Philips F4202 rechterkanaal zeer zacht geluid

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

07 feb 2019, 20:36

De zaken ook eens even op een rijtje zetten, wat weten we nu uit al dat getest:
  • doorverbinden van de middencontacten (lopers) van de balanspotmeter geeft links en rechts geluid:
    Het is dus niet de eindversterker.
  • Doorverbinden van B506 met midden balanspotmeter rechts (sectie B, achterste deel) geeft rechts geen geluid.
    Het is dus NIET de balanspotmeter
  • Indrukken van de MONO toets geeft geen resultaat:
    Het zit dus NA de Mono toets
Wat kun je nu nog testen?
  • Doorverbinden van de middencontacten van de volumepot (aan de printzijde, niet boven op de volumepot)
    Geen resultaat: het zit achter de volumepot: Dan blijft enkel nog de print en de bedrading over
    Wel geluid: vrijwel zeker de volumepotmeter, ga naar de volgende test.
  • Doorverbinden van de signaalkant van de volumepotmeter
    Geen geluid (en vorige stap wel geluid): vrijwel zeker de volumepotmeter
    Wel geluid: de volumeprint zelf
Als het de volumepotmeter is: die kan uit elkaar. Je hebt alleen de pech dat het de achtersectie is en daar is het nogal een gefröbel om de lipjes te verbuigen.

Ook nog leuk om even bij stil te staan: Wat hebben we nu voorkomen met al dat testen:
- Het zinloos vervangen van de eindversterker-module
- Het zinloos vervangen van de balanspotmeter
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
pbrem

07 feb 2019, 21:32

Hoi Will,

Mooi en duidelijk samengevat! De middelste contacten van de volumepotmeter verbinden geeft goed geluid op beide kanalen! De 2e test Het doorverbinden van de signaalkant van de volumepotmeter is me nog niet helemaal duidelijk. Welke punten moet ik dan doorverbinden? in de a en b sectie de pin waar het signaal binnenkomt?

Ga het morgen proberen af te ronden!
snameroc

07 feb 2019, 21:42

Een volume potmeter heeft op de print per kanaal drie pootjes. De midelste is signaal uit dat had je al door. Als je volume op minimum draaid verbind de potmeter de middelste met de massa. (Je ziet op de print dat van beide kanalen de massa van links en rechts al doorverbonden zijn)Als je volume op maximaal zet wordt de middelste pin verbonden met de signaal in pin. Als je die 2 signaal in pinnen van bijde doorverbind en je hebt dan geen geluid op bijde kanalen is potmeter stuk. Op de foto vsn de soldeerzijde zijn dat de bovenste 2 pootjes van de potmeter.

Een moeilijk geschreven verhaal maar goed lezen en berideneren en je snapt het wel.
pbrem

07 feb 2019, 22:16

Dankje, duidelijk verhaal. Ga het morgen proberen!
pbrem

08 feb 2019, 14:36

Beste mensen,

Tips opgevolgd:

- Signaalpinnen volumepotmeter verbonden. Prima geluid L+R!
- Volumepotmeter moet dus defect zijn

Ik was al gewaarschuwd dat het loshalen van de achterkant (R) van de potmeter lastig zou zijn omdat je moeilijk aan de lipjes kunt komen waarmee hij vastgeklemd zit. Omdat ik niks te verliezen had heb ik de popnageltjes waarmee hij aan het voorste deel vastzat voorzichtig opgeboord zodat ik aan het achterdeel kon komen. Na het openmaken hiervan wacht mij een grote verrassing! De "sleper" ligt gewoon los in de potmeter. Blij dat ik de fout gevonden heb maar ook een klein beetje teleurgesteld dat hij nog niet werkend aan mijn verzameling toegevoegd kan worden.

Hebben jullie nog een tip voor mij of en waar ik zo'n potmeter nog kan kopen?

Ik lees het volgende achterop de potmeter:
20K+80K
904 46
CO
Bijlagen
IMG_8210.JPG
Typenummer volume potmeter
IMG_8211.JPG
Sleper afgebroken links onder in beeld
Will
Contacteer:

08 feb 2019, 15:28

Apart, een afgebroken loper ben ik niet eerder tegen gekomen :think:

Zo een potmeter kopen is net het probleem. De loudness aftakking (80-20) die er op zit vind je bijna niet.
Het is trouwens opvallend dat de servicemanual een 95-5 aangeeft. De aftakking mag je dus met een behoorlijke korrel zout nemen.

- doe hier een oproep, misschien heeft een medefreak er een in een bakje liggen.

- probeer de loper te repareren, je kan die loper aan het draaiende deel solderen.

- Probeer een zelfde type potmeter te krijgen en verwissel het kapotte deel (ik zal eens in mijn rommelbakje kijken)

- vergeet de loudness mogelijkheid en gebruik een normale 100k log stereo potmeter.
snameroc

08 feb 2019, 17:01

Als je nu hej plaatje waar de loper aan zit van het plastik haalt en vervolgens de twee delen aan elkaar soldeerd, vervolgens het geheel terug plaatst. Ik denk dat mij dat wel zou lukken.
pbrem

08 feb 2019, 19:15

Heren, wederom bedankt voor de tips! De "sleper"(wellicht heeft het ding een andere naam) heb ik er weer aangesoldeerd. Nu even kijken of ik het ding weer goed in elkaar krijg en dan kijken wat het gaat worden. Spannnend! ik hou jullie op de hoogte!
Bijlagen
IMG_8214.jpg
Sleper weer vastgesoldeerd in potmeter
IMG_8214.jpg (53.51 KiB) 391 keer bekeken
Will
Contacteer:

08 feb 2019, 20:50

Mooi man! Ik had in een ander topic al gelezen dat je mechanisch best je mannetje staat.
Jammer dat je de popnageltjes (holnietjes) doorgeboord hebt, dat maakt het een stuk moeilijker. Ik laat dat deel altijd aan elkaar.

Sleper, of eigenlijk sleepcontact, of loper. Als je die termen gebruikt weet hier iedereen wat je bedoelt hoor.

Oh ja, let er even op dat beide lopers gelijk staan. Het is me al eens gebeurd om er een 180 graden te draaien en dan kun je maar een kwart slag draaien :doh:
pbrem

08 feb 2019, 21:27

Hoi Will,

Ik lees net pas je reactie terwijl ik ondertussen druk bezig was met de potmeter. Van het linkerkanaal is tijdens het reinigen ook nog van het sleepcontact 1 van de contactpunten afgebroken :mrgreen: :mrgreen: ! Dat werd nog een uitdaging erbij!
Vervolgens liep ik inderdaad tegen de stand van de potmeter, linker en rechterdeel aan. Net toen ik hierover een vraag wilde stellen heb ik de info die ik van jullie gehad heb tav de werking van de potmeter nog eens doorgelezen en begreep ik hoe ik hem in elkaar moest zetten. Tenslotte de laatste uitdaging. Het aanelkaar vastmaken van voorkant en onderkant. Heb beide helften goed schoongemaakt en toen aanelkaar gesoldeerd :lol: :lol: . Tenslotte alles erin gezet en hij is weer helemaal in orde! Potmeter ging wat stroef, komt misschien omdat ik wat meer spanning op de sleepcontacten gezet heb. Heb nog een beetje Kontakt 61 gebruikt en nu loopt hij al wat soepeler.

Nogmaals mijn hartelijke dank aan alle hulp die jullie weer geboden hebben! Echt super! Ik heb weer zoveel geleerd! :clap: :clap: :clap: :clap:

Hebben jullie nog een tip voor een leerboek om wat meer van basiselectronica te weten te komen en dan met name toepasbaar op reparatie van audio apparatuur?

Mvgr. Peter en fijn weekend gewenst!

PS Mijn volgende project wordt de bijbehorende tuner. Stereo indicatie werkt niet. Ga eerst eens zoeken op het forum of ik iets vind en anders wordt het een nieuw topic. Sorry jongens, ik heb de smaak echt te pakken :lol: :lol: :lol: :lol: !
snameroc

08 feb 2019, 21:49

Goed gedaan zo zie je maar gezond verstand en logisch nadenken brengt je een heel eind.

Johan

Als je wil leren zou je de handleiding van de philips ee2003 bouwdoos eens moeten zoeken. Daar staan veel basis dingen in. Ik denk dat ik hem digitaal heb maar hij zal vast op internet te vinden zijn.

Johan

Ps ik heb hem digitaal.
Als je wil kan ik een wetransfer sturen als je me je email adres stuurt met een pb.
Will
Contacteer:

08 feb 2019, 21:59

Prachtig resultaat.
Ja, aan elkaar solderen is de enige oplossing, of je moet zelf een paar holnietjes maken

Een potmeter hoor je te smeren. Spuit er maar een wolkje vaseline in, dan werkt hij weer fijn. Is ook goed voor de slepertjes.

Bij Kontakt 60 of 61 weet ik nooit welke de gevaarlijke versie is. Een van de twee is gore troep en eigenlijk alleen geschikt voor de basisschoonmaak, daarna moet je het er snel van af spoelen.

Ik zal eens kijken, ik heb nog wel ergens een linkje.
Kijk vooral eens op https://www.circuitsonline.net/artikelen daar staat misschien al wat tussen.
Op youtube staat vanalles, maar meestal schrik ik van de kwaliteit als het om basiskennis gaat. Al heel snel dwaalt men af naar zeer specifieke dingen die met het onderwerp zelf niets te doen hebben.
Er is wel een zeer goed kanaal, maar dat gaat over buizenradio’s.

De volledige EE2003 documentatie is op internet te vinden.
Hier staat het boekje van de EE1003, de hardboard versie van de EE2003. Edit: inhoudelijk gaat de handleiding van de EE2003 een stuk verder. klikklik
Ach de EE1003, ik heb hem nog.. :shhh:
Laatst gewijzigd door Will op 08 feb 2019, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc

08 feb 2019, 22:20

In het boek van de ee2003 staat volgens mij veel meer uitleg hoe eentransistor werkt een potmeter een diode masr ook de weerstand en de condensator. Voor velen hier allemaal bekend maar een geweldig boek voor een elektronica leek.

Zie bijv. Blz31 vd pdf

https://www.radiodatabase.nl/toestellen ... EE20xx.pdf
pbrem

08 feb 2019, 23:46

Super bedankt! Daar kan ik wat mee! Het meeste wat ik tot nu toe gezien heb is te technisch en te weinig uitdagend.
schoute

09 feb 2019, 15:16

God ja, zo'n bouwdoos heb ik vroeger ook nog mee gerommeld. Moet nog wat van op zolder bij mijn ouders liggen...

Er is trouwens ook een "Elektronica voor dummies" te koop. En voordat je je beledigd voelt; ik heb die zelf ook :roll:
O.a. 2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT980, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, AH305, N4520 en nog wat spul van andere merken...
Plaats reactie