DAB+ verzameltopic

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Otto

20 jul 2017, 11:00

Uit: Nieuwe aanwinsten.

Otto schreef:Vandaag aangeschaft, een DAB+ en FM radio, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Uiteraard (voor de meeste) van het verkeerde merk.
Waar je bij dit soort radiootjes tegenaan loopt is dat de hoofdtelefoon aansluiting mono is wat doorlussen naar de bestaande stereoinstallatie onmogelijk maakt. Deze is uiteraard stereo en klinkt op het ingebouwde speakertje ook nog eens krachtig en erg goed.

Afbeelding

Afbeelding

Hoewie Loewie schreef:Ik ben benieuwd naar je bevindingen Otto want ik ben ook al een tijdje benieuwd naar DAB(+). :think:

TDrogt schreef:Wat ik wel weet is dat het ontvangst, waar ik woon, nog niet geweldig is :roll:
Als het werkt klinkt het goed, maar zodra ik binnen wil luisteren valt het signaal steeds weg...
Laatst gewijzigd door Otto op 20 jul 2017, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Otto

20 jul 2017, 11:20

Het ligt er helemaal aan waar je woont natuurlijk. Zelf woon ik hemelsbreed 7km van de toren Hilversum. Over de ontvangst niet te klagen. Bij m'n vriendin in Alphen a/d Rijn staat ook op steenworp afstand een toren met een zender.

Over de geluidskwaliteit, wat denk ik de meeste interesseert zijn de meningen verdeeld.
Wat ik er zelf over kan zeggen is dat de publieke en de regionale zenders gewoon goed klinken.
Men gebruikt een andere aanvoer dan op de FM zenders te horen is. Aanzienlijk meer dynamiek.
Lokale en commerciële zenders laten nog wel eens te wensen over maar ik ga er vanuit dat het op termijn wel goed zal komen. Zelf luister ik altijd Radio M Utrecht, die klinkt uitstekend.

Buiten en in de auto is de ontvangst goed.
De ontvangst binnenshuis niet overal. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de ontvangst op de eettafel goed is en in de vensterbank niet. Wat eigenlijk andersom zou moeten zijn :lol:

Wat mij ook wel opvalt is dat de meeste "Retro Design" radio's ondermaats presteren.
Steeds maar heen en weer schuiven met de radio tot je ontvangst hebt.
Ik had bij de verkoper de luxe om maarliefst 14 verschillende modellen uit te proberen.
Conclusie: De gerenommeerde merken presteren toch het beste.
DAB.JPG
Wat ik hier momenteel in Alphen a/d Rijn ontvang is:
100% NL
538
538 top 40
Amor FM (hindoestaans)
Arrow classic rock
BNR nieuwsradio
Classic fm
Dance Radio
Efteling kids radio
Fresh fm
Groeistad radio
Groot nieuws radio
Hot hits radio
Impact am
LXclassics
NH Radio
NPO R1
NPO R2
NPO3
NPO3 Alternative
NPO3 KX radio
NPO FunX
NPO FunX Dance
NPO R4
NPO R4 Concertzender
NPO R5
NPO Soul & Jazz
NPO Sterren.nl
Omroep Flevoland
Omroep West
Qmusic
Qmusic nonstop
Radio 10
Radio 10 60's & 70's
Radio Gelderland
Radio M Utrecht
Radio Maria
Radio Paradijs (1584am Utrecht)
Radio Veronica
Retro Hits
Sky Radio
Sky Radio Hits
Slam FM
Sleutelstad FM
Studio Alphen
Sublime FM
Ajala Radio (hindoestaans)
Unity FM
Vahon Radio
Wild Hitradio

Al met al een redelijke keuze.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Will
Contacteer:

20 jul 2017, 12:00

DAB+ gebruik ik al meer dan een jaar. Ik ben er heel tevreden over. Al zie (en hoor) je dat sommige commerciele of nieuws-zenders kiezen voor lage bitrate en dat valt op, al is het niet hinderlijk voor behangradio zoals Radio10 Gold (60-70 themakanaal).

Begonnen met een Dual tunertje (type DAB 2A, 60 eur) dat je op een versterker moet aansluiten. Daar ben ik best tevreden over, al moet je de volumeregeling van dat tunertje niet gebruiken omdat je op het lage niveau digitaal gerommel hoort. Voor rechtstreeks aansturen van MFB's dus niet geschikt. Voor gebruik aan de versterker is er geen centje pijn en gebruik ik deze het meest.

De ontvangst binnen is goed met de bijgeleverde draadantenne.
Zelfde zenderlijst als Otto (dat kan niet anders voor NL)
Belgie lukt binnen ook nog aardig, al is daar het meeste nog DAB.

Hang ik de Dual aan een buitenantenne (vhf) dan komt er nog een hele resem aan duitse zenders bij.
Intussen begint Belgie ook met DAB+ (DAB gebruiken ze nog steeds) en hoor ik duidelijk de verschillen tussen beide systemen.

Later een Sony draagbaar radio radiootje aangeschaft (type XDR-S40DBP, 65 eur) en de ontvangst daarvan is zo goed dat ik de antenne meestal niet eens hoef uit te schuiven. De oortelefoonaansluiting van deze is wel stereo en het interne luidsprekertje geeft een erg plastik geluid.
Het ding heeft een groot nadeel, het vreet batterijen en op accu's werkt het niet! Vier uur luisteren op 4 penlites. Voor buiten dus nauwelijks geschikt. Gelukkig zat er een netadapter bij, ik wist meteen waarom.

Edit: typenummers toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Will op 20 jul 2017, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Otto

20 jul 2017, 12:15

De Sony XDR-P1DBP doet het 20 uur op de ingebouwde accu met een hoofdtelefoon en 15 als je de luidspreker gebruikt.
Opladen gaat via een meegeleverd micro-USB kabeltje. Een adapter zat er niet bij.
Dus los gekocht voor €4,95-
Het plastic geluid wat je omschrijft herken ik niet, waarschijnlijk is dit model afhankelijk.
In mijn exemplaar zit een luidsprekertje van pakweg 3cm doorsnee en de meeste reviews op internet spreken over een erg goed en krachtig geluid voor het formaat, uiteraard kan ik dat beamen.
De specs zeggen 1,5w luidsprekervermogen, meer dan genoeg voor huis tuin en keuken gebruik.
Een externe antenne wil ik nog proberen al denk ik niet dat het wat toe zal voegen.
In het midden en zuidwesten van het land zullen buitenlandse zenders niet echt doorkomen.
PeterG

20 jul 2017, 12:24

Ik heb al een tijdje een Argon iNet 6+ ontvangertje, prima ding en zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Ik hoef geen FM meer...(behalve dan voor de lol :)
mae

20 jul 2017, 13:09

Will schreef: Begonnen met een Dual tunertje (60 eur) dat je op een versterker moet aansluiten. Daar ben ik best tevreden over, al moet je de volumeregeling van dat tunertje niet gebruiken omdat je op het lage niveau digitaal gerommel hoort. Voor rechtstreeks aansturen van MFB's dus niet geschikt. Voor gebruik aan de versterker is er geen centje pijn en gebruik ik deze het meest.
Juist bij MFB's kun je de boel toch zo instellen dat je bijvoorbeeld alleen de bovenste helft van de volumeregeling van de tuner gebruikt?

On-topic: de batterijduur valt me nog mee, Sony lijkt 11 uur voor DAB en 9 uur voor FM aan te geven (Hoe ze dat nou voorelkaar krijgen, snap ik ook niet, je zou hooguit andersom verwachten of een groter verschil).
Otto

20 jul 2017, 13:34

Geen idee waar je dat leest,
Op de site van Sony zie ik toch duidelijk:
Batterijlevensduur bij gebruik van een speaker20 uur (met hoofdtelefoon); 15 uur (met speaker)
Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen FM of DAB+
Karsten

20 jul 2017, 13:41

Hier al een hele tijd (sinds 2013 ofzo) een Roberts RD60 Revival, Pure Evoke 1S Marshall en als laatste aanschaf een Pure Evoke Flow. Bij de beide Pure’s heb ik ook de bijpassende externe luidspreker en batterypack aangeschaft. Alle drie hebben ze een stereo hoofdtelefoon- en lijnuitgang.
Na de overgang van DAB naar DAB+ was de geluidskwaliteit eerst slechter (Radio4 op 64kBs AAC! :shock: ). Inmiddels is dat iets van 112kBs geworden. Qua s/r is het natuurlijk beter dan FM maar qua stereobeeld klinkt een beetje serieuze Hifi-tuner gewoon écht beter in de huiskamer, maar goed; Daar is DAB+ ook niet voor bedoeld. :wink:

P.S. Als ik mij goed herinner is er toch al eens een topic over DAB(+) aangemaakt? :think:

21-7-2017: Typenummers gewijzigd/gecompleteerd.
Laatst gewijzigd door Karsten op 21 jul 2017, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Otto

20 jul 2017, 13:48

Gek, de gemiddelde FM zender heeft 55db kanaalscheiding, echt niet meer.
DAB+ zou qua kanaalscheiding juist beter moeten zijn.

Er zijn ook huiskamer tuners :mrgreen: KLIK
Karsten

20 jul 2017, 14:01

Otto schreef:DAB+ zou qua kanaalscheiding juist beter moeten zijn.
True; Waarschijnlijk heeft het met de resolutie in het tijd- en spanningsdomein te maken... :think:
Bij klassiek hoor je via DAB(+) echo's in de zaal "stapsgewijs" tussen de speakers heen en weer gaan. Bij FM via de kabel is dat vloeiender en klinkt de zaal breder en dieper.
Luister ik via internet naar R4 (Evoke Flow) dan klinkt het net zo mooi als analoog via de kabel.
Otto schreef:Er zijn ook huiskamer tuners :mrgreen:
Weet ik, maar dan ga ik liever over op digitale RTV en knubbel die tuner digitaal aan één van de externe DAC's of de Marantz surround receiver. :wink:

P.S. Andere topics gevonden: viewtopic.php?f=2&t=7883&hilit=Evoke en viewtopic.php?f=4&t=6281&hilit=Evoke
Otto

20 jul 2017, 15:19

Surround in welke opzet dan ook heeft mij nooit aangesproken. Ook niet met films.
Maar dat is persoonlijk. Je weet hoe ik hier luister, inmiddels is daar een bijpassende B&W acoustitune sub bij gekomen en een set F9638 MFB's. Op de eerstgenoemde hoor ik dat "echte" subtropische laag waar ik lang naar heb gezocht. De getoonde DAB+ ontvanger hangt nu aan de versterker en dat klinkt zo veel beter dan FM.
Daar heb ik tegenover gezet: AKAI AT-2600 en de Marantz ST 6000 PRO
Yde

20 jul 2017, 16:35

Otto schreef:Er zijn ook huiskamer tuners :mrgreen:
Met internet streamen wordt het nog interessanter, dan heb je echt alles wat maar te ontvangen is.
Karsten

20 jul 2017, 16:48

Yep; Zo heb ik onze Robert geattendeerd op een tuner/streamer/CD-apparaat van Yamaha (of was het nou iets van Onkyo :think: ). Volgens mij is hij er wel tevreden over. :wink:

Toevoeging: Het is de Yamaha CD-NT670D https://www.hificorner.nl/yamaha-cd-nt670d.html . Draadje van Robert over de "alleskunner": viewtopic.php?f=11&t=7996&hilit=Yamaha+NT
@ Otto: Het ding heeft ook DAB+ :wink:
gromsound
Contacteer:

20 jul 2017, 17:38

Aan mijn ervaringen met DAB+ hoef ik nog niets toe te voegen:
viewtopic.php?f=1&t=2027&p=139125&hilit ... ta#p139116
het is nog steeds volkomen knudde in de oost. dekking loopt weer jaren achter met de west, zie digitenne. De 702/423 set in de werkplaats speelt nog steeds 8h per dag probleemloos en in HiFi, op een metertje draad achter de kast.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc

20 jul 2017, 17:43

In de auto vind ik het helemaal geweldig. Als ik nu in een auto rijd met een fm radio dan weet ik weer dat ik niet meer terug wil.
Plaats reactie