Philips AH572 linker kanaal te zacht

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Patrick35

05 jan 2019, 09:54

Goedendag allemaal.

In de vakantie weer eens even bezig geweest met de labset. En heb een probleem met de 572. Rechterkanaal speelt prima maar het linkerkanaal blijft ver achter zowel op input 1 als op input 2 . Het is op alle ingangsbronnen overigens.
Weet iemand van jullie waar ik de fout zoeken moet ? Dit is de versterker die eerder het probleem had met de tiptoetsen maar dit is mede dankzij jullie hulp mooi opgelost. Dus graag als kan weer jullie advies ?

Alvast bedankt

Patrick
HermanH

05 jan 2019, 10:58

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad maar bij mij zat het in de Balance knop. Als die precies in het midden stond was 1 kanaal zwakker. Een tikje uit het midden verhielp het probleem. Schoonmaken van de draaiknop ook.
Binnenkort uitverkoop
PeterG

05 jan 2019, 11:03

Is het linkerkanaal net zo zacht als het rechter met "mute" ingeschakeld? dan kan het zijn dat Q406 niet lekker meer is (permanent geleidt).
Patrick35

05 jan 2019, 11:09

Dag Peter.

Dank alvast voor het meedenken. Als ik tijdens muziek draaien op het zachte linkerkanaal ook nog de mute toets gebruik gaat hij nog zachter spelen. Balans en dergelijke werkt goed deze zijn allen gereinigt. Elco revisieset zit er inmiddels in. Rechterkanaal werkt prima en ook dat speelt zachter na indrukken van de Mute. Linker kanaal speelt zachter maar ook niet vervormt of iets geluid is goed lijkt alleen of dat hij ergens geknepen wordt zal ik maar zeggen.

Mvg Patrick
PeterG

05 jan 2019, 15:20

Tsja, dan zit er iets anders op dan het signaal te volgen (met apparatuur, of door, met een koptelefoon op, in de signaalweg te "prikken" vanaf het begin, en zo (door te luisteren) vast te stellen waar de verzwakking zit...
Patrick35

05 jan 2019, 19:20

Dag Peter.

Heb nog even een testje uitgevoerd. Ik zag dat Q406 hetzelfde is als Q405 alleen ja goed weet er verder weinig van waar deze voor is. Enige wat wel merkbaar is dat als ik ze wissel de fout hetzelfde blijft maar dat de mute functie voor het linker kanaal dan niet meer werkt en ook niet voor het rechter. Wissel ik ze terug dan werkt Mute op beide kanalen wel maar blijft links achter. Zou het dan kunnen zijn dat Q405 dit lapt ?
En is het zowieso feit dat de fout in deze print zit ? Bedoel ben echt niet beroert alles gewoon te vervangen. Bedoel na meer als 30 jaar zal best menigeen versleten zijn.

Mvg Patrick
PeterG

05 jan 2019, 20:34

Het lijkt er op dat mute gewoon werkt, aan beide kanten wordt het signaal verzwakt (voor het omwisselen van 405 en 406 tenminste); die 405 en 406 zijn FET''s, schakelaars die, als ze bediend worden, het signaal enigszins "kortsluiten" waardoor het zachter wordt. Wat vreemd is dat bij omwisselen niet meer werkt; alsof ze dan beide verkeerd gemonteerd zitten.
Is dit effect er overigens pas sinds de elco revisie of ook al daarvoor?

En leg de aarde van het stekkertje van een koptelefoon eens aan het chassis en raak met de "levende" kant van het stekkertje het ingaande signaal op de print van de "eind" versterker/ koptelefoon versterker (stekker J405 op de Headphone Amp print), de buitenste pootjes van de 3 zijn L en R). Hoor je het signaal L en R dan even hard? In dat geval zit het probleem inderdaad ergens op/na die print, anders ervoor.
Als dat zo is kan je hetzelfde doen op stekker J453 op de Tone Control Assembly print.
Patrick35

05 jan 2019, 20:53

Peter ,

Ga er morgen weer mee aan de slag. Wel vreemd inderdaad het zijn identieke fets en bij wisselen werkt de Mute niet meer op beide kanalen. Zou zeggen er is er dan 1 stuk toch ? met dat omschreven schakelingentje om te testen moet ik dan de massa eigenlijk van de koptelefoon bus aan het chassis hangen begrijp ik dat goed ? en dan 1 van de 2 punten links en rechts prikken bij 3 op linker of rechter kanaal ? begrijp ik het zo goed ?
En voor de elco revisie kon het eigenlijk niet goed testen dus weet het niet voor 100 % met name omdat het ding toen kraakte plofte uitviel en noem maar op. Dit is nu overigens helemaal weg. Alles werkt in zoverre top enkel kanaal links blijft achter.

Groet Patrick
snameroc

05 jan 2019, 21:42

Als je nu van een actief pc luidsprekertje een signaalvolger maakt. Als je aan de groene stekker een meetpen maakt aan het puntje en een draadje aan de metalen bus zo dicht mogelijk aan het groene plastic. Dat draadje verbind je met het staal van de versterker. Dan kun je met de meetpen meten op connector p/j405 op pen 3 van het printje waar de q405 en 406 op zit meet je rechts in van dat printje en op pin 1 links. Zijn daar bijde signalen nog gelijk dan zit de fout in dat printje. Zoniet dan zit de fout er voor.
Patrick35

05 jan 2019, 22:24

Dank voor de tips.

Morgen ga ik ermee aan de slag .

Mvg Patrick
Patrick35

06 jan 2019, 12:03

Goedemiddag Snameroc en Peter.

Heb zojuist gemeten en inderdaad als ik dan prik op de connector 405 zijn beide kanalen gelijk ook getest dat echt links en rechts is met balans en beide kanalen spelen dan zuiver. Alleen beide minder vemogen maar denk juist dat het printje een soort van versterkende factor is in de schakelaar. Denk dus 1 kant deels defect. Zou het kunnen dat die fet dit dan is aangezien ik ze gewisselt heb en dan de mute functie niet meer werkt terwijl de fets identiek zijn. Of zou het kunnen dat een van de denk dat relais zijn op dat printje niet meer werkt ?

Mvg Patrick
snameroc

06 jan 2019, 12:13

Heb je het schema?

Vergelijk eens tussen q408 en q408 op de basis en daarna op de emittor
PeterG

06 jan 2019, 18:32

Relais zou kunnen als er een overgangsweerstand is ontstaan tussen de contacten (door oxidatie), maar dat geeft vaak een krakeriger / wisselender beeld. Maar het zou wel kunnen. Zou echter eerst de transistoren in de schakeling op dat printje nalopen zoals Snameroc adviseert.
Je kan ook nog de uitgangselco checken (C416, zit die niet verkeerd om?), en meten of R428 nog wel 560 Ohm is (en niet hoger).
Patrick35

06 jan 2019, 20:00

Hoi Snameroc .

Hoe bedoel je dat met vergelijken ? @ Peter Weerstand heb ik gemeten is okee en de elco zit ook goed gesoldeerd.
Die 2 fetjes doe ik zekerheidshalve toch bestellen alleen al vanwegen het verschil wat ik heb als ik ze om soldeer.
Meet ik op transistorstand met de Fluke Q408 dan zou deze goed moeten zijn.

Mvg Patrick
snameroc

06 jan 2019, 20:04

Met je pc luidspreker als dignaal volger tussen de een en de andere transistor
Plaats reactie