F4610 Thifi unit 1-SP-i kapot

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert1964

23 feb 2019, 12:53

Beste forumleden,

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het ceramische plaatje (dikke film unit) dat in de eindversterker van de F4610 gemonteerd zit tussen de twee vermogenstransitoren op de printplaat (tegen de koelribben)
Het is een vierkant wit printplaatje waarop een aantal SCMD's zitten en dient voor de beveiliging voor oversturing van het uitgangsvermogenen het instellen van de eindtrap. (volgens de service manual).
Ik heb al verschillende F4610 onderhanden genomen en kom veel tegen dat deze kapot zijn. Dit wil zeggen plaatje is compleet gebroken of gebarsten.
Nu heb ik van twee kapotte versterkers al een goede kunnen maken, maar ik heb intussen al vier eindversterker printplaten liggen met zo'n kapot plaatje.

Wat ik graag zou willen weten:
Weet iemand of deze printjes nog ergens te krijgen zijn (Thifi unit 1-SP-i 4822 214 50267)
Als je het Philips 12Nc intikt kom je op een Amerikaanse site uit...

Kent iemand een vervanger voor deze print? Misschien na te maken met "normale" componenten?

Heeft nog iemand deze plaatjes liggen en wil er afstand van doen?

Ik neem aan dat dit printplaatje alleen kapot gaat door termische belasting. (te veel vermogen door dit plaatje of koelribben van de transistoren te warm geworden)
De rest van de componenten lijken namelijk niet kapot te zijn.

dikke film unit.PNG
dikke film unit.PNG (117.62 KiB) 884 keer bekeken

Groetjes, Bert
When nothing goes right, go left.
MGf

24 feb 2019, 12:22

Oei, dat kan nog wel eens lastig worden.

Ga er maar vanuit dat zoiets niet meer te krijgen is of heel snel zeldzaam (duur) wordt.
Is er een schema bekend van dit printje?
Want dan is het wel na te bouwen.
Of eventuele een werkende uit tekenen.
Andere optie is de pinout te achterhalen en op basis van de werking iets nieuwe ontwerpen.
Allemaal wel veel werk, maar misschien wel de moeite waard en wellicht ook interessant voor in de webshop. Dan kan je misschien nog wat aan ontwikkelkosten eruit halen.
~ Mark ~
Soldeerbout, schroevendraaiers en een hamer.
snameroc

24 feb 2019, 12:43

Heb ze nogniet defekt gehad. Maar ik kan mij voorstellen als de eindtorren eraan gaan dat het plaatje meegenomen wordt. Om de reden van zeldzaamheid van de dikkefilm module heb ik mijn 2e 4516 nooit weggedaan. Nabouwen zou meer kosten dan ik voor mijn 2e 4516 kon krijgen.
mae

25 feb 2019, 13:01

Zit niet ingegoten dus een schema optekenen zou in elk geval moeten lukken.
snameroc

25 feb 2019, 16:07

Volgens mij staat het schema gewoon in de manual. Alleen de transistor nummers ontbraken denk ik.
Plaats reactie