Philips 578 met defecten

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Post Reply
Bart v Berne

Philips 578 met defecten

Post by Bart v Berne » 10 Feb 2019, 21:56

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Philips 578 eindversterker.
Deze moet in zijn geheel opgeknapt worden, 4 eindtrappen zijn opgeblazen, en het linkse aanstuur board is defect, en ook het protection board heeft 2 gesmolten relais.

Kortom, veel werk...maar deze versterker is het waard om hem weer tot leven te wekken, zeker gezien hij er heel netjes uitziet.

Maar nu het probleem......de relais......
In het schema staat aangeven dat er 2 relais zijn ( k301 en K302 )....voor zover ik kan zien werken deze relais op 12 volt. ( 14,4 volt in het schema ) en ze zijn 1000 ohm per stuk.
Verder kan ik helemaal geen technische informatie vinden om deze relais te vervangen.

Kan iemand mij een tip geven welke relais ik nu kan gebruiken ? en klopt het dat de relais 12 volt zijn ?

Vast bedankt voor de moeite, en vast bedankt voor iemand die me kan helpen.

Met een vriendelijke groet,
Bart

MGf

Re: Philips 578 met defecten

Post by MGf » 11 Feb 2019, 22:43

Het meest makkelijke:
Oude eruit, typenummer aflezen en zelfde type of vervanger erin zetten.
~ Mark ~
Soldeerbout, schroevendraaiers en een hamer.

Bart v Berne

Post by Bart v Berne » 17 Feb 2019, 22:17

Hallo MGF,

Dat zou inderdaad makkelijk zijn, echter de kapjes dus ook het type is compleet weg gesmolten.
Kan dus nergens een type nummer vinden, ook in de lijst met part nummers kan ik niet achterhalen welke relais ik nu kan gebruiken.

Met vriendelijke groet Bart

Bart v Berne

Post by Bart v Berne » 19 Feb 2019, 22:20

Hallo Remi,

Bedankt voor uw reactie.

U zat dus met het zelfde dilemma als ik....ook ik heb gedacht aan een 24v relais want deze zijn vaak wel 1000 ohm.
Ik heb van dat protect printje alle transistors getest en zijn goed, ook zijn alle condensatoren verwisseld.
2 diode`s waren defect en zijn nu ook gewisseld.

Momenteel ben ik aan het denken om een voltage step-up printje te plaatsen.
12 volt in naar +/- 20 volt uit.....Daarmee zou ik dan 24 volt relais kunnen gebruiken.
Helemaal zeker ben ik daar niet van, maar dit ga ik wel testen voordat ik dat daadwerkelijk ga gebruiken.

Mocht er nog mensen zijn die tips`s hebben hoor ik dat graag, dit is enorm leerzaam zo`n project.

Met vriendelijke groet

Bart

Post Reply