FA 950 probleem

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
trabke

02 feb 2019, 10:21

ik heb vrij recent een FA 950 bemachtigd, de eindtrappen waren vernieuwd en verder zeer mooie toestand.
Heeft het een hele tijd goed gedaan, onlangs prulde onze kleinste eraan (was er niet bij) steekvlam en gedaan met kanalen A en B, de rest is nog OK (verlichting, natuurlijk geen geluid), glaszekeringen op versterker print doorgebrand, reeds vervangen maar heeft niets uitgehaald, ik zie ook nergens geen elco die ontploft is of zo. Iemand tips waar ik verder moet gaan zoeken of gelijkaardige ervaring gehad, ik hoor het graag, want de winkel waar ik destijds de rest van men 900 set gekocht heb doet zelfs geen service meer. En ik wil dit pareltje echter niet zonder meer weggooien
snameroc

02 feb 2019, 10:23

Eindtransistors doormeten met universeel meter.
Karsten

02 feb 2019, 13:38

...en vervolgens de emitterweerstanden, drivers, schakeldiodes voor het klasseG-gebeuren; Eigenlijk de hele eindversterkerschakeling dus.
Als je het niet aan durft dan is er altijd nog de mogelijkheid om een servicepunt op te zoeken :wink: :
http://www.mfbfreaks.com/reparatie-en-s ... icepunten/
Zo'n FA950 is te mooi om de zegen te geven, hé Johan?
Meten is weten en weten wat je meet.
esgigt

02 feb 2019, 13:50

Valt enigszins te achterhalen wat die kleine eraan "gepruld" heeft? Zo nee, wordt het foutzoeken vanaf het begin.

Het feit dat de zekeringen geklapt zijn, geeft al te denken.
Om te beginnen: Apparaat UIT en los van het net!

Ga daarom eerst met een multimeter (ohm stand) alle eindtransistoren na om te kijken of die een kortsluiting vormen. Zijn er eindtransistoren kapot: vervangen inclusief de drivers. Kijk dan ook of de passieve componenten rond die drivers en eindtransistoren nog in orde (binnen spec en niet bruin of zwart) zijn. Daarna verder zoeken bij de andere transistoren.

Pas als alles goed gemeten is, met een kleine gloeilamp (40W) in serie met de versterker opstarten. Het voordeel daarvan is dat als de versterker nog kapot is, niet alles wat je erin gezet hebt direkt uitklapt. Meet daarbij de voedingsspanning van het apparaat.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
movieman

06 feb 2019, 13:02

Als je op de knopjes duwt of eraan draait dan kan er volgens mij niks stuk gaan. Heeft je kleine rakker misschien met een koperdraadje zitten experimenteren achter aan de connectoren of zo? Als je eindtorren vervangt dan moet je de ruststromen opnieuw afstellen, kans is groot dat dit niet is gebeurd en hierdoor de versterker overbelast is geraakt, dan knalt het inderdaad als je het volume te ver open gooit. Heel vaak zit de netschakelaar los in de print bij deze apparaten, hier kan ook de oorzaak liggen. Soms willen de vermogensweerstanden (de dikke groene) wel eens defect raken. Kwestie van meten = weten.
Karsten

06 feb 2019, 15:56

meten = weten.
...en gissen is missen, hé Movieman? :wink:
onlangs prulde onze kleinste eraan (was er niet bij) steekvlam en gedaan met kanalen A en B,
Steekvlam duidt op een flinke kortsluiting; Heeft die kleine er misschien iets vloeibaars in gekiept? :think:
Anyway; Zie mijn eerdere bijdrage: Alles moet goed door worden gemeten adv. het schema door iemand met verstand van audio-elektronica :!:
Als je een (globale) locatie invult in jouw profiel, "trabke", dan kunnen we wellicht wat gerichter iemand aanbevelen die een beetje bij jou in de buurt woont. De MFBfreaks-knutselsmurfen zitten van Vaals/Kerkrade via Breda/Den Bosch tot Arnhem/Lochem. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie