651 manual tuning zit vast

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot! En Philips heeft een hoop mooie gemaakt :-)

Moderator: Moderators

651 manual tuning zit vast

Berichtdoor Harry op vr jan 29, 2010 2:10 pm

Nu ik toch mijn 651 open had voor het vervangen van de verlichting wilde ik ook nog eens kijken naar de vastzittende manual tuning. Het blok met de afstemcondensator is geen beweging in te krijgen. Wat is de aanbevolen oplossing? Grof geweld is al getest :) Kruipolie, tunerspray of iets anders? En moet ik dan dit blok eerst verwijderen? De AM hoeft niet intact te blijven.
Harry

Re: 651 manual tuning zit vast

Berichtdoor Thomas op vr jan 29, 2010 2:57 pm

Flink volspuiten met WD40 en dan koffie gaan drinken. Met een half uurtje moet er wel weer beweging in komen ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin

Berichtdoor Harry op vr jan 29, 2010 4:10 pm

Dank je, Thomas! Maar dan moet dat blok er toch wel uit lijkt me, voor de niet-sleutelaar :D toch een iets groter klusje omdat dan ook de bedrading er af moet. En ik heb hier geen werkplaats, vanavond visite dus moet de tafel weer leeg zijn :( Komt op het lijstje met "niet-acute werkzaamheden".
Vandaag wil ik ook liever nergens meer aan prutsen. Heb net mijn via MP gekochte Creek hoofdtelefoonversterker opgehaald op het postagentschap en wil daar verder naar luisteren. Was niet goedkoop maar wauw, wat een geluid!
Harry

Berichtdoor Thomas op vr jan 29, 2010 4:24 pm

Nee hoor, hoeft er niet uit. Gewoon met beleid een beetje tussen die platen spuiten. Overtollig materiaal kun je met keukenpapier wegvegen. Beetje draaien en doen en dan komt het helemaal goed ;) WD40 is niet agressief, dat scheelt een boel.
Thomas Baur
Thomas
Site Admin

Berichtdoor Harry op vr jan 29, 2010 4:49 pm

Da's mooi! Dan komt het nu wat verder naar voren op dat lijstje :)
Harry

Berichtdoor Raicho op vr jan 29, 2010 7:48 pm

Kijk ook eens naar de lagerbusjes waar het het asje in draait. Die ook daar wat WD40 op, voor verdere behandeling, zie het recept van Thomas. Tussen de platen hoort gewoon lucht te zitten. Bij elkaar vormen de platen een variabele condensator.

Succes!

Mark V.
Raicho

Berichtdoor Harry op za jan 30, 2010 10:03 am

Lijkt me een goed idee Mark, die lagerbusjes zal ik zeker meenemen. Uiteraard hoort er in de variabele condensator alleen lucht te zitten en geen WD40 maar zoals ik al schreef, als de AM na de behandeling niet meer werkt is dat niet erg. Kan me niet herinneren wanneer ik in Nederland voor het laatst AM heb geluisterd.
Harry

Berichtdoor Thomas op za jan 30, 2010 11:39 am

Harry schreef:Lijkt me een goed idee Mark, die lagerbusjes zal ik zeker meenemen. Uiteraard hoort er in de variabele condensator alleen lucht te zitten en geen WD40 maar zoals ik al schreef, als de AM na de behandeling niet meer werkt is dat niet erg. Kan me niet herinneren wanneer ik in Nederland voor het laatst AM heb geluisterd.

675 Radio 10 Gold :) En Arrow zat ook een tijdje op de AM, toch?
Thomas Baur
Thomas
Site Admin

Berichtdoor Harry op za jan 30, 2010 1:24 pm

Daar noem je toevallig precies mijn favoriete zenders op, Radio 10 gold en Arrow zijn samen met SkyRadio de eerste 3 onder de presets. Maar op de AM heb ik ze nooit beluisterd, ze zitten hier al lang op de UPC kabel. AM luister ik ook liever op de transistorradio dan op de HiFi, sfeertje zoals vroeger met Radio Noordzee, Veronica, Luxemburg :)
Harry

Keer terug naar Tuners