22AH305 ruststroom

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

kingmace

22AH305 ruststroom

Berichtdoor kingmace » wo feb 21, 2018 8:35 am

Beste forumleden,

Wellicht kunnen jullie mij helpen daar de servicemanual mij niet helemaal duidelijk is. Ik ben bijna klaar met een volledige revisie van een 22AH305. Ik heb alle elco's vervangen, potmeters en schakelaars gereinigd, spreaker relais contacten schoongemaakt en ruststroom potmeters vervangen door mutiturn potmeters. Ik moet nu echter de ruststroom opnieuw afstellen maar de service manual is mij niet helemaal duidelijk.

Afbeelding

Betekent bovenstaande dat de ruststroom over 3505 en 3507 (samen) 24mV moet zijn, dus 12mV over 3505 en 12mV over 3507? Of moet er 24mV over 3505 staan en 24mV over 3507, dus 48mV over beide?

Ik hoop dat jullie me duidelijkheid kunnen verschaffen zodat ik hem eindelijk af kan maken.

Wat is trouwens jullie mening over deze versterker? Is deze versterker de moeite van houden waard. Ik zelf heb een beetje een haat/liefde verhouding ermee maar dat heeft meer te maken met het uiterlijk (en de afwijkende maat die niet bij de rest van m'n componenten past) :D

Gr, Michiel

snameroc

Re: 22AH305 ruststroom

Berichtdoor snameroc » wo feb 21, 2018 9:37 am

De 305 is een bijzonder goede versterker qua geluid en techniek. De meting is 12 mV over 1 weerstand en 24 over 2. U is immers I xR

Wel moet je op letten met het opstaande printje daar zitten door veroudering wel eens losse contacten. Beste is printje uitsolderen en onder een loop kijken als je afentoe klachten hebt.

kingmace

Berichtdoor kingmace » wo feb 21, 2018 9:53 am

Bedankt snameroc voor de reactie. Had ik het dus toch al goed gedaan maar ik wilde het even zeker weten :D . Er zijn verder geen problemen met de versterker (ook nooit gehad). Zal de soldeerpunten op de verticale print nog eens nalopen voor de zekerheid. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen ter verbetering/onderhoud?

Zal hiern ook eens aan de tuner beginnen om het setje compleet te maken.

snameroc

Berichtdoor snameroc » wo feb 21, 2018 10:04 am

Mooiste is een 106 tuner. Maar een 103 kan ook maar dan zul je wel de potmeters van de afstemming moeten reinigen.

De enige problemen die ik wel eens tegenkom bij de 305 is de bronkeuze schakelaar die vervuilt is en zich moeilijk laat reinigen. En een enkele zwartpoot die gemene kraakgeluiden geeft gebeurt ook wel. Hoef je niet te vervangen gewoon schoonmaken met een glaspenceel.

kingmace

Berichtdoor kingmace » wo feb 21, 2018 11:06 am

Klopt, de vervuilde bronkeuze schakelaar was aanwezig (wegvallen kanaal) maar die inmiddels grondig gereinigd. Zwartpootjes ben ik niet tegengekomen dus dat ziet er goed uit. Ik heb er de 103 tuner bij die ik overigens er mooier bij vind dan de 106 omdat de afstemmingsmeter passen bij de VU meters van de versterker. Ik heb overigens wel de verlichting van de versterker afgezwakt met 7V 0,1A lampjes omdat ik de verlichting te fel vond. Bedankt voor de tips, ga ik met de tuner aan de slag (en ook daar de verlichting verzwakken)..

Terug naar “(Voor) versterkers”