Philips F4202 rechterkanaal zeer zacht geluid

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

03 feb 2019, 20:38

Ja, je hebt de juiste punten doorverbonden.

Potmeter zou kunnen, maar het is eerder een los contact of net een kortsluiting aan de andere kant.
Met een multimeter kun je de balanspotmeter controleren, maar je moet hem dan wel loshalen voor het duidelijkste resultaat.
Kijk op Wikipedia om de werking van een potmeter te lezen.

Je kan nog wat experimenteren wat verschillende doorverbindingen doen: het is me nl nog niet duidelijk of het de balansregelaar is, of het daarvoor al mis gaat.

Kijk in het schema op blz 2 en concentreer je op de twee linkse gestippelde kaders.
- wat doet de mono-stereo schakelaar?
- verbind middencontact van de balans rechts met A506 en daarna met A505, wat gebeurt er?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
pbrem

03 feb 2019, 20:47

Bedankt maar weer, potmeter eruit gehaald en helemaal gemonteerd en gereinigd. Ook dat is niet het probleem. Ga van de week aan de hand van je tips weer vrolijk verder zoeken. Valt niet mee als je geen technische opleiding hebt maar ik leer iedere keer weer een beetje bij en beleef er plezier aan! Ik meld me weer zodra ik weer wat verder ben.
Fijne avond en nogmaals dank!
pbrem

05 feb 2019, 22:58

Hoi Will,

Midden achter van de balans potentiometer doorverbinden met A505 geeft geluid op rechts! Mono en loudness schakelaar doen ook goed hun werk. Zwarte draad van A505 naar B505 (aansluiting op print met balansregelaar) getest en deze geeft signaal goed door. Moet dus toch op de print met de balansregelaar iets fout zitten?

Bvd Peter
snameroc

05 feb 2019, 23:14

Je kunt de balans potmeter doorverbinden door de loper van de a sectie door te verbinden met b505 en de loper van de b sectie door te verbinden met b506. Potmeter in de midden en je zou stereo geluid moeten hebben
pbrem

06 feb 2019, 07:53

Dank voor de tip. Wat is de loper van de a sectie en de B sectie? Welke pinnen van de potmeter zijn dat? Kan ik de balansmeter dan wel gewoon blijven gebruiken of zijn L en R dan steeds in balans?

Wat ben ik dan nu precies aan het doen? Ik omzeil nu een stukje van de printplaat waar een defect zit dat er de oorzaak van is dat rechtersignaal niet goed doorkomt naar balanspotmeter?

Dank voor jullie meedenken!
Will
Contacteer:

06 feb 2019, 09:29

Dus als je mono inschakelt komt er goed geluid uit links en rechts?
En was dat met of zonder doorverbinding?

A-sectie is in dit geval de voorkant van de balanspotmeter en regelt links, b-sectie is de achterkant en regelt rechts.
Kijk maar eens goed in de servicemanual.

Je kan b505 doorverbinden met het midden van de achterkant van de potmeter.
Volgens mij hebben we dat al getest, je hebt de balanspotmeter er uit gehad en doorgemeten.

Door eenvoudig de mono schakelaar in te drukken kun je uitsluiten dat het aan de balans- en de volumepotmeter en de verbindingen daartussen de oorzaak zijn.
pbrem

06 feb 2019, 20:16

Hoi Will,

Wederom super bedankt. Zie vetgedrukt mijn reactie.

Dus als je mono inschakelt komt er goed geluid uit links en rechts? NEE ALLEEN LINKS GOED GELUID
En was dat met of zonder doorverbinding? ZONDER DOORVERBINDING, MET DOORVERBINDING WEL GOED GELUID

A-sectie is in dit geval de voorkant van de balanspotmeter en regelt links, b-sectie is de achterkant en regelt rechts.
Kijk maar eens goed in de servicemanual. DANK VOOR DE UITLEG. ZIE HET NU INDERDAAD TERUG IN SERVICEMANUAL!

Je kan b505 doorverbinden met het midden van de achterkant van de potmeter.
Volgens mij hebben we dat al getest, je hebt de balanspotmeter er uit gehad en doorgemeten. INDERDAAD, ALS IK B505 DOORVERBIND MET MIDDEN ACHTERKANT POTMETER HEB IK OP L+R GOED GELUID. ALS IK AANSLUITPUNT B505 VOLG DAN KOMT DEZE UIT OP DE A SECTIE VAN DE BALANSPOTMETER OP DE RECHTERAANSLUITING (VAN BOVENUIT GEZIEN OP DE ONDERKANT VAN DE PRINT). IS MIJN CONCLUSIE JUIST DAT HET DAN TOCH DE POTMETER IS DIE DEFECT IS?
IS ER NOG EEN ADRES WAAR DEZE POTMETERS TE KRIJGEN ZIJN EN WAAROP OOK DE ORIGINELE KNOPPEN NOG PASSEN OF MOET IK OP ZOEK NAAR EEN GEBRUIKT EXEMPLAAR

Door eenvoudig de mono schakelaar in te drukken kun je uitsluiten dat het aan de balans- en de volumepotmeter en de verbindingen daartussen de oorzaak zijn. DANK VOOR DE UITLEG, DUIDELIJK!

Mvgr. Peter
Will
Contacteer:

06 feb 2019, 21:23

Nee, we zijn er nog niet!
B505 is “links” en je hebt nu links ingang met “rechts” midden van de balanspotmeter doorverbonden.

Als je B506 (“rechts-in” op de balansprint) met rechts midden balanspotmeter doorverbindt, dan kun je een conclusie trekken over de potmeter. Geluid: potmeter, of een printbaan. Geen geluid: dan zit de fout vóór de balansprint.

Als je de lijntjes in het schema volgt snap je wat ik bedoel. Het signaal volgt gewoon de lijntjes.
pbrem

06 feb 2019, 22:08

B506 verbonden met rechts midden potmeter verbonden. Geluid blijft dan zacht op rechterkanaal. Komt dus al "zacht" binnen en zit dus toch al ergens eerder, voor de balansprint?
pbrem

06 feb 2019, 22:13

Het feit dat ik de verbinding leg veranderd dus niets tov de uitgangssituatie. Door de verbinding te leggen maak ik dus als het ware geen gebruik van de potmeter voor wat betreft rechts. Omdat het probleem hetzelfde blijft moet het defect dus voor de balansprint zitten. Is mijn redenatie juist?
snameroc

06 feb 2019, 22:28

Dat kun je testen door eerst een linkse ingangsplug eruit te trekken en dan een rechtse zolang niet bij iedere plug een luidspreker zwijgt ipv 2 op een plug is er iets mis.
pbrem

06 feb 2019, 22:44

Bij weghalen zwarte plug valt linker kanaal weg en blijf ik rechts zacht horen. Bij weghalen rode (rechter plug) valt rechter kanaal helemaal weg en blijft links gewoon hoorbaar.
snameroc

07 feb 2019, 06:24

Dan zit er toch nog iets niet helemaal goed rechts zou gewoon op normale sterkte moeten blijven bij uitnemen links in plaats van zacht.
Will
Contacteer:

07 feb 2019, 08:58

Ja, dat is logisch. Het probleem zit rechts, Johan, zie allereerste post. Als je dan links uittrekt dan hoor je alleen rechts zacht, dat wisten we al.

Het probleem kan natuurlijk in het aansluitsnoer van je bron naar je versterker zitten. Kwestie van even een ander snoertje proberen. Andere bron had je al geprobeerd, volgens je eerste post.

Je conclusie was goed, Peter, het probleem moet voor de balansprint zitten, of in de aansluitdraad voor rechts naar de print.
pbrem

07 feb 2019, 19:22

Dank iedereen,

Weer een stapje verder. Zelfde bron, andere kabel. Nog een andere bron. Helpt allemaal niets. Toch maar even het idee opgepakt van die signaalzoeker met behulp van setje pc boxen wat ik heb staan. Daar zit de 3.5 plug nog aan. Zonde om die af te knippen dus morgen even bij de kringloop langs voor een oud setje om om te bouwen en een paar kabels aan te maken zodat ik die signaalzoeker in het vervolg bij de hand heb.

Op de print waar de ingangen opzitten heb ik echter al kunnen testen (ruimte genoeg om de plug met resp L en daarna R tegen 1 van de aansluitingen te houden en met een los kabeltje op de aarde van de plug en de pin met aarde op print). Was een beetje gefreubel maar op zowel links als rechts op de luidsprekertjes goed geluid!

Dan blijft de print met de volumepotmeter over. Achterkant ziet er op het oog goed uit, zie foto. Meest voor hand liggende zou dan toch die potmeter zijn? Hoe dan ook ook, het einde komt voor mijn gevoel inzicht, al dan niet met een mooie werkende versterker! Ik hoop dat jullie me naar de eindstreep kunnen brengen. Heb in ieder geval al weer heel veel geleerd! En het blijft leuk!
Bijlagen
IMG_8207.JPG
Onderkant print met volume potmeter
IMG_8207.JPG (40.39 KiB) 303 keer bekeken
IMG_8206.JPG
Bovenkant print met volumepotmeter
IMG_8206.JPG (37.75 KiB) 303 keer bekeken
IMG_8205.JPG
Print met ingangen
IMG_8205.JPG (44.6 KiB) 303 keer bekeken
Plaats reactie