22RH520 defect linker kanaal

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
westl374

07 mar 2019, 23:49

goedenavond allemaal.

vanaf afgelopen winter ben ik in het bezit van een 22RH520. Ik wist van tevoren dat het Linker kanaal niet werkte, maar ik dacht/hoopte dat wel te kunnen fixen. Ik ben geen expert op het gebied, maar met enthousiasme en goede wil kom je een eind.
ik heb inmiddels de transtoren, weerstanden van de linker eindtrap vervangen en de revisie condensator set van de site vervangen.
Het linker kanaal werkt echter nog niet. :-(

de spanning van de rechtertrap weerstanden is ongeveer 9-10 Volt (net als voor de vervangingen van de transistoren. Het lijkt er op dat de spanning voor de eindtrap te hoog is (3Volt ipv 0,2Volt?) Heeft iemand ervaringen met dit soort problemen van deze versterker en nog tips?
ik hor het graag,

grts, Adriaan
niet heel deskundig, wel heel enthousiast
Will
Contacteer:

08 mar 2019, 18:14

Welkom op het forum :)

Een verwarrend verhaal... :think:

Je noemt spanningen, waar heb je die gemeten?
Het linkerkanaal is kapot. In het tweede deel heb je het ineens over de rechterkant?

Heb je de bias gecontroleerd? Worden de transistoren heel erg warm? Is dat verschillend voor de kanalen?

Uit eerdere berichten op het forum kun je nog gokken dat de bias transistor (TS433) of de stuurtransistor (TS435) kapot is. Maar dat is een gok van op afstand.
Het kan heel wat anders zijn.

Het vervangen van onderdelen zonder dat je weet wat er kapot is leidt meestal tot niets of tot nog meer schade. Heb je de onderdelen achteraf gecontroleerd of ze kapot waren?

Als je er niet uit komt kun je nog naar een MFB freaks servicepunt gaan en de 520 laten repareren.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
westl374

12 mar 2019, 23:37

beste Will, bedankt voor de reactie, excuses voor mijn niet zo strakke relaas...
ten eerste heb ik wellicht wat veel hooi op de vork genomen.. :-( ik ben bij lange na geen expert of deskundige, hoogstens een enthousiaste liefhebber...
De spanning na de weerstanden 750/754 van het rechterkanaal is ongeveer 17 Volt; dat komt overeen met de waardes uit het schema. De spanning na de weerstanden 749/753 is ongeveer de helft 8-9 Volt. is dit nog een aanwijzing voor een bepaald defect?
maar goed: het gaat dus om het linkerkanaal: de transistoren die al zijn vervangen waren niet alle defect, maar omdat ze alle 4 in het transistor pakket zaten zijn ze alle vervangen, dat geldt ook voor de condensatoren.
de transistor 435 is mi defect, op basis van metingen met multimeter. Deze zal ik ook vervangen; wellicht dat dat resultaat geeft.

dus; als iemand tips heeft voor een beginneling: top, zo niet: helaas: dan zoek ik rustig zelf verder.

mvg, Adriaan
PS: ik zocht naar een introductiepagina op het forum: maar die kon ik niet zo 1-2-3 vinden.
niet heel deskundig, wel heel enthousiast
Janjanse

13 mar 2019, 14:46

Hallo Adriaan, welkom op het forum. Er is geen echte introductie pagina. Nieuwkomers willen nog wel eens in de koffiecorner een topic plaatsen. Maar maakt niet uit, ik heb het ook verzuimd en begon ook direct met m'n probleem. Lijkt een beetje op het jouwe, alleen had ik een rh 720. Ik ben precies op jouw manier te werk gegaan. En ik kreeg ook een standje van Will. :D Eerst zoeken en meten, daarna pas repareren!!. Het is bij mij goedgekomen(met die 720, de rest......?) Ik heb er nog steeds geen verstand van. In ieder geval succes en veel plezier hier.
Te veel
Will
Contacteer:

14 mar 2019, 10:26

...Ik ben precies op jouw manier te werk gegaan. En ik kreeg ook een standje van Will. :D Eerst zoeken en meten, daarna pas repareren!!. Het is bij mij goedgekomen(met die 720, de rest......?)...
Ja, mijn afkeur van het homeopatisch vervangen van componenten is hier inmiddels wel bekend :lol:
Mooi dat het met de 720 nog gelukt is.
...
De spanning na de weerstanden 750/754 van het rechterkanaal is ongeveer 17 Volt; dat komt overeen met de waardes uit het schema. De spanning na de weerstanden 749/753 is ongeveer de helft 8-9 Volt. is dit nog een aanwijzing voor een bepaald defect?
Je kan de stromen door de zekeringen van de eindtrappen eens meten. Zekering eruit, multimeter in de stand Ampere en let dan goed op waar je de stekkers van de meetsnoeren moet in steken. De meter sluit je dan aan in plaats van de zekering. Je moet dan ca 250mA meten.
Met het potmetertje R729 (L en R730 voor R)kun je dat voorzichtig bijregelen.

Ik verwacht dat het linker kanaal veel minder stroom loopt. Kijk bij het verdraaien van het potmetertje of en hoe de waarde verandert. Verandert die onregelmatig, dan kan het potmetertje rot zijn. Anders verdenk ik T435 en T433.

Let er op dat er een terugkoppeling in zit. Als de uitgang de verkeerde spanning heeft (en dat is nu zo) dan is het teruggekoppelde signaal ook van slag. T431 krijgt nu de verkeerde spanning op de emitter, wat weer gevolgen heeft voor de instelling van de eindtrap...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Fotohuis
Contacteer:

14 mar 2019, 11:23

Je moet goed weten wat je doet in zo'n eindtrap anders wordt de schade alleen maar groter. Bovendien als het probleem nog steeds aanwezig is, is de kans dat je een nieuwe set eindtransistoren opnieuw gaat opblazen >90%.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Plaats reactie