ac127 transistor

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3687
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

11 jan 2019, 13:41

Thomas schreef:
11 jan 2019, 09:57
Ik heb al wel eens meegemaakt dat zo'n AC127 sluiting maakte met het koelblok door interne doorslag in de transistor. Deze losgeschroefd van het koelblok en de versterker speelde weer. Niet helemaal de juiste oplossing maar het was toen een "klaar terwijl u wacht" en "het mag niet teveel kosten" reparatie en ik had geen vervangende tor in huis. De werkende versterker is weer meegenomen en ik heb er niks mee van gehoord dus ik neem aan dat hij nog steeds speelt.
Het bekende tiktorren fenomeen. ook al eens gemeld bij een N2225, waar ik de tor geisoleerd gemonteerd heb klikklik

Er zal wel meer mis zijn in de eindtrap, anders vliegt de zekering er niet uit.
Met de thermische problemen van die AC127 zal het wel loslopen. Zo veel stroom krijgt die niet te verwerken.

De AC187K/188K (K is met koelblokje) zal inderdaad makkelijker te vinden zijn dan een AC127K, die had mijn elektronicaboer eind jaren 70 al niet meer op voorraad.

Opvallend dat de RH790 silicium transistoren heeft.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ffeilers
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2018, 19:02

11 jan 2019, 15:38

Fotohuis schreef:
11 jan 2019, 12:03
Ander vervangend type voor zo'n push pull Germanium spul: AC187/AC188 ook met koelblokje uitgerust. Thermisch moet het wel kloppen zoals al eerder opgemerkt loopt het thermisch dan uit de hand en bij een steeds hogere temperatuur is het dan afgelopen.
ik heb een ac127 besteld en nieuwe fuses besteld, dus .... afwachten
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3687
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

11 jan 2019, 16:00

Ik weet bijna zeker dat die meteen kapot gaan, als je niet verder onderzoekt of de omliggende componenten nog in orde zijn.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ffeilers
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2018, 19:02

11 jan 2019, 19:03

Will schreef:
11 jan 2019, 16:00
Ik weet bijna zeker dat die meteen kapot gaan, als je niet verder onderzoekt of de omliggende componenten nog in orde zijn.
Tot op heden heb ik niets aangesloten of vervangen. Ik heb alleen zekeringen besteld en de transistor. Hoe ik het nu verder moet aanpakken daar heb ik eigenlijk nog geen idee van. Misschien eerst eens de zekering plaatsen in de huidige situatie en dan aanzetten en kijken of de zekering heel blijft???
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3687
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

11 jan 2019, 20:01

Met de multimeter in diodestand de vier transistors van de eindtrap doormeten. Dus TS413a/b en TS415a/b
en/of TS414a/b en TS416a/b.
Je kunt het beste de transistoren even uit de schakeling solderen als je bij de meting vreemde resultaten krijgt.

Oh ja: de versterker staat voor deze meting UIT. En trek de stekker uit het stopcontact!


Daarna meet je of een van de aansluitingen van TS413a/b en TS414a/b kortsluiting met het huisje maakt. Dat doe je met de meter in ohm-stand. Als je een bereik kan kiezen, dan kies je iets in de buurt van de 2kOhm. Heb je een automatische meter dan zoekt die zelf een geschikt bereik.

Als dat allemaal in orde lijkt kun je de versterker eens inschakelen en de spanningen bij de goede (werkende)eindtrap meten.
Die moeten allemaal ongeveer gelijk zijn aan de waarden in het schema.
Meet ook de spanning over R665ab (uit je eerste post maak ik op dat waarschijnlijk het linkse kanaal nog werkt) die moet ongeveer 30mV zijn (als de versterker geen geluid weergeeft: volume op 0 zetten)

Pas daarna de tweede zekering plaatsen en verder gaan met de reparatie.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ffeilers
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 nov 2018, 19:02

11 jan 2019, 21:55

Will schreef:
11 jan 2019, 20:01
Met de multimeter in diodestand de vier transistors van de eindtrap doormeten. Dus TS413a/b en TS415a/b
en/of TS414a/b en TS416a/b.
Je kunt het beste de transistoren even uit de schakeling solderen als je bij de meting vreemde resultaten krijgt.

Oh ja: de versterker staat voor deze meting UIT. En trek de stekker uit het stopcontact!


Daarna meet je of een van de aansluitingen van TS413a/b en TS414a/b kortsluiting met het huisje maakt. Dat doe je met de meter in ohm-stand. Als je een bereik kan kiezen, dan kies je iets in de buurt van de 2kOhm. Heb je een automatische meter dan zoekt die zelf een geschikt bereik.

Als dat allemaal in orde lijkt kun je de versterker eens inschakelen en de spanningen bij de goede (werkende)eindtrap meten.
Die moeten allemaal ongeveer gelijk zijn aan de waarden in het schema.
Meet ook de spanning over R665ab (uit je eerste post maak ik op dat waarschijnlijk het linkse kanaal nog werkt) die moet ongeveer 30mV zijn (als de versterker geen geluid weergeeft: volume op 0 zetten)

Pas daarna de tweede zekering plaatsen en verder gaan met de reparatie.
Bedankt voor de uitgebreide instructie. Ik ben pas verhuisd en kan nog niet bij al mijn spullen, zodra dat het geval is laat ik de resultaten weten en kunnen we kijken of het lukt om hem werkend te krijgen. Alvast heel erg bedankt !!!
Plaats reactie