Philips F4610 zacht geluid

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pbrem

15 okt 2018, 19:18

Beste mensen. Eindelijk van de week een F610 set gevonden. Al vanaf 1982 graag willen hebben :) :) :)
Uiteraard werkt het allemaal niet direct zoals indertijd uit de doos en moet er nog het eea gebeuren.
Ik zou het geweldig vinden om deze set weer helemaal aan de praat te krijgen. Hopelijk kunnen jullie mij weer helpen. De vorige keer met een Philips F6212 was het binnen een avond gepiept!

Wat is het probleem:
De versterker geeft slechts zeer zacht geluid. Als bron cd gekozen op aux ingang op de F3610 waar alles goed lijkt te werken. F3610 via a speakers eerst op AC en vervolgens op DC aangesloten op de F4610. Beide met zelfde resulaat.
Het relais op de F4610 schakelt in zodra ik de versterker aanzet.

De potmeter van level input left komt een beetje fragiel over. Als ik de versterker open maak zie ik dat het "kapje" een beetje los op de print zit. Moet wellicht sowieso vervangen worden.

Verder valt me op dat een zekeringhouder leeg is maar dat zie ik ook op de foto's in het prachtige revisieverslag dat Thomas van de componenten van de F610 gemaakt heeft?

Verder zie ik geen zwarte plekken oid en lijkt eea voor mijn lekenogen in orde. Heb ook al even een koelelement eruit gehad en naar de soldeerverbindingen van de transistors gekeken. Ook dat lijkt in orde.

Hopelijk heb ik zo voldoende info gegeven en anders geef ik graag nog meer.
O ja, en ik ben dat forumlid wat wel een multimeter heeft maar nooit elektrotechniek gestudeerd heeft. Gewoon pure passie om defecte spullen en in het bijzonder oude Philips stereo's weer aan de praat te krijgen. Puur op doorzettingsvermogen, Youtube, MFBfreaks etc wil ik verder zien te komen 8) 8)

Mijn dank is groot!
snameroc

15 okt 2018, 20:57

Heb je al eens met een andere goed werkende versterker als eindversterker geprobeerd? Dan kun je bepalen of het probleem in de voor of eind versterker zit.
sjonny

15 okt 2018, 21:01

Welkom.

Mooie aanwinst van wat je graag wilde hebben.
Maar als ie stuk is of niet goed werkt is altijd jammer.
Je geeft zelf al aan dat je kennis op dit gebied niet groot is maar je hebt een multimeter das al een begin.
Voor je aan het meten gaat weet je hoe de meter werkt en wat je wilt meten?
Zorg er ook voor dat je de servicemanual hebt en dat je wat schema kunt lezen.
Alles is te leren en hier kunnen we je wel helpen maar als je niet weet waar je het moet zoeken of kunt meten wordt het hier oom lastig om oplossingen aan te dragen.
Natuurlijk foto's helpen hier ook mee.
Dus..... vertel

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
pbrem

15 okt 2018, 21:48

Kan ik de voorversterker gewoon op een andere normale versterker aansluiten op bv aux ingang?

Bvd Peter
snameroc

15 okt 2018, 21:52

Ja dat kan op aux het volume van de test eindversterker op 1 derde zetten en de toonregeling neutraal.

Als je een cd speler hebt met een regelbaar vulme kun je ook de eindversterker direct op de cd soeler aansluiten als 2e test
pbrem

15 okt 2018, 21:56

Bedankt John,

Ik kan bv wel volt meten om bv te kijken of voeding in orde is. Heb ook wel eens diodes doorgemeten etc. maar nog nooit echt aan de hand van servicemanual gewerkt om fouten op te sporen.
Ik heb al gezocht naar een servicemanual maar heb die nog niet kunnen vinden voor de F4610. Wel voor de voorversterker F3610. Wellicht dat iemand hier op het forum het servicemanual wel heeft? Ik zal morgen wat foto's van de binnenkant posten.

Mvgr. Peter
sjonny

15 okt 2018, 21:56

Hoi Peter,

Ja dat kan, je kunt de output van de voor versterker naar de aux in van een andere versterker aansluiten.
Heb je de afst bed van de 3610?
Op de 3610 zit ook een mute functie en ook 2x een output dacht 1 en 2 deze zijn schakelbaar.

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
pbrem

15 okt 2018, 22:20

Hoi John,

Afstandsbediening zit er niet bij. Mute had ik ook al naar gekeken. Ga morgen eens proberen met andere versterker. Wordt vervolgd!

Mvgr Peter
pbrem

16 okt 2018, 17:04

Voorversterker aangesloten op andere versterker. Speelt perfect. Deze lijkt dus helemaal in orde. Probleem lijkt dus in de eindversterker F4610 te zitten. Ik zal wat foto's van de binnenkant maken.
pbrem

16 okt 2018, 17:41

F4610 weer aangesloten op F3610. Tot mijn grote verbazing komt er nu wel geluid uit (gisteravond de 2 level input potmeters gereinigd met kontakt WL). Helaas valt het geluid weer geregeld weg. Als ik aan de volume knop van de voorversterker draai, met name als ik hem harder draai komt het geluid weer terug, soms met veel ruisen tussendoor op het moment dat ik aan de knop draai. Soms speelt hij ook spontaan harder zonder dat ik de volumeknop aanraak.

Level input potentiometer left krast een beetje als ik hem over de middenstand heen draai. Aan de binnenkant zie ik dat de metalen behuizing een beetje los over het printje zit. Zie foto's. Ook nog geprobeerd om de left potentiometer helemaal uit te zetten om te kijken of de problemen zich rechts en links voordoen. Dat blijkt het geval.

Ben benieuwd naar tips.
- Sowieso potmeter vervangen?
- Voedingselco's vervangen?
- soldeerverbindingen aansluitingen luidsprekers en cinch pluggen controleren?
- Wellicht toch probleem met Volumepotentiometer van voorversterker?

Hopelijk kan iemand me een stapje verder helpen! Bvd!!
pbrem

16 okt 2018, 19:54

Probleem zo goed als opgelost. Blijkt toch die volume potmeter van de voorversterker te zijn. Gereinigd met Kontakt 60, vervolgens Kontakt WL en als laatste Kontakt 61. Met name als hij zacht staat wil het af en toe nog wel eens even ruisen.
Wat geeft die versterker nog een geluid!

Wie kan mij vertellen waar in een nieuwe potmeter kan kopen? is er een met zo'n afgevlakte kanten?

Bvd Peter

Nu de rest van de componenten weer aan de praat krijgen. Caseetedeck zal wel alleen kwestie van tandwieltjes vervangen zijn. Tuner geeft geen frequentie. Alleen eerste lampje van signaalsterkte indicator werkt. Zal wel een aparte post gaan worden... Deze avond is in ieder geval weer goed!
snameroc

16 okt 2018, 20:14

Ik zou de potmeter uitsolderen. Uitelkaar halen en reinigen. Nieuw ga je die niet vinden denk.
pbrem

16 okt 2018, 22:19

Dank voor de tip. Ik dacht al dat ik er een zou kunnen kopen met zo’n gespleten geribbeld asje dat wat korter is dan wat er nu in zit eerste deel van de opening van de draaiknop is immers ook rond?
Plaats reactie