DAB+ verzameltopic

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Turbo.d
Contacteer:

25 jul 2017, 08:02

nu eens wat anders. Gaan jullie als hifi liefhebbers dan ook echt serieus naar radio "luisteren"
Bij mij staat radio vaak aan als achtergrond oid, hetzelfde geldt voor de iPod met 192kb/s MP3 in de auto.

als ik er voor ga zitten om muziek te luisteren staat er een bak met vinyl klaar of een stapeltje CD's. Dus als "radio" vind ik geluidskwaliteit niet het allerbelangrijkste, waar dit bij muziek luisteren wel aan de orde is. Dan luister ik ook naar de instrumenten en probeer ik zoveel mogelijk indivuduele instrumenten te lokaliseren. Dan luister ik actief.

Op dat soort momenten vind ik DSOTM van Pink Floyd gaaf om te luisteren terwijl ik het merendeel van de losse nummers niet zo interessant vind als "radio"

En omdat ik van vinyl geniet, zie je mij ook echt niet met een plastik krasley voor mijn bussie zitten om te laten zien hoe Hip ik wel niet ben met mijn mode artikelen.

Ik heb er ook langere tijd over nagedacht om een mooie portable bandrecorder te zoeken die ik mee zou kunnen nemen. (TC-510-2, Nagra, Uher 4200 report monitor oid) Maar bij mijn busje vind ik dat niet interessant, want op vakantie neemt het (teveel) plaats in en op een meeting hoef ik niet meer zo nodig hip te doen.

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Hoewie Loewie
Contacteer:

25 jul 2017, 08:57

Zoals ik in het begin al schreef, ben ik wel nieuwsgierig naar DAB(+) maar als ik alle verhalen zo lees, dan ben ik er wel huiverig voor om iets op dat gebied aan te gaan schaffen.

Ik denk dat er niks anders overblijft dan met z'n allen maar een zeewaardig schip te kopen, hierop een hele grote zendmast te plaatsen, het ruim helemaal vol te douwen met LP's, een zeer krachtige zender te installeren en met twee platenspelers klok rond uitzendingen te gaan maken op de FM............... Goh, ik krijg zowaar een deja-vu gevoel............ :mrgreen:

Afbeelding
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Turbo.d
Contacteer:

25 jul 2017, 08:58

Radio Veronica, Radio Noordzee, Radio Carolina :think:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
snameroc

25 jul 2017, 09:28

Ik ben voor :D
Bapakpinter
Contacteer:

25 jul 2017, 09:30

Dat is de Mebo II.
Radio Noordzee International.
ruud
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat :think:
http://www.jendela.nl
Will
Contacteer:

25 jul 2017, 09:51

Heerlijk om al die genuanceerde uitingen van frustraties te mogen lezen in dit topic. :evil:
Degenen die nog nooit DAB+ gehoord hebben, maar wel zeker weten dat het drab is. Petje af beste Medefreaks. :?

@Loewie: aan DAB kun je je volgens mij geen buil vallen. Voor minder dan 80 euro heb je een prima ontvangertje en kun je het zelf ervaren. Keuze zat. Ik sluit me bij Otto aan dat je het beste bij de echte merken kunt blijven.

@mae: het voordeel van DAB vind ik vooral dat ik radio kan luisteren naar zenders die er via FM niet zijn (zoals Radio5), in een fatsoenlijke kwaliteit en niet afhankelijk ben van een internet- of kabelverbinding.
Dat voordeel zal natuurlijk verdwijnen als streaming via 4G gratis is.

@Karsten: NPO zendt met 96 en 128kbps, dat zie ik ook op de Dual en de Sony. Wat jouw Pure aangeeft snap ik niet.
Als je signaal 50-75% is heeft dat misschien (?) invloed op het geluid omdat de ontvanger fouten moet interpreteren.
Voor de rest van jouw vergelijking denk ik dat je alle uitgangspunten voor een goede vergelijking negeert. Piet's lessen van (boxen-)vergelijking gaan ook hier op!
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
PatrickVB
Contacteer:

25 jul 2017, 09:55

snameroc schreef:Ik ben voor :D
Ik ook. :D
ADK2525/541(3)/752/762/580/690/421/720/4307/4308(2)/4407/4510/4511/EL3787/EL3302/N2511/DCC900/EM2200(3)/GA212/GA312/GA532/CD1380/CD1482/AR9123/4000DS/4000DSMKII/GX630D/CS1225
N1700/VR2120/VR2220/VR2220F/VK4001/RS2340/VR2350
http://www.tessatronic.nl
Karsten

25 jul 2017, 10:17

Turbo.d schreef:nu eens wat anders. Gaan jullie als hifi liefhebbers dan ook echt serieus naar radio "luisteren"
Zondag, Radio4, Diskotabel; Daar ga ik echt voor zitten. Hetzelfde geldt voor de live-opnamen die Radio6 uitzendt op een paar avonden in de week. Verder doe ik meestal iets anders terwijl de radio aan staat en spits ik af en toe de oren als er iets langs komt dat me raakt. :wink:
Hoewie Loewie schreef:een hele grote zendmast te plaatsen
<knip>
een zeer krachtige zender te installeren
<knip>
klok rond uitzendingen te gaan maken op de FM
:naughty: Da mag nie van de Pliesie! Deh moe de gij toch wéte? :mrgreen:

Maar ik ben ook voor, maar dan wel met twee zenders; Eén analoog FM en één met DAB+ in de hoogste bitrate die de standaard toe laat. 8-)

Maar even serieus en terug on topic:
Will schreef:@Karsten: NPO zendt met 96 en 128kbps, dat zie ik ook op de Dual en de Sony. Wat jouw Pure aangeeft snap ik niet.
De bitrate die werkelijk voor audio beschikbaar is (87 van de 96 en 116 van de 128); Er is nl. ook nog bandbreedte nodig voor zenderinformatie, teksten e.d.
IMG_7509klein.JPG
IMG_7509klein.JPG (28.12 KiB) 2211 keer bekeken
Mijn Roberts geeft ook 96 en 128 aan.
Will schreef:Als je signaal 50-75% is heeft dat misschien (?) invloed op het geluid omdat de ontvanger fouten moet interpreteren.
De ontvangststerkte (balkje) is niet zo spannend maar de signaalkwaliteit die er boven staat (procent-aanduiding) deste meer en die zit meestal boven de 90%. De foutcorrectie hoeft dus kennelijk weinig te doen... :think:
IMG_7510klein.JPG
IMG_7510klein.JPG (28.89 KiB) 2211 keer bekeken
Will schreef:Voor de rest van jouw vergelijking denk ik dat je alle uitgangspunten voor een goede vergelijking negeert. Piet's lessen van (boxen-)vergelijking gaan ook hier op!
Ik had ook liever met één apparaat gewerkt voor FM en DAB+ maar voor de rest is de keten hetzelfde voor beide systemen en heb ik de volumes zo goed mogelijk proberen te matchen. In het stereobeeld in het verschil tussen lage en hoge bitrates zeer goed te horen. Als men voor DAB+ bitrates zou gebruiken die vergelijkbaar zijn met 192Kbps-MP3 dan zou ik zondemeer overstappen ivm de betere S/N! :wink:

25-06-2017: Twee Foto's toegevoegd
Laatst gewijzigd door Karsten op 25 jul 2017, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
ChromeMaximaII

25 jul 2017, 10:26

Turbo.d schreef:nu eens wat anders. Gaan jullie als hifi liefhebbers dan ook echt serieus naar radio "luisteren". Bij mij staat radio vaak aan als achtergrond oid, hetzelfde geldt voor de iPod met 192kb/s MP3 in de auto.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Radio functioneert bij ons uitsluitend als achtergrondvulling of vermaak in de vroege ochtend met slap gebreuzel van Neerlands meest populaire DJ met z'n vriendjes. De tuner heeft in mijn audioset daarom ook de laagste prioriteit; als hij maar gevoelig genoeg is om met een stuk draad wat aan de muur geplakt zit alles te kunnen ontvangen. :) Ik lig niet zo wakker van de mate waarin de diverse audiostreams via FM, DAB+ of IP worden verminkt door processing of andere onheil onderweg moeten ondergaan. Als ik echt voor muziek ga zitten is dat inderdaad met vinyl, cd, tape of flac.
Otto

25 jul 2017, 10:49

Hoewie Loewie schreef:Zoals ik in het begin al schreef, ben ik wel nieuwsgierig naar DAB(+) maar als ik alle verhalen zo lees, dan ben ik er wel huiverig voor om iets op dat gebied aan te gaan schaffen.

Ik denk dat er niks anders overblijft dan met z'n allen maar een zeewaardig schip te kopen, hierop een hele grote zendmast te plaatsen, het ruim helemaal vol te douwen met LP's, een zeer krachtige zender te installeren en met twee platenspelers klok rond uitzendingen te gaan maken op de FM............... Goh, ik krijg zowaar een deja-vu gevoel............ :mrgreen:

Afbeelding

10kw, 15kw... Kan geregeld worden hoor ;)
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
mae

25 jul 2017, 11:17

@turbo.d: serieus luisteren is zeker op de muziekzenders een mogelijke manier van radio consumeren, waarom niet? Het kon altijd wel.

@Will: Ook van papier kun je al een basisoordeel over een systeem hebben. Dat kan inderdaad niet alzeggend en definitief zijn, daarvoor moet je luisteren.
Will schreef: @mae: het voordeel van DAB vind ik vooral dat ik radio kan luisteren naar zenders die er via FM niet zijn (zoals Radio5), in een fatsoenlijke kwaliteit en niet afhankelijk ben van een internet- of kabelverbinding.
Dat is ook de enige reden dat bij m'n moeder zo'n ding in huis is gekomen, maar als het puur om radio 5 gaat is het een cirkelredenering, want die kun je niet meer op AM of FM luisteren juist omdat hij naar DAB moest. Dat telt dus niet mee als voordeel als je het in het geheel bekijkt. En ja het geluid is uit zo'n kleine portable zeker goed genoeg, maar het hikt inderdaad zo nu en dan dus in gebieden met wat slechtere ontvangst? Ik moet toegeven dat ik nog geen doortrekkende pleegeluiden of pleeacoustiek heb gehoord zoals de reclames toch beloofden, maar dat kan aan de kundigheid van WooX innovations B.V. liggen.
Karsten

25 jul 2017, 11:39

mae schreef: Ik moet toegeven dat ik nog geen doortrekkende pleegeluiden of pleeacoustiek heb gehoord zoals de reclames toch beloofden, maar dat kan aan de kundigheid van WooX innovations B.V. liggen.
Met het huidige zendernet is het hier onder de rook van Eindhoven niet moeilijk om zonder bijgeluiden naar DAB+ te luisteren. Ik heb bewust voor Pure en Roberts gekozen omdat deze Engelse merken zeer goede ontvangers bouwen. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat "Digital Radio" daar al langer geleden flink gestimuleerd is en verder is uitgerold dan (tot voor kort) in Nederland. :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
snameroc

25 jul 2017, 11:50

Will schreef:Heerlijk om al die genuanceerde uitingen van frustraties te mogen lezen in dit topic. :evil:
Degenen die nog nooit DAB+ gehoord hebben, maar wel zeker weten dat het drab is. Petje af beste Medefreaks. :?

@Loewie: aan DAB kun je je volgens mij geen buil vallen. Voor minder dan 80 euro heb je een prima ontvangertje en kun je het zelf ervaren. Keuze zat. Ik sluit me bij Otto aan dat je het beste bij de echte merken kunt blijven.

@mae: het voordeel van DAB vind ik vooral dat ik radio kan luisteren naar zenders die er via FM niet zijn (zoals Radio5), in een fatsoenlijke kwaliteit en niet afhankelijk ben van een internet- of kabelverbinding.

@Karsten: NPO zendt met 96 en 128kbps, dat zie ik ook op de Dual en de Sony. Wat jouw Pure aangeeft snap ik niet.
Als je signaal 50-75% is heeft dat misschien (?) invloed op het geluid omdat de ontvanger fouten moet interpreteren.
Voor de rest van jouw vergelijking denk ik dat je alle uitgangspunten voor een goede vergelijking negeert. Piet's lessen van (boxen-)vergelijking gaan ook hier op!
Jammer dat je mij niet noemt.
Voor sommige dingen ben ik voor.
Het is voor vele de vrees dat het moet.
Als het echt beter is reguleerd het zichzelf we willen immers allemaal het beste.
En ja in de auto is het beter en nee ook daar moet sons terug gevallen worden op fm vanwege dekking. Maar voor thuis zie ik nog geen enkele toegevoegde waarde.
Als ik een nieuwe radio koop zal ik proberen er een met dab als extra te kiezen maar ik ga er nu geen kopen omdat dab beter is want in mijn beleving is dat niet in de woonkamer.

Ik kocht in 84 een cd speler omdat ik toen genoeg had van het snel gaan kraken van de platen.
Dat voordeel heeft bij mij dan niet tov fm in de woonkamer, wel deels in de auto.

Nogmaals als het beter is reguleerd het zichzelf daar is geen dwang voor nodig.

Johan
Will
Contacteer:

25 jul 2017, 12:01

Karsten schreef:Ik had ook liever met één apparaat gewerkt voor FM en DAB+ maar voor de rest is de keten hetzelfde voor beide systemen en heb ik de volumes zo goed mogelijk proberen te matchen. In het stereobeeld in het verschil tussen lage en hoge bitrates zeer goed te horen. Als men voor DAB+ bitrates zou gebruiken die vergelijkbaar zijn met 192Kbps-MP3 dan zou ik zondemeer overstappen ivm de betere S/N! :wink:
Die Pure kan toch DAB, FM en internetstreams aan?
En let op: FM is alleen FM als je het uit de lucht plukt. Als het van de kabel komt weet je niet wat de bron is, dat kan per kabelaar verschillen.

Uit het boek "Die mp3 story"
'Die höhere Effizienz von AAC ermöglicht noch niedrigere Bitraten als mp3: Während man bei mp3 eine Bitrate von mindestens 192 kbit/s für sehr hohe Qualität wählen sollte, erreicht man dies mit AAC schon ab 128 kbit/s. AAC erzeugt mit 96 kbit/s gute UKW-Qualität und bereits ab 64 kbit/s akzeptable, wenn auch eingeschränkte Stereo-Qualität. AAC verbessert also die Qualität, beschleunigt den Datenverkehr und spart Speicherplatz. Bei 96 kbit/s kommt AAC auf einen Kompressionsfaktor von 16 : 1. mp3 erreichte bei dieser niedrigen Bitrate nicht die hohe Klangqualität.'

Uittreksel van: Miller, Franz. 'Die mp3-Story.' HANSER, 2015-07-22T08:54:07Z. iBooks.
Er zijn mogelijk auteursrechten op dit materiaal van toepassing.
Karsten schreef:
Will schreef:
De bitrate die werkelijk voor audio beschikbaar is (87 van de 96 en 116 van de 128); Er is nl. ook nog bandbreedte nodig voor zenderinformatie, teksten e.d.
Mis Karsten, de audiostream is 128kbps, niet de Transmissionstream.
Laatst gewijzigd door Will op 25 jul 2017, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
movieman

25 jul 2017, 12:16

De Duitsers beweren ook dat 720p op de satelliet beter is dan 1080i, niets is minder waar in mijn ogen, vergelijk de BBC maar eens met het ZDF of zo... Werelden van verschil, in het voordeel van de Britten! Op de Astra's wordt al een hele tijd geklooid met diverse "out-of-standard" formaten met alle nare gevolgen van dien. Video schijnt overigens veel beter te zijn te comprimeren dan audio. Onze oortjes zijn toch blijkbaar iets gevoeliger dan de oogjes...
Plaats reactie