon HiFi kwaliteit :)
HermanH

25 sep 2017, 13:46

Yde schreef:De signaalversterker moet wel retourgeschikt zijn, ik gebruik een Hirschmann HV14S versterker samen met KOKA 9TS coax kabel van Hirschmann.
De versterker en kabel is zo afgeschermd dat ook een 4G signaal er niet in kan doordringen, de versterker heeft zowel op de ingang als de 4 uitgangen een F connector hierdoor zit je ook niet met RF connectoren te knoeien waarmee je ook weer storingen op kunt pikken.
Zoals hierboven beschreven, ook op de hoofdaansluiting tref ik verstoring aan. Maar verderop gebruik ik onderstaande verdeler / versterker.
FRA752NKK_TxZlogo_800x600.jpg
Update / vraag
Wat gebeurt er met de signaalkwaliteit bij gebruik van deze splitter / versterker als er al storing in het oorspronkelijke signaal zit ?
Laatst gewijzigd door HermanH op 25 sep 2017, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
movieman

25 sep 2017, 14:00

Die kast zit potdicht inderdaad. Gegoten ijzer, daar gaat niks doorheen! :mrgreen:

Hirschmann Koka TS9 heb ik zelf ook aan de schotels hangen. Is prima voor kabel.
piet2401

25 sep 2017, 14:14

Ik stream (de) regelmatig via mijn Pioneer N50A Arrow via het internet.
Ik heb vaak dat er pauzes optreden en ook vervormingen, digital, alsof het aangeboden signal echt bagger is.
Lijkt me dus meer een Arrow probleempje want ik heb T-Mobile via glas.
Tegenwoordig dus steeds meer City classic rock, is ook nog eens 320kb en geen 128kb zoals arrow.
movieman

25 sep 2017, 14:26

Hier ligt nog steeds koper in de straat. Met pair bonding SVDSL kan ik maximaal 400Mb krijgen. Wat hebben jullie in Eindhoven, 1Gb duplex (symmetrisch) ?

De radiokwaliteit in het algemeen laat veel te wensen over tegenwoordig, digitaal is het signaal vaak nog slechter dan analoog.
Yde

25 sep 2017, 15:15

HermanH schreef:
Yde schreef:De signaalversterker moet wel retourgeschikt zijn, ik gebruik een Hirschmann HV14S versterker samen met KOKA 9TS coax kabel van Hirschmann.
Zoals hierboven beschreven, ook op de hoofdaansluiting tref ik verstoring aan. Maar verderop gebruik ik onderstaande verdeler / versterker.
FRA752NKK_TxZlogo_800x600.jpg
Update / vraag
Wat gebeurt er met de signaalkwaliteit bij gebruik van deze splitter / versterker als er al storing in het oorspronkelijke signaal zit ?
Maak je wel gebruik van afsluitweerstanden om de ongebruikte connectoren af te doppen van de versterker?.
Met de signaalkwaliteit zal er niet veel veranderen, wat al niet goed binnenkomt zal ineens ook niet verbeteren!
Het storing zit volgens mij dan ook niet bij Ziggo maar bij het aangeboden signaal van Arrow aan Ziggo.
Soms lopen de verbindingen nog via een telefoonlijn naar de providers al dan niet digitaal, dit om de kosten te drukken.

Ook met draadloze verbindingen gaat het wel eens mis, zo heb ik hier Joy Radio waar regelmatig stiltes te horen zijn om dan met de nodige buffering weer verder te gaan.
Ik heb al een aantal keren hierover geklaagd maar er wordt niets aan gedaan dus luister ik ook niet meer :roll:

Aangezien de storing ongeveer 4 weken geleden is ontstaan moet je het probleem ook niet bij jou thuis zoeken want alle overige zenders komen nog wel goed door.
Misschien is het een optie om eens contact via mail met Arrow op te nemen, misschien kunnen zij nog iets betekenen.
Het kost hun n.l. luisteraars als de storing chronisch is door wie of wat het dan ook wordt veroorzaakt.
snameroc

25 sep 2017, 15:39

Ik zal van de week eens een aantal avonden bewust naar Arrow via ziggo luisteren.
Als het bij ziggo zit zou het bij mij ook moeten zijn.
HermanH

25 sep 2017, 15:48

snameroc schreef:Ik zal van de week eens een aantal avonden bewust naar Arrow via ziggo luisteren.
Als het bij ziggo zit zou het bij mij ook moeten zijn.
Misschien moet ik er bij vermelden dat ik een huis uit 1972 heb. Glasvezel ligt wel in de straat maar het laatste stuk is zeker 10 meter oude koperdraad.
piet2401

25 sep 2017, 16:53

movieman schreef:Hier ligt nog steeds koper in de straat. Met pair bonding SVDSL kan ik maximaal 400Mb krijgen. Wat hebben jullie in Eindhoven, 1Gb duplex (symmetrisch) ?
Yep :D 8) Maar T-Mobile is max 500mb symmetrisch.
Karsten

25 sep 2017, 22:25

HermanH schreef:Dat uit zich in zeer korte onderbreking van het signaal, fracties van seconden tot scrambling van het signaal, gedurende ca 0,5 seconde. Dit treedt onregelmatig op. Soms 1x per minuut soms korter / vaker.

Het is alleen op 91,90 MHz niet op andere frequenties. TV en Internet zijn in orde. Vervelend is wel dat op 91,90 MHz Arrow Classic Rock zit en dat is de enige zender waar we naar luisteren.
Als ik naar de beschrijving van de storing kijk sluit ik mij aan bij degenen die denken dat het in de digitale aanvoer zit die naar de provider gaat. Om het te testen wil ik mijn AH673 wel een tijdje op 88,1 MHz. zetten; Daar zit Arrow bij mij op OnsBrabantnet.
Zijn de storingen op bepaalde momenten/dagdelen frequenter?
Laatst gewijzigd door Karsten op 26 sep 2017, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
HermanH

26 sep 2017, 09:48

Karsten schreef:Zijn de storingen op bepaalde momenten/dagdelen frequenter?
Soms is het heel erg maar voorlopig lijkt het willekeurig. Wat niet voordelig is dat de tuners in huiskamer en serre alle achter de signaalversterker + diverse splitters zitten. In kantoor heb ik directe coax na de signaalversterker zonder splitters. Ik ben net op kantoor en heb de 109 net ingeschakeld. Gek genoeg heb ik de eerste 10 minuten nog geen storing gehoord.

Zou mijn mailtje aan Ziggo nu al effect hebben ?

Update : niet te vroeg juichen
Laatst gewijzigd door HermanH op 26 sep 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie