22AH386 geluid klinkt dof icm N4520

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rolfm

24 sep 2018, 09:24

Hallo,

Na een jaar of twee van inactiviteit gisteren de draad weer opgepakt en mijn N4520 bandrecorder aangesloten op mijn pas verworven 22AH386 versterker.

Het probleem wat nu zich voordoet is dat het geluid erg dof klinkt, veel lage tonen en nauwelijks hoge tonen.
Daarnaast moet ik de versterker ook redelijk ver opendraaien (volume knop halverwege) om een redelijke volume te krijgen.
Als ik een koptelefoon op de bandrecorder aansluit klinkt het geluid wel geweldig goed en ook op een moderne installatie functioneert de N4520 prima

Op de versterker is ook de bijbehorende tuner en een Philips platenspeler aangesloten welke wel prima klinken en ik hoef hierbij het volume maar een klein beetje open te zetten voor een kamer vullend geluid.
Ik heb nog de cinch kabels verwisseld met een DIN kabel maar helaas zonder effect.
Van de versterker heb ik de schakelaars en potmeters gereinigd maar ook zonder resultaat.

Graag hoor ik of iemand een idee heeft wat er hier aan de hand kan zijn

Alvast bedankt.

Groeten Rolf
Remi

24 sep 2018, 11:31

klinkt het met een koptelefoon in de N4520 ook dof?
schot voor open doel, maar zijn de koppen wel goed schoon? in dit geval de meest rechtse?
Is de tape wel goed? zelfde effect met andere band?

Andere ingang op de 386 kiezen? tape 1 of 2, aux, tuner, kan allemaal.

Zitten er achterop de N4520 niet twee potmetertjes voor het line-out niveau? daar al eens aan gedraaid?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
rolfm

24 sep 2018, 11:50

Hoi Remi,

Dank voor je reactie
In de bandrecorder zit het probleem volgens mij niet, deze is vorig jaar nog volledig nagekeken.
Zoals ik al aangaf klinkt de bandrecorder via de koptelefoon prima
Als ik de bandrecorder op mijn audio installatie beneden aansluit klinkt werkt deze ook perfect.

Aan de potmeters bij de uitgang van de N4520 heb ik wel gedraaid maar dit levert niet het gewenste resultaat (ingangs signaal wordt lager)
Wel heb ik een DIN kabel gebruikt ipv de Cinch kabels, een andere ingang (zoals tuner of aux) op de 386 versterker heb ik nog niet geprobeerd

Groeten Rolf
HermanH

24 sep 2018, 13:56

Uit ervaring zou ik zeggen dat de kabel verkeerd zit aangesloten.
Binnenkort uitverkoop
Remi

24 sep 2018, 16:28

sorry, heb over de koptelefoon heen gelezen.

Kan je een andere DIN kabel proberen? of toch de cinch uitgang van de N4520 gebruiken ipv de DIN kabel?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
rolfm

24 sep 2018, 20:25

Andere cinch of DIN kabel leverde niet het gewenste resultaat op bij zowel tape1 als tape 2 ingang
Vervolgens het advies van Remi opgevolgd en voor de input de Aux inganng gebruikt ( is ook 200 mV)
En ja hoor nu perfect geluid en ook de volume knop kon gelijk een stuk terug worden gedraaid. :D

Op zich een bruikbaar alternatief de aux ingang icm de tapeuitgang (die wel goed werkt) maar ik ben nu toch wel benieuwd wat er mis is met de tapeingang
Heeft iemand een idee. De servicemanual heb ik maar, ondanks enige electronica kennis, gaat het schema me zwaar boven mijn pet.

Groeten Rolf
Harry

24 sep 2018, 20:30

Zoals HermanH al suggereerde, wellicht verkeerd aangesloten. Als je bij de tape aansluiting het signaal toevoert aan de twee aansluitingen die juist als uitgang (voor opname op de taperecorder) dienen dan krijg je rare effecten. De tuner- en aux-aansluiting daarentegen hebben geen uitgangssignaal.
Als alternatief zou ook het probleem in een vervuilde ingangskeuze-schakelaar kunnen zitten.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
rolfm

24 sep 2018, 21:44

Hallo Harry,

Hier dacht ik ook als eerste aan en heb dit dus extra gecontroleerd en ook nog als check de 5 polige DIN kabel gebruikt ipv de cinch kabels maar zowel bij de cinch als de DIN kabel treedt het genoemde probleem op bij het afspelen. Het opnemen gaat overigens wel goed bij zowel het gebruik van de cinch als de DIN kabel.
De tape schakelaars heb ik als eerste gereinigd (in eerste instantie kreeg ik helemaal geen geluid) en waarschijnlijk waren de tape schakelaar in geen 30 jaar gebruikt.
Wellicht is er toch nog sprake van enige vervuiling en moet ik deze nogmaals reinigen

Gr. Rolf
Laatst gewijzigd door rolfm op 24 sep 2018, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoewie Loewie
Contacteer:

24 sep 2018, 21:52

Ik heb even een plaatje gegoogled van een 386 en zie daar een dubbing schakelaar en een monitor schakelaar aan de voorkant zitten. En ook nog een muting schakelaar. Zit daar misschien iets fout? Vervuilde schakelaar(s)? Mijn gevoel zegt dat je die dubbing en/of monitor schakelaars eens onder de loep moet nemen. :think: Of het daarmee samenhangende elektronische circuit.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Remi

24 sep 2018, 23:01

Dat is zeker een oorzaak van slecht geluid, die twee schakelaars met een band verbinding tussen knop en schakelaar.
Maar dan zou je het meen ik overal wel terugvinden en niet alleen op de tape ingangen.

Ik heb laatst nog in een 386 die twee uitgesoldeerd, geopend en gepoetst. Bij deze kwam er helemaal geen geluid meer door de tape aansluitingen. Daarna weer tiptop. Ben je wel even zoet mee overigens
rolfm

25 sep 2018, 10:02

Hoi Remi,

Aha daar zou dan de crux wel eens kunnen zitten. In eerste instantie kwam er bij mij dus ook geen geluid door de tapeingang. Nadat ik de schakelaars gereinigd had dus met eerder genoemd resultaat.
Nu heb ik de schakelaars niet verwijderd en dus ook niet geopend maar heb ze in gemonteerde positie gereinigd
Waarschijnlijk is dit dus maar gedeeltelijk gelukt
Voorlopig blijf ik even de Aux ingang gebruiken en als ik weer wat meer tijd en zin heb zal ik deze schakelaars op de door jou beschreven manier gaan aanpakken
Bedankt voor je tips en ik laat tzt het resultaat weten.

Groeten Rolf
Plaats reactie