22RH550 elco revisie

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plukvandepetteflet

26 sep 2018, 19:45

Is er iemand met een elco lijstje voor een 550, of bestaat er een setje, om deze weer als "nieuw" te laten klinken ?

Thnx

Pluk zelf
Karsten

26 sep 2018, 20:29

Zou er erg veel verschil zijn tussen de RH550 en de RH551? :think:
http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... t-22rh551/
Voor de zekerheid zou je het even bij Thomas na kunnen vragen voordat je dit setje uit de webshop plukt, Pluk. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
plukvandepetteflet

26 sep 2018, 21:04

Haha, dank voor je reactie.
Wordt m'n eerste eigen revisie projectje, vorige laten doen door anderen.

Nu toch maar een keer zelf proberen, daardoor toch nog voorzichtig (onzeker) :D
Will
Contacteer:

26 sep 2018, 21:21

Ja, want een 550 heeft een eindversterker en een 551 is alleen een voorversterker.

Ik heb een 550 en die speelt de sterren van de hemel...
....
.....
Met de originele elco’s 8)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Karsten

27 sep 2018, 10:45

Heb je die wel eens met een gereviseerde vergeleken, Will?
Bij MFB's heb ik wel duidelijke verschillen gehoord tussen alleen afgeregeld en gereviseerd maar met versterkers heb ik nog nooit zo'n vergelijking gedaan. Of het exemplaar met originele elco's veel of weinig uren heeft gemaakt is natuurlijk ook van invloed want tussen de drie RH591's die ik heb zitten ook klankverschillen... :think:
@Plet: Hoe klinkt jouw 550 en heb je 'em wel eens vergeleken met een exemplaar dat door een servicepunt is gereviseerd?
Wellicht is het een idee om een globale locatie* in te vullen in jouw profiel en iets af te spreken met een medeforumbewoner. :wink:

*Is inmiddels gebeurd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Will
Contacteer:

27 sep 2018, 12:37

Nee, ik heb nooit een luistertest gedaan, want daar heb je de Blauwe Kast van Piet voor nodig.
In dat kader refereer ik even naar het toelichtende college van Piet over de boxenvergelijking. De punten daarin voor een objectieve vergelijking gelden net zo voor een versterkervergelijking of voor een bronvergelijking.
Dat aspekt wordt hier op het forum wel erg vaak vergeten bij de bewering dat het na een revisie zoveel beter klinkt.

Ter illustratie: Weet je nog toen Piet ons op de Labs-meeting twee gereviseerde 544 boxen liet vergelijken? De boxen stonden pal naast elkaar en kregen mono signaal. We hoorden verschil, maar niemand kwam op het idee dat Piet de ene met opzet 0,5 of 1dB harder gezet had dan de andere. Er was dus helemaal geen kwaliteistverschil.

Daar komt nog bij dat we op een meeting wel eens een elco-uurtje hebben gehad, met ontluisterende resultaten. Vooral ontluisterend voor alle aannames die op het forum rondgaan. Samengevat kwam het er op neer dat van de dikke elco's (ruwweg de 470u en hoger) de oude meestal beter waren dan de nieuwe in de meetresultaten met VERSCHILLENDE capaciteits- en ERS meters.
En bij de kleintjes kon je er geen peil op trekken. En dat is precies mijn ervaring: als er in een 550 bij wijze van spreken 10 exemplaren van 4,7u zitten, dan kan er daarvan geen enkele, een paar, of alles nog uitstekend zijn. Er valt gewoon niks over te zeggen.

En de ESR discussie laat ik maar helemaal rusten, want dat wordt hier op het forum heel vaak helemaal uit zijn verband gerukt omdat er geen rekening gehouden wordt met de plek in de schakeling.

En dat Thomas bij een revisie alles vervangt snap ik heel goed: dat is een kwestie van risico: je wil niet dat een klant drie keer met dezelfde versterker of box terug komt voor een lullig elcootje. Dat is slecht voor je reputatie.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Remi

28 sep 2018, 18:04

Will, ik denk dat juist omdat vooral de kleintjes zo grillig verlopen qua waarde je er goed aan doet deze gewoon te vervangen, weet je zeker dat niet volgende week die elko die vandaag nog goed leek dan toch slecht wordt.
De winst bij de voedings elko's komt naar voren als je wat luider speelt, het punt waar het hoorbaar gaat vervormen ligt bij nieuwe toch echt verder weg. Bij sommige MFB's kan het ook gewoon fysiek tijd zijn omdat ze gaan lekken.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Plaats reactie