DAB+ verzameltopic

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Karsten

25 jul 2017, 12:47

Will schreef:Die Pure kan toch DAB, FM en internetstreams aan?
Ja, maar deze heeft geen kabelaansluiting en onze Otto vergeleek zijn DAB+ontvangertje op een gegeven moment op zijn huiskamerset met twee FM-tuners.
Will schreef:En let op: FM is alleen FM als je het uit de lucht plukt. Als het van de kabel komt weet je niet wat de bron is, dat kan per kabelaar verschillen.
Ook dat is besproken en genuanceerd. De kwaliteit van FM uit de ether kan theoretisch ook verschillen per zender. Je moet ergens van uit gaan en ik heb hier de vergelijking gemaakt met analoog FM van Onsbrabantnet. Het staat vermeld bij de ontvangstcondities en de conclusie van de luistertest.
Will schreef:Mis Karsten, de audiostream is 128kbps, niet de Transmissionstream.
Ik kan alleen maar afgaan op wat Pure vermeldt in de gebruiksaanwijzing over wat er op het display staat:
Displays the Multiplex to which the station belongs, a description of the station’s content (eg, ‘Pop music’), the bit rate (audioquality) of the broadcast in kbps and a Stereo/Mono indicator.
Als je wilt weten hoe het écht zit met de audiostream dan zou je ontvangers open moeten gaan schroeven en met een data-analyser moeten gaan meten... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Jeroen

22 sep 2017, 22:05

DAB+ in de auto is leuk vanwege radio 10 Gold 60s en 70s :)
Dat is maar 48kbit, en toch stereo. Volledig uitgeknepen, flinke prefiltering, en dan lijkt de muziek nog enigszins op het origineel. Binnen aac+ kan dat, ongeveer het origineel benaderen en daarom kan het met zo weinig bitrate nog werken.
In de auto gaat dat prima. Een beetje dab radio (ik heb een Kenwood) heeft dan ook nog wat digitale oppoets-filters. Maar thuis heb ik een tijdje een onkyo dab/fm tuner gebruikt, met hun technology om te filteren vsds oid.
Toch klinkt dat niet goed op r10 gold. FM wel, maar dat is ook een DSP ontvanger, en analoog wordt meteen gedigitaliseerd. Wat minder ruis oplevert ;)

In Eindhoven wordt af en toe getest op 8A met een aantal lokale zenders en dab4brainport.
Als die zender op de definitieve locatie staat moet heel groot-eindhoven bediend worden.
Nu is het in het centrum en een stukje daarbuiten soms te beluisteren als er getest wordt.. Zenders gebruiken 80kbps.

Ik heb via Duitsland een logperiodieke vhf antenne bemachtigd en als test een tijdje op zolder gehangen (vertikaal). Dan lukte het net om de muxen uit België te pakken (12A VRT en 12B RTBF en BRF) Ook de noord oost mux op 6B en de Duitse 5C en 10D. Die antenne moet nog eens het dak op. En dan is er op 9 nog de mux met DMB TV testen en enkele radiozenders, helaas wordt lx classics in Brabant niet doorgegeven.
België heeft sinds kort enkele populaire commerciële zenders op een mux op k11, maar die is erg zwak. Jammer, want Joe FM is een leuke zender, en via FM lastig te ontvangen in Nederland. Alleen in de buurt van Lommel en bij Antwerpen.

Dab is leuk voor auto en portable, maar in huis mits een goed fm signaal en tuner vind ik dat beter.

Belangrijk bij moderne DSP tuners is een goed filter ervoor. Conrad verkoopt combinersvoor combi FM-DAB tuners. wel prijzig, van Duitse makelij. Die Zijn passief en kun je prima andersom gebruiken in de auto. (als de radio 2 aparte ingangen heeft) Dat filtert allerlei andere frequenties weg zodat de tuner AGC daar niet mee belast wordt.

Samen met een lange spriet (zonder spoel) haal je dan in Duitsland grote afstanden bij dab en fm zenders. Soms ver buiten de deelstaat. Hier levert het een beter signaal op, de 11C mux viel op de N2 weg op enkele plekken, maar nu niet meer ;)

Vergeet aktieve antennes of versterkers in de auto. Dan heb je wel meer signaal, maar de signaalkwaliteit neemt niet toe. En in de buurt van omroep zenders gaan die dingen plat/storen etc.

Thuis kan dat wel, om kabel en verdeelverlies te compenseren. Een 10dB inline op de antenne is zat.

Linkjes over 8A:
http://www.dablokaal.nl/dabtest/
http://radio4brainport.l-enterprises.nl/blog/co-create/

En zo werkt de dab zender in Ehv.
http://wiki.opendigitalradio.org/RaspDAB
Karsten

23 sep 2017, 16:16

Interessante evaringen, Jeroen! :D
Daar ga ik eens naar luisteren met één van de Pure's. Op zolder haal ik daarmee hier zowel de Belgen als de Duitsers binnen (bij de juiste weerscondities) dus Eindhoven zou wel moeten lukken... :think:
Jeroen

25 sep 2017, 17:46

laatste dagen is de mux uit de lucht helaas..

Als de antenne eenmaal klaar is dan kun je em in Nuenen wel ontvangen op een beetje hoogte.
Fotohuis
Contacteer:

25 sep 2017, 19:37

Dab is leuk voor auto en portable, maar in huis mits een goed fm signaal en tuner vind ik dat beter.
Als dit de eindconclusie is ..... :idea:
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten

25 sep 2017, 21:10

Dat hangt van de voorbewerking en bitrate af. DAB(+) is ook nooit bedoeld voor in de huiskamer. Met een goede internetradiotuner moet een zeer goede geluidskwaliteit wel mogelijk zijn. Van veel NPO-kanalen is er een 192kbs-mp3 stream beschikbaar. :think:
Ik hou het voorlopig nog bij analoge kabel via de AH673; Wat klinkt dat ding toch mooi! :romance-heartsfade:
Mark, PA5MW
Contacteer:

27 nov 2017, 14:49

Karsten schreef: Ik hou het voorlopig nog bij analoge kabel via de AH673; Wat klinkt dat ding toch mooi! :romance-heartsfade:

Jaja !!**

Afbeelding

**Geen DAB
Laatst gewijzigd door Mark, PA5MW op 27 nov 2017, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80
onmogelijkhier

27 nov 2017, 14:58

Mark, PA5MW schreef:Jaja !!

Afbeelding
Is dit een DAB+ apparaat?
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
movieman

27 nov 2017, 15:06

Het spijt me Jeroen maar met 80kbps krijg je nooit CD-kwaliteit, dit is een technische onmogelijkheid. DCC werkt met 384kbps, daarmee kun je de CD aardig benaderen maar bijvoorbeeld minidisc met een lagere bitrate valt meteen door de mand... Mijns inziens is DAB+ gewoon bagger, men wil helemaal geen kwaliteitsverbetering, het is enkel en alleen commercie wat erachter zit.
Otto

27 nov 2017, 15:24

Gisteren de proef op de som met Skyradio christmas, een station wat alleen aan einde van het jaar op DRAB+ zit. Mijn vrouw luistert daar graag naar (alleen bij mijn afwezigheid)
Ik ben me werkelijk kapot geschrokken toen ik dat ding aan de huiskamer set hing. De beste omschrijving is dat het klinkt als een hele slechte mp3.
Bovendien zit er hooguit 3 db dynamiek in de audio.
Gauw terug naar de regionale omroep die 7 db en een veel hogere bitrate hanteert. Wat een DRAB zeg!
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
movieman

27 nov 2017, 15:32

:text-merryxmas:
TDrogt

27 nov 2017, 16:16

Otto schreef:De beste omschrijving is dat het klinkt als een hele slechte mp3.
Hier sluit ik mij bij aan, om in de stijl van DAB+ te blijven "Alles klinkt zo Digitaal".
DAB+ doet me denken Video's op internet kijken 10 jaar terug....
Groetjes Tim.

Vanalles waar Philips op staat, van Buizen TV tot LED lamp.
movieman

27 nov 2017, 16:31

De Top2000 komt volgens mij ook in (slechte) MP3-vorm van HDD, er zullen geen tastbare muziekdragers meer worden gebruikt in de studio of geleverd door de muziekindustrie dus de bron is al rommel, gooi het dan nog door een compressor en je trekt massa's luisteraars, ja ook op DAB+. :liar:

Ik luisterde vroeger uren naar de radio, iedere dag, maar tegenwoordig staat de tuner er alleen nog maar voor de heb bij. Baggerkwaliteit en veel teveel geklets en reclame, met DAB+ wordt het slechter, niet beter, vrees ik.
Otto

27 nov 2017, 16:44

movieman schreef:De Top2000 komt volgens mij ook in (slechte) MP3-vorm van HDD
Wav.. Sir ;)
movieman schreef: gooi het dan nog door een compressor en je trekt massa's luisteraars
Processor ;)

Flop2000 komt hier niet aan.
Met dat verkrachte geluid ben ik na 20 minuten volledig luistermoe. Probeer eens de Evergreen top 1000 op R5.
Ook daar zit veel rommel in, maar het luistert een stuk aangenamer.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
movieman

27 nov 2017, 17:09

De NDR in Duitsland heeft het beste FM-signaal, vind ik tenminste, ik krijg hem hier helaas niet door, jij misschien wel in jouw regio... Als ik goed naar de kaarten kijk dan zou je de zender in Enschede en hoger met een dakantenne binnen moeten kunnen krijgen...
Plaats reactie